Začnite písať

AKČNÉ TIPY ROZHOVORY

Príbeh, ktorý napísal sám život – ako sa z rodinnej pomoci zrodil úspešný biznis

Príbeh Lenky a Jána z Malaciek je tak trochu iný. Komplikácie im spôsobovali synove vážne kožné problémy, s ktorými si nevedeli poradiť ani skúsení lekári. Lenka sa preto rozhodla priložiť ruku k dielu a pustila sa do výroby domácich prírodných prípravkov.

Lenka Špaldová a Ján Petrovič sa riadia heslom: Čo nám do života vstúpi samo, to v ňom jednoducho má byť. Ochorenie prvorodeného syna Mateja tak vnímajú ako prirodzenú súčasť svojich životov, ktorá ich na jednej strane poriadne potrápila, no na strane druhej sa práve vďaka nej stali tvorcami prírodnej kozmetiky, ktorá učarovala už tisíckam ľudí na celom Slovensku.

Všetko zlé je na niečo dobré

Už v minulosti obaja partneri podvedome inklinovali k prírode, až sa postupom času dopracovali k udržateľnosti a Lenka k minimalizmu vo svojej kozmetickej taštičke aj domácnosti. Ani vo sne by im nenapadlo, ako zásadne im prvé dieťa zmení život, a to po každej stránke. „Keď sa nám narodil Matejko, lekári mu stanovili dve diagnózy. Nešpecifikovaný atopický ekzém a seboroickú dermatitídu,“ začína rozprávanie dnes už dvojnásobná mamička Lenka Špaldová z Ťuli A Ťuli.

Malému Matejovi lekári nasadili náročnú liečbu spočívajúcu v podávaní kortikoidov a v nanášaní mastí na ropnej báze. Napriek tomu výraznú úľavu nepociťoval. Lenka sa preto rozhodla, že sa mu pokúsi pomôcť sama…

A Bublinka bola na svete!

Riešenie začala hľadať v bylinkách. Dlhé rozhovory so skúsenými bylinkármi, kurzy o prírodnej kozmetike a mnoho ďalšieho sa jej stalo „osudným“. Svetlo sveta čoskoro uzrel prvý produkt pre deti – Matej Bublinka, ktorý dostal pomenovanie po synovi a jeho familiárnej prezývke. Tento šetrný telový olej, ktorý v skutočnosti dokáže uľaviť ľuďom s kožnými problémami v každej vekovej kategórii, je dodnes zo všetkých produktov najpredávanejší a dokonca od Lenkinej prvotnej výroby nezmenil svoje zloženie.

V núdzi poznáš priateľa

Spočiatku Lenka pri vymýšľaní mastičiek a olejov myslela iba na pomoc vlastnému synovi, veď s týmto odhodlaním do toho išla. V tejto chvíli sa ešte vôbec nepohrávala s myšlienkou rozbehnúť biznis s prírodnou kozmetikou. Domáce oleje Matejkovi pri poctivom a pravidelnom používaní začali viditeľne pomáhať, a teda zmierňovať príznaky. Pozitívne správy sa rýchlo rozniesli medzi rodinou, priateľmi a známymi. Netrvalo dlho a tí začali Lenku sami prosiť o prírodné produkty na pomoc svojim deťom.

„Keď kamarátky videli, že to, čo som vytvorila, funguje, začali sa na mňa obracať s tým, že aj
ony by si prosili. Preto som postupne začala vyrábať väčšie množstvá, nie iba na vlastnú spotrebu. Produkty som si zrazu začala ,predvyrábať‘ a to, čo bolo navyše, tiež našlo svoje uplatnenie – rozdávala som ich ako darčeky,“ spomína Lenka Špaldová na začiatky Ťuli A Ťuli. „Ešte ani v tomto čase som nepredpokladala, že ma výroba prírodnej kozmetiky bude jedného dňa naplno zamestnávať,“ dodáva Lenka.

Z hobby seriózna výroba

Keďže o kvalite a účinku produktov Lenku a Jána presvedčili vlastné skúsenosti, ako aj pozitívny ohlas rodiny i okolia, rozhodli sa ponúknuť ich na jarmokoch, kde sa konečne dostali do priameho kontaktu so zákazníkmi. „Práve na jarmokoch sme zistili, že ľudia preferujú osobný kontakt pri kúpe prírodných produktov a taktiež im vyhovuje, ak sa o výrobku môžu s niekým poradiť. A takto postupne sme si získavali ich dôveru,“ spomína si Lenka.

Odozva silnela, no najväčší zlom nastal po prvej medializácii jej záľuby, ktorá priniesla enormný záujem o produkty zo strany širokej verejnosti. „Nikdy predtým som si nepredstavovala, že sa moje domáce prírodné výrobky budú predávať vo veľkom. Bol to moment, keď sme si uvedomili, že by sme mali ľuďom začať pomáhať výrobou čisto prírodnej kozmetiky v BIO kvalite, ale už profesionálne,“ dodáva Lenka Špaldová.

Prečítajte si aj článok o detskej univerzite

Rodinný podnik

„Keďže ja som profesijne marketér, vymyslel som značku, logá, dizajn a Lenka bola autorkou prvých produktov, ktoré sa spočiatku zameriavali len na deti. Až postupne sme začali portfólio prirodzene rozširovať o výrobky, ktoré si žiadali samotní klienti, respektíve, ktoré si vyžiadal sám život,“ doplnil svoju polovičku Ján Petrovič, spolumajiteľ Ťuli A Ťuli.

Ján do firmy po čase prizval aj brata Pavla, skúseného vedca z Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave, a tak značka získala odborného garanta, ktorý je v takomto segmente veľmi vzácny. „Samozrejme, s rastúcim záujmom sme potrebovali aj viac zamestnancov, preto sme svoj tím rozšírili aj o ďalších ľudí, ktorí nám pomáhajú priamo vo výrobni. Rovnako sme potrebovali posunúť a vylepšiť výrobu, a preto sme značnú časť svojich úspor investovali do kúpy špeciálneho mixéra, ktorý je alfa a omega pri výrobe krémov,“ hovorí Lenka Špaldová, ktorá produkty aj naďalej vyrába s láskou, ručne a na sporáku.

V súlade s prírodou

Kreatívna rodinka mala od začiatku vo svojich prioritách jasno. Ich cieľom nebolo iba pomáhať, ale taktiež nezaťažovať životné prostredie. Všetky ich produkty sú preto balené v krásnych ekologických sklenených nádobkách. Tak ako ani naša planéta nie je len na jedno použitie, rovnako je to aj s ich obalmi, ktoré sú vratné.

„Objavili sme obrovskú silu rastlinných olejov, masiel, liečivých solí, včelích produktov, ktoré sú zdrojom nespočetného množstva vitamínov a minerálov potrebných na výživu organizmu.
Nepotrebujeme vo svojom zložení parabény, sulfáty, farbivá ani syntetické konzervanty. Starostlivý výber ingrediencií z kvalitných BIO surovín dokázal našim produktom zaistiť dvojročnú záruku,“ hovorí Lenka Špaldová z Ťuli A Ťuli.

Produkty pre celú rodinu

„Kvalita obsahu je to, na čom staviame a čo z našich produktov spravilo fungujúcich pomocníkov, ku ktorým sa zákazníci opakovane vracajú. Dnes už nie iba kvôli deťom, keďže ponúkame produkty pre celú rodinu,“ dodáva Ján Petrovič, autor názvu značky, ktorý vystihuje silu rodinného zázemia, na ktorom bola vybudovaná. Ťuli a Ťuli sa totiž Ján a Lenka oslovovali doma medzi sebou, a tak keď bolo potrebné ich vlastnoručne vymyslené a vyrobené produkty pomenovať, voľba bola jasná.

Prečítajte si aj rozhovor so psychologičkou – ako zvládnuť domáce vzdelávanie?

Aby firma dobre fungovala, je podstatné rozdeliť jednotlivé úlohy a aj v tom mali Lenka a Ján už na začiatku jasno. „Výber, kombinovanie a vymýšľanie receptúr bola vždy moja doména. Janko sa s radosťou pustil do marketingu, predsa len v tom vie ,chodiť‘ lepšie,“ vysvetľuje Lenka.

Spoločne tak vytvárajú skvelý tandem, ktorý pôvodnú záľubu prepracoval na úspešný podnik. Okrem iného sa obaja zhodujú v tom, že prioritou značky bolo a stále bude minimalizovanie používaných zložiek v obsahu produktov a výroba univerzálnych produktov, ktoré môže používať každý člen rodiny.

Čože je to 60-tka

V súčasnosti majú radosť z toho, akému obrovskému množstvu ľudí už dokázali pomôcť. Ich unikátne produkty, ktoré pravidelne tvoria ručne a na sporáku, si medzičasom našli svojich priaznivcov nielen na Slovensku, ale aj v Česku, Rakúsku, Nemecku, Švajčiarsku, dokonca
v USA, v luxusnom Dubaji i v africkej Tanzánii.

Prevádzku v decembri minulého roka navyše rozšírili o kamennú predajňu v rodných Malackách, kde zákazníkom ponúkajú aj odborné poradenstvo. Navyše, neustále pracujú na vývoji nových výrobkov. „Na konte máme 60 produktov bez použitia parabénov, sulfátov, farbív či syntetických konzervantov. Sme naozaj hrdí, že sa už dnes môžeme pýšiť týmto číslom. Jediné, čo nám v ponuke chýba, je prírodná zubná pasta a odličovacia emulzia, ale aj tie sú už v procese vývoja,“ usmieva sa Lenka.

A aké ciele si kladú do budúcna?

„Tu u nás v okolí Malaciek sú veľké borovicové lesy. Možno by bolo fajn rozšíriť raz našu ponuku sedemdesiatich esenciálnych olejov o jeden lokálny borovicový,“ zamyslel sa nad budúcnosťou Ján, ktorý spolu s Lenkou neustále uvažuje nad tým, ako sa najmä kvalitatívne posúvať vpred.

Zanechaj nám svoj komentár