NAČÍTAVAM

Začnite písať

AKČNÉ MAMY MAGAZÍN ODPORÚČAME ROZHOVORY

Martina Mazágová: Vždy máme možnosť vybrať si, ako sa chceme cítiť

Barbora Jelinek
Share

Martina Mazágová je akčná mama dvoch synov, ktorá žije pre daný okamih. Joga sprevádza jej život už od základnej školy. Svoje úplne naplnenie v nej našla pred šiestimi rokmi a stala sa certifikovanou učiteľkou Ashtanga jogy. Jej autentické vnímanie života je veľmi nákazlivé. Veď sa presvedčte sami.

1. Ako vnímaš dobu, ktorú momentálne žijeme?

Vnímam to ako veľmi intenzívne obdobie, kedy je spoločnosť polarizovaná. Prináša to veľa neistoty a strachu. Žijeme dobu, kedy nevieme, čo bude zajtra a učíme sa žiť prítomný okamih. Napriek vonkajším okolnostiam, ktoré zmeniť nevieme, verím, že vždy máme možnosť si vybrať, ako sa chceme cítiť, čomu chceme dávať pozornosť a čo chceme podporovať v našich  životoch. Vnímam veľa pekného a dobrého okolo nás, len niekedy to nie sme schopní vidieť. Paradoxne v mojom živote je to jedno z najkrajších a najspokojnejších období.

PODPORTE združenie Akčné ženy a podnikanie žien na Slovensku



2. Čo pre teba znamená pohyb?

Život.

3. Zamilovala si si jogu. Prečo?

Pretože v joge dokážem cítiť seba, svoje srdce a vnímam úplne spojenie s tým, kto som. Joga je pre mňa tak magická, že sa to dáva ťažko do slov. Esenciu jogy je podľa mňa možné zažiť len cez vlastný zážitok.

3. Ako by si opísala jogu piatimi slovami?

Krásna, niekedy náročná cesta sebapoznania.

joga

4. Ako si sa k joge dostala?

Mám pocit, že je súčasťou môjho života, odkedy si pamätám. Prvú hodinu jogy som absolvovala na základnej škole. Babka môjho spolužiaka nám ju prišla predstaviť na telesnú výchovu. Pamätám si jej dlhé strieborné vlasy a veľmi milý a pokojný  hlas. Veľmi som si priala, nech tá hodina trvá čo najdlhšie. Joga ma s určitými prestávkami sprevádza už veľmi veľa rokov, ale vždy išlo skôr o fyzické cvičenie. Pred 6 rokmi som prvýkrát pocítila, že joga je viac než strečing a odvtedy je v nejakej forme mojou dennou súčasťou.

5. Prečo by mali mamy praktizovať jogu?

Mamy potrebujú hlavne psychohygienu. Mali by si vedieť dopriať čas len pre seba. Joga je hlavne o dychu. Cez dych získame povedomie o tom, ako sa máme, ako je na tom naše fyzické telo, kde cítime napätie, alebo bolesť. Cez nádych a výdych sa dokážeme sami diagnostikovať, zistiť či je náš dych v rovnováhe. Niekedy si stačí sadnúť a započúvať sa do dychu. Je dobré to skúsiť na pár minút.

Prečítajte si tiež, ako začať cvičiť doma spolu s deťmi.

6. Aké vlastnosti by mal mať učiteľ jogy?

Joga má veľa prístupov, no myslím si, že každý učiteľ by mal byť empatický, vnímavý, mal by mať pozorovací talent, a mal by dokázať vytvoriť bezpečný priestor pre ľudí.

7. Si certifikovaná učiteľkou jogy. Vždy si to chcela?

Nie. Chcela som byť ministerka školstva a zmeniť z môjho pohľadu nefunkčný školský systém. Minule som si uvedomila, že som 15 rokov po VŠ a myslím si, že dnešné školstvo je na tom ešte horšie, ako si ho ja pamätám, a rada by som sa v tomto pocite mýlila.

8. Ako by si opísala Ashtanga jogu?

Ashtanga joga je tradičný jogový systém a svoje počiatky má v Tibete, kde sa toto učenie šírilo z učiteľa na žiaka a to buď slovne, alebo pomocou dotyku, teda nešlo o precvičovanie učiteľom. Je to ideálny spôsob, ako si prispôsobiť každú pozíciu svojmu momentálnemu fyzickému a psychickému stavu. Akonáhle máme v hlave uloženú nejakú predstavu o tom, ako by mala pozícia vyzerať, alebo vidíme to niekoho robiť, automaticky to chceme napodobniť. Tým sa vystavujeme riziku zranenia a strácame kontakt so svojim telom a dychom.

Najideálnejšie je učiť sa jogu postupne, začať s pozdravmi slnka a postupne pridávať ďalšie pozície. Tak ako vo všetkom, tak aj v joge je dôležitá pravidelnosť a hlavne jej musíme veriť.

Ashtanga joga v preklade znamená osem stupňov, alebo 8 vrstiev jogy. Patrí sem princípy správania sa voči okoliu, princípy správania sa voči sebe, fyzická prax, dychové cvičenia, kontrola zmyslov, koncentrácia, meditácia a supervedomie (vyšší stav).

Karty pre detskú dušu – otvárajú srdcia detí i dospelých

9. Aké predsudky majú ľudia voči jogínom?

Ja vlastne ani celkom nerozumiem, čo si ľudia predstavujú pod pojmom jogín. Na poslednom jogovom workshope sme sa bavili o tom, kto je vlastne jogín a dospeli sme k záveru, že jogín je pre nás človek, ktorý svieti, inšpiruje a má otvorené srdce. Jogínom môže byť hocikto a nemusel sa ani raz postaviť na podložku.

Milujem pohľad na ľudí po joge, keď sa po relaxe posadia a vidím v ich tvárach vďačnosť, jemnosť a svetlo. Neverím, že niekto by mohol mať voči tomu predsudky. Všeobecne vnímam, že máme predsudky len z toho, čo nepoznáme.

10. Zaoberáš sa aj Ayurvédou. Čo si máme pod tým predstaviť?

Skôr by som to nazvala, že sa zaujímam. Môžeme  si ju predstaviť ako sestru jogy. Ayurvéda sa prekladá ako veda o živote. Je jednou z najstarších liečebných metód a pochádza z Indie. Svetová zdravotnícka organizácia WHO uznala ayurvédu za účinný medicínsky systém. Ayurvéda sa pozerá na zdravie ako na súlad tela, mysle a ducha. Ak nastane niekde nejaká nerovnováha, prejaví sa to na všetkých úrovniach. Ayurvéda a joga sú postavené na myšlienke, že každý človek je jedinečný a potrebuje osobitý prístup k riešeniu akéhokoľvek problému.

11. Vyštudovala si politológiu. Čerpáš z toho aj v súčasnosti?

Myslím, že nie.

12. Si dvojnásobnou mamou. Čo ti materstvo dáva?

Materstvo mi ukázalo dovtedy nepoznané rozmery bezpodmienečnej lásky. Narodenie môjho staršieho syna bol pre mňa najsilnejší a najkrajší zážitok v živote. Vďaka mojim deťom som určite lepšou verziou seba samej. Pre mňa sú tým najpravdivejším a najčistejším zrkadlom v mojom živote.

13. Doplň prosím vetu: ” Mamy by si mali byť navzájom oporou, lebo…”

Lebo ich to vzájomne posilni. Súťaživosť ich naopak vyčerpá.

14. Čo je pre teba na materstve najnáročnejšie?

Najnáročnejší je pre mňa fakt, že deti netreba vychovávať, stačí pekne žiť a oni sa pridajú. Jednoduché, a predsa tak náročné.

Ako prežiť rodičovstvo? Radí rodičovská poradkyňa a lektorka Martina Vagačová.

15. Čo pre teba znamená rodina?

Uzemnenie. To mi často chýba.

15. Kedy sa cítiš najšťastnejšia?

Ďakujem za krásnu otázku. Denne si tak trikrát poviem, že teraz som najšťastnejšia. Milujem maličkosti, z veľkých vecí som sa nikdy nevedela až tak úprimne tešiť. Najšťastnejšia som po joge, po behu, keď som s deťmi v prírode, keď sedíme s kamoškami na ovsenom kapučíne, keď som v horách, keď svieti slnko, keď ma môj manžel nechá vyspať a urobí deťom raňajky. Tých maličkosti je mnoho. Som veľmi vďačná za život, ktorý žijem.

16. Ako by si charakterizovala svoj životný štýl?

Ako akčný.

17. Keby si mohla žiť v inej krajine, ktorá by to bola a prečo?

Milujem Slovensko a Košice, kde žijem. Úplne by mi stačilo byť v lete mesiac pri mori a v zime mesiac v horách.

18. Čo je zmyslom tvojho života?

Učím sa byť spokojná v každom životnom období a byť čo najviac prítomná v tom, čo aktuálne robím a žijem. Učím sa byť autentická a sama sebou, aj za cenu, že to moje okolie nemusí prijať.  To ma ešte vždy dokáže rozladiť.

19. Kedy si naposledy pochválila samú seba?

Vždy keď nemeškám sa pochválim. Kto ma pozná, vie, že moje vnímanie času je veľmi vzdialené skutočnej realite.

20. Vieš vymenovať 4 veci, ktoré nám v živote škodia?

Porovnávanie, napĺňanie cudzích  predstáv o nás, výkon, sedenie.

joga

21. A naopak, vieš vymenovať 4 veci, ktoré nám pomáhajú žiť spokojný život?

Sebapoznanie, prijatie, pohyb, prítomný okamih.

22. Čo si predstavuješ pod slovom pozitivizmus?

Predstavím si všetkých motivačných koučov, haha. Pozitivizmus vo mne evokuje staré slovenské príslovie, že žiadna kaša sa neje taká horúca, ako sa navarí. Odstupom času sa na všetko dokážeme pozrieť s nadhľadom.

Pozitivizmus v extrémnej forme nemám rada. Myslím si, že svet je postavený na princípe duality, ktoré sa navzájom nevylučujú, ale naopak sa podporujú. Je v poriadku, keď sme niekedy smutní, alebo plačeme, alebo máme sem-tam depku. Aspoň si potom viac vychutnáme radosť, smiech a život. Ako keď sa po zime tešíme na jar.

23. Čo by si chcela v živote dosiahnuť?

Hmm, možno raz mať vysnívaný priestor niekde na kopci pri lese, kde budem učiť jogu a variť kašu. Kde ľudia budú chodiť, aby si oddýchli a vyživili každú bunku v svojom tele. Zatiaľ to robím v centre mesta, čo má tiež svoje čaro.

Rozhodli ste sa začať s cvičením? Prečítajte si, kedy dosiahnete lepšie výsledky.

24. Prosím doplň vetu: ” Ženy by boli vyrovnanejšie, keby…”

Keby si viac verili, že sú krásne a jedinečné také, aké sú.

25. Kedy sa cítiš najkrajšou?

Som sa musela zamyslieť. Určite to súvisí aj s cyklom v našom ženskom tele. Mám to odpozorované aj na sebe. Leto je pre mňa najkrajším a najveselším obdobím. V šatách a opálená sa cítim asi najlepšie a najkrajšie. Všeobecne keď som oddýchnutá, keď nejdem nad rámec svojich fyzických a psychických síl. Keď si doprajem výživnú a pre mňa vhodnú stravu a dodržujem pitný režim.

26. Rada tráviš svoj čas aj v prírode. Čo pre teba znamená?

Príroda pre mňa znamená voľnosť, slobodu, ktorú ja potrebujem k životu. Ale musím sa priznať, že milujem aj svoj kaviarenský typ osobnosti. Fascinujú ma kaviarne a malé bistrá s pekným dizajnom, atmosférou a poväčšine aj so zaujímavým príbehom, ako sa zo sna stala skutočnosť.

27. Keby si si mohla na opustený ostrov vziať 5 vecí, aké by to boli?

Jogamatku, sviečku, knihu, papier a pero.

28. Tvoja obľúbená hudobná skupina?

Po tejto otázke sa vždy rande v mojej hlave pomyselne skončilo, haha.  Mám rada hudbu, z ktorej cítim emóciu a dokážem počúvať 4 pesničky dookola, čo moja rodina veľmi neoceňuje. Minulý rok to bola Sima Martausová a pesnička “Nenahraditeľná”.

29. Akú knihu si naposledy čítala?

Zásadne mám rozčítané aspoň 3 knihy, a ak nejde o román, čítam knihu tam, kde otvorím.

Moje knižné typy :

Ivan Štúr- Zázraky života

Pavel Kolář-  Labyrint pohybu

Clarisa Pinkola Estés- Ženy, ktoré behali s vlkmi

A ak by niekoho zaujímala Ayurvéda, tak kniha “Ahára (výživa)” od MUDr. Martiny Ziskovej. Je úžasná!

30. Máš nejaký ženský vzor?

Mám veľa ženských vzorov. Vnímam ako dar, že v mojom živote som stretla toľko inšpiratívnych žien, že je to kľudne aj na jeden román. Moje blízke kamošky sú mi inšpiráciou každý deň. Každá v niečom inom, ale všetky majú jednu vec spoločnú.  V určitom momente svojho života urobili niečo inak a začali si plniť svoje sny, aj keď si samé ešte ani nevedeli predstaviť, že by to mohlo byť možné. A ty to poznáš tiež, sama si v tejto kategórií.

31. Snívaš momentálne o niečom?

Ja som typ človeka, čo sníva aj s otvorenými očami. Momentálne snívam o cestovaní.

32. Doplň prosím vetu: “Život je krásny, lebo:…”

Lebo si ho tvoríme sami.

32.  Čo budeš robiť keď skončí tento rozhovor?

Idem spať, lebo zajtra idem na túru.

Martinu môžete sledovať na jej Instagrame.

Zdroj foto: archív M. Mazágová

Dá sa v rozhovore položiť až 32 otázok? Prišli sme na to, že aj keď sa zdá, že nie, ide to. My mamy sa vieme totiž rozprávať celé hodiny. Okrem detí máme svoju prácu a veľa iných aktivít. Sme akčné, rozlietané a okrem toho sme aj ženy a manželky. Systém rozhovorov #32otazokpre je jasný: 32 otázok pripravených na telo pre každú akčnú mamu. Tá by mala odpovedať bez veľkej prípravy, môže odpovedať jednoslovne, či dokonca otázku odmietnuť. 32 otázok bude ale vždy položených.

klub žien
Tagy
Barbora Jelinek
Barbora Jelinek

content creator, copywriter, @akcnemamy, @prezdraviezeny, influencer @z_dennika_reumamy

  • 1

Mohlo by sa vám páčiť

4 komentáre

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *