Začnite písať

INŠPIRÁCIE

Učte deti to, čo sami viete najlepšie a čo vás baví

Takmer okamžite po prepuknutí pandémie a uzavretí škôl sa začali objavovať rôzne paródie na plány domáceho vyučovania a školského rozvrhu. Pôvodné plány seriózne zahŕňajúce čas na domáce práce, hodiny hudby a domáce úlohy boli častokrát v skutočnosti celodenným čítaním Frozen II alebo vyplakávaním v kúpeľni.

Veľké nádeje rodičov týkajúce sa homeschoolingu ich detí boli nahradené tvrdou realitou, aké ťažké a náročné je byť učiteľom. Vyžaduje si to určitý stupeň pripravenosti, pozornosti a sústredenia, na čo mnohí rodičia momentálne nemajú kapacity.

Daniel Willingham, profesor psychológie na University of Virginia hovorí o tom, že mnohé pokusy o homeschooling tento koncept do značnej miery nepochopili. „Pokúšať sa o replikovanie školy v domácom prostredí, keď nie ste na to odborne pripravení a nemáte materiály, je misia priam nemožná“, hovorí Willingham.

Väčšina detí nie je dostatočne zrelá na prácu bez neustáleho dohľadu“, dodáva odborník, ktorý sa špecializuje na poznávanie a učenie sa detí a mladých ľudí. Upozorňuje, že toto nie je klasický homeschooling, ale núdzové opatrenie.

Ako teda máme učiť svoje deti, keď my sami nie sme učitelia?

Rozšírte pojem učenia

Pravdou je, že deti sú schopné rýchlo sa učiť; je to základná zručnosť, ktorá im je prirodzená“, hovorí Ellen Galinsky, autor knihy „Mind in the Making: The Seven Essential Life Skills Every Child Needs. „Ak rodina vie využiť danú príležitosť zapojiť svoje deti do skutočného učenia, môže to byť pre detský rozvoj veľmi formujúce“.

Skutočné vzdelávanie však môže prekročiť rámec bežných základných vzdelávacích tém. Willingham uvádza, že nie je dôvod nemotivovať deti na plnenie si školských úloh. Je potrebné zvoľniť vlastné akademické očakávania a čo je ešte dôležitejšie, rozšíriť našu predstavu o učení.
Namiesto akademického nútenia skúste rozmýšľať o tom, na čo ste pripravení, o čom viete veľa. Možno je to práve oblasť, ktorú učiteľ nevie. Inak povedané, využite tento čas na učenie životných zručností.

Prečítajte si aj: Speváčka Misha: Táto situácia mi vlastne pomáha vo výchove k skromnosti, skutočným hodnotám, pokore a zdravšiemu stravovaniu

www.akcnemamy.sk: nosice pre deti

www.akcnemamy.sk: nosice pre deti

Učte to, čo viete najlepšie

Možno nie ste expert na matematiku alebo fyziku. Stále však disponujete schopnosťou učiť vaše deti, špeciálne teraz, keď je viac času vo vašich rukách.

V Connecticut, otec s 13-ročným synom Henri pracujú na zmene motora MGB z roku 1972. Ide o mechanickú prácu, veľmi precíznu, niekedy až frustrujúcu. Henriho mama hovorí, že vidí, ako to učí syna trpezlivosti a pozornosti na detaily. Hreje ju pri srdci, keď sa pozerá na prácu otca so synom, ktorá je výsostne len ich. Taktiež je pozitívne prekvapená ako táto situácia ovplyvnila synovo rozhodnutie pre ďalšie štúdium. Bez pobytu v karanténe by však k tomu nedošlo.

V Austine, Christine Foust Dawe učí svojich dvoch chlapcov ako pripraviť pôdu na pestovanie, ako pridávať kompost, sadiť a presádzať. Sama hovorí: „Myslím, že karanténa mení moje rodičovstvo. A to mení aj moje deti. Možno aj náš vzťah bude vďaka tomuto intenzívnemu a spoločnému času ešte lepší“.

Rodičia môžu deti viesť aj ku každodenným domácim prácam ako napr. šitie alebo základné varenie. Liz Moorhead, matka štyroch chlapcov z časti Philadelphie mala vždy laxný prístup, aby deti umyli riad, urobili si posteľ alebo zložili prádlo. „Bolo ľahšie a jednoduchšie, aby som si to urobila sama. Medzi ponáhľaním sa do školy a na futbal. Teraz sa nemám kam ponáhľať, takže máme viac času a môže sedieť a učiť sa skladať nohavice aj štyrikrát, kým sa to nenaučia.“

Prečítajte si aj: Martina Wäldl: Ak sa dieťa pýta, treba mu odpovedať

Nasledujte ich záujmy

Ak deti neprejavujú záujem o tom, čo robíte, nezúfajte. Záujmy vášho dieťaťa sú dostatočným východiskovým bodom pre učenie životných zručností.

„Štúdie ukazujú, že s najväčšou pravdepodobnosťou sa darí ľudom, čo sa vedia zamerať na cieľ. Týmto ľuďom sa darí aj ťažkých časoch. Kľúčovým je rozvíjanie záujmu dieťaťa“, hovorí Galinsky. Jej syn napríklad miloval hudbu. Teraz má doktorát z etnomuzikológie. Vnuk miluje videohry. Ľudia si môžu myslieť, že čo také videohry… Ale zručnosti, ktoré vďaka ním získal, sú fantastické. Učí sa rozvíjať pozornosť, flexibilne premýšľať a rozvíjať strategické riešenia problémov. Tieto zručnosti raz ocení každý deň.

Umenie spočíva podporiť záujmy dieťaťa aj v tom prípade, ak vás nezaujímajú.

„Ak vaše dieťa miluje videohry, hrajte sa s ním. Prípadne si prečítajte román o Minecraft. Zaujímajte sa o rytierov a superhrdinov, prečítajte si knihy k tejto téme. Nakreslite ich na špeciálny papier alebo na chodník. Hovorte o tom, čo znamená byť hrdinom“, odporúča Galinsky.

Je zrejmé, že tieto odporúčania nie sú pre všetkých. Sú ľudia, ktorí čelia strate zamestnania, chorobe alebo nemôžu byť doma so svojimi deťmi. Ak sa však rodine dá využiť toto obdobie ako príležitosť zapojenia detí do vzdelávania, odovzdá im tak obrovský dar. Je to čas, ktorý si deti budú pamätať navždy. Ako čas spomienok. Aké spomienky budú mať práve naše / vaše deti?

Zdroj: https://www.nationalgeographic.com

Zanechaj nám svoj komentár