NAČÍTAVAM

Začnite písať

AKČNÉ TIPY INŠPIRÁCIE MAGAZÍN PSYCHOHYGIENA

Ako zvládnuť situáciu doma a úplne sa nezblázniť?

Dia Čekmeová
Share

K tomuto príspevku ma podnietila vlastná situácia. Pre maminu na rodičovskej je viacmenej automatické tráviť čas doma s deťmi. Ale akonáhle vám režim niečo naruší, musíš byť flexibilná, inak ti hrozí, že ťa odrovná situácia doma.

Maminky nielenže máme doma deti ako obvykle, ale pribudli aj tie, ktoré inak bývajú v škole a iných zariadeniach. Musíme ich vzdelávať, zabávať, chovať a vychovávať. A v niektorých rodinách ostal doma jeden z rodičov pracovať aj na tzv. “home office”. Niektoré maminky vravia, že mať doma niekoľko dní muža je horšie ako sa starať o dve ďalšie deti.

PODPORTE združenie Akčné ženy a podnikanie žien na Slovensku



Ako takúto situáciu zvládnuť a úplne sa nezblázniť?

1. Príjmime situáciu

Je to tak. Koronavírus nás núti prijímať opatrenia – prijať zmenu, ktorá možno nie je ľahká pre naše ego, komfort a zaužívané stereotypy, ale na druhej strane bez zmien môžeme umrieť.
Či chceme alebo nie, máme pred sebou týždne možno aj mesiace, kedy sa budeme prispôsobovať.
Spomeň si aké to je, keď dieťa po týždni doma lebo kašeľ a sople, dostane kiahne. Alebo ho konečne vyliečiš z angíny a druhé sa do toho dostane. Mamy vedia aké to je.
Vždy ale platí: JE TO LEN OBDOBIE!

2. Vzťahy a TY

Mama je často zrkadlo nálady doma. Ak je mama v pohode, sú všetci.
Neprestaň pracovať na vzťahoch.
Rozprávaj sa s partnerom a dohodnite si program na deň, keď on musí pracovať a ty udržať deti v inej izbe. Dohodnite si, kedy budete mať spoločne prestávky alebo či je ok sa jednoducho zamknúť v izbe.
Hovor denne partnerovi o svojich pocitoch, obavách, povedz mu, čo pekné alebo srandovné ste s deťmi zažili. Ventilovať emócie je zdravé. Vyplač sa ak to pomôže alebo naopak len sa schúľ do jeho objatia a nič nehovor. Mne občas pomôže keď píšem odkazy alebo správy. Každá má to svoje.
Kontaktuj veľa svoju rodinu, s ktorou sa dlhšie nestretnete.

3. Povedz deťom čo sa deje a požiadaj ich o pomoc

Použi ich jazyk. Poznáš najlepšia ako k nim prehovoriť, aj aké slová povedať v akom veku.
Sú to malé lakmusové papieriky. Vnímajú, že sa niečo deje, aj tie najmenšie vnímajú zmenu domáceho režimu a nálady doma. Väčšie deti budú vďačné, keď lepšie pochopia čo sa deje.
Popros ich o pomoc. Nečakaj, že urobia všetko, ako žiadaš, ale určite už len to, že ich zapojíš do zmien je pre ne dôležité.

Ako to spraviť?

Starší môžu pomôcť s učením, môžu spolu vymyslieť aktivity na zahranie sa. Niekedy pomôže, že “len” dohliadnu na mladších a mama si urobí, čo potrebuje.
Aký šťastný bude pubertiak, keď ho poveríš, aby na nete našiel zopár receptov lebo tebe dochádza inšpirácia. Alebo aby vyhľadal videá, ktoré zaujmú všetkých doma a pod.

4. Plánuj

Toto je asi jediná istá záchrana pred vytrhaním si všetkých vlasov:

  • Nájdi si večer hodinu a naplánuj si ďalší deň.
  • Ráno sprav tie najnepríjemnejšie veci, čo sú zároveň najviac dôležité. Ani nevieš, koľko dopamínu sa vyplaví! A teda sa ti ľahšie bude celý deň fungovať.
  • Urob si jedálniček na celý týždeň – pomôže ti to plánovať aj prípadný nákup.
  • Napíš si rozvrh dňa pre každé dieťa. Kedy sa budete učiť, hrať, jesť a podobne.

Áno si mama, a teda si zažila, ako plány nevedia vždy fungovať ako chceš. Tak si napíš aj plán B.

  • Nie si v tom sama. Spoj sa s inými rodičmi. Dohodnite sa, že sa deti budú spolu učiť cez skype a vystriedajte sa v predmetoch. Takto môžu pomôcť aj starí rodičia a veľká výhoda je, že budete ako rodina v kontakte.
  • Zapoj všetkých. Pokojne im ukáž plán a nech ho doplnia alebo okomentujú.
  • Robte aj to, čo zvyčajne nerobievate, napríklad skúste nové hry:

Prečítajte si aj článok, ako zabaviť deti počas koronavírusu

5. Rozmýšľaj dopredu. Psychohygienuj. Zapoj IQ, vypni EQ

Situácia môže trvať dlho, môže sa všeliako vyvíjať.
A dokonca, môže sa aj zopakovať.
Po víruse prídu ekonomické dôsledky a my budeme riešiť ďalšie zmeny.
Dodržiavajme pravidlá a odporúčania.
Situácia je vážna. A môže mať vplyv aj na našu psychiku.

Preto:

Buď v spojení s inými ľuďmi. Je úžasné, že máme net, sociálne siete, telefóny.
Naši starí rodičia to nemali a prežili niekoľko vojen…
Trvaj na tom, že si v týždni nájdeš čas pre seba.

Rob niečo užitočné.

Každý vie pomôcť. Žiadne obrovské veci od teba svet nečaká, ale aj drobnosť môže prispieť k veľkej zmene. Vieš šiť? Uši rúška. Máš v okolí staršiu susedu? Opýtaj sa jej ako pomôcť alebo jej len občas zavolaj. Si dobrá v niektorom predmete? Ponúkni skype výuku pre spolužiakov tvojich detí. Alebo sa “len zaujímaj” o priateľov, ktorí ti chýbajú. Možností je nekonečno

Dovoľ svojej mysli zmeniť uhol pohľadu

Nebudeš celý deň vysmiata, naopak. Budeš vyčerpaná a ako všetky, chceš, aby situácia pominula.

Zavolaj alebo napíš niekomu, kto ťa vytiahne z pesimizmu a napätia. Prečítaj si iné články ako doteraz, ktoré len podnietili tvoje obavy. Medituj, modli sa, píš denník, cvič…
Nájdi si svoj spôsob ako neupadať do depresie a hovor to pocitoch s niekym, komu dôveruješ.

Idem to tiež všetko skúšať. Opäť raz predo mnou riadna výzva lebo moja sebadisciplína nikdy nebola v rebríčku top 5.
No a čo, že to bude “pokus omyl” alebo že niečo z toho nevyjde?
Idem do toho. Ideš so mnou? 🙂

Budem rada, ak mi napíšeš vaše skúsenosti, tipy, rady ohľadom tejto témy a rada pozdieľam s inými maminkami. Môj email je dia.cekmeova@gmail.com alebo navštív moju FB stránku dianto_mama ma talent.

Dia.

3 komentáre

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *