NAČÍTAVAM

Začnite písať

AKČNÉ TIPY INŠPIRÁCIE MAGAZÍN ODPORÚČAME PSYCHOHYGIENA VZŤAHY ZDRAVIE

Ako ostať pozitívna, aj keď veci nejdú podľa plánu

Redakcia
Share

Asi každá z nás pozná moment, kedy veci nejdú podľa plánu. Ako reagujeme? Vieme sa akoby naštartovať odznova alebo máme s tým problém? Čo nám dokáže pomôcť prekonať takéto situácie? Jediné, čo vieme naozaj zmeniť, sme my samy. Prijatie skutočnosti, že zmeniť dokážeme iba seba, svoje postoje a konanie, je základom nielen pre rast, ale aj nájdenie a udržanie rovnováhy a pokoja. Aj vtedy, keď veci nefungujú podľa plánu. Byť pozitívnou sa dá naučiť.

Úplnou maličkosťou je napríklad to, že si nájdeme niečo, čo nám pomáha upokojiť sa. Najmä, keď sa nachádzame v momente “kypenia”. Môže to byť obrázok alebo fotka miesta, ktoré sa nám páči alebo kde sme prežili pekné spomienky a máme ho stále pri sebe. Pokojne aj vo forme tapety na mobilnom telefóne.

PODPORTE združenie Akčné ženy a podnikanie žien na Slovensku



Dôležitosť rutiny

Vytvorme si rutiny ako ostrovčeky pokoja. Napríklad ráno a večer. Mnoho situácií či zážitkov, ktoré sa nám počas dňa alebo celkovo v živote prihodia, naozaj nemáme celkom v rukách. A hoci sa snažíme, držať sa plánu, vezme nám to množstvo energie, ktoré by sme mohli investovať inak. Minimum, čo môžeme urobiť je snažiť sa tvoriť si dni tak, aby nám do života prinášali radosť. Radosť je práve v maličkostiach. V živote každej z nás sa dejú veci, ktoré vieme vyhodnotiť ako radostné. Vnímame to ako zdroj sily do budúcnosti, keď sa nám prihodí niečo, čo také ružové nebude. Vypime si ráno kávu z našej obľúbenej šálky. Alebo pijete kávu z pohára? Aj z prípravy čaju si môžeme urobiť rutinu napríklad podvečer. A samozrejme nejde len pitie kávy či čaju – to berme iba ako príklad.

Dôležité je nájsť si čas na maličkosti, ktoré nám pomôžu otvoriť a následne uzatvoriť deň pred spánkom.

Čas len pre seba a pre partnera bez detí

Nevyhnutnosť je dopriať si čas pre seba, hoci to niekedy vnímame ako luxus a klepkáme si na čelo s výrazom: Čo si? To si ja predsa nemôžem dovoliť.” Ešte dramatickejšie znie, že čas pre seba by sme mali tráviť aj osamote – byť len so sebou, v pokoji. Alebo aj nie v pokoji, ale sama so sebou s vlastnými myšlienkami. Rovnako by sme mali tráviť čas, ktorý budeme tráviť spoločne s partnerom bez detí. Na túto skutočnosť mnohokrát opomíname.

Prečítajte si aj: Som dobrá mama?

Spánok nadovšetko

Vráťme sa ešte k spánku. Niečo ako spánkový deficit naozaj existuje a dohnať ho je nemožné, rovnako ako vyspať sa “do zásoby”. Zaiste sú momenty, kedy si naozaj nepomôžeme a ako rady hovoríme: “potrebujeme potiahnuť” – či už v práci alebo starostlivosti o domácnosť, rodinu. Energiu potrebujeme logicky aj čerpať. Nielen vydávať. To sú všetko informácie, ktoré sú nám známe a vieme, že by sme ich mali dodržiavať. Ruku však na srdce, koľkokrát nám “rupli” nervy, keď sme sa dostatočne nevyspali alebo sme prebdeli celú noc, pretože sme si vzniknuté problémy nevyriešili počas dňa a nespracovali ich ani počas spánku?

Byť pozitívnou bez dostatočného spánku je veľmi náročné.

Starostlivosť o seba dokáže zachrániť

Väčšinou sme zvyknutí na život v “rozbehnutom vlaku”, kde nás zriedka niečo prekvapí. Fungujeme akoby na autopilota, veľa vecí berieme ako samozrejmosť. Radostným momentom neprikladáme toľko váhy a pozornosti, akoby si zaslúžili. Keď nás však niečo zrazu vyvedie z rovnováhy, máme problém. Hups! Emócie sa kopia, pripája sa domino efekt.

Čo ak by sme sa však starostlivosť o seba poňali ako prioritu a to práve v čase, kedy sa cítime úplne v poriadku? Áno, väčšinou to znamená, že v čase, ktorým by sme nejak mohli preplávať, si pridáme nejakú pravidelnú aktivitu. Budeme vyvíjať energiu na niečo, čo by sme možno nemuseli robiť. Ale čo ak je to cesta, ako zvládať situácie, ktoré majú pre nás tendenciu byť stresové s väčším nadhľadom a pokojnejšie? Nestojí to zato?

Skratky nie sú riešením

My ľudia často hľadáme skratky. Je možné nastaviť sa na to, že budeme reagovať pokojne v situáciách, aj keď pohár už pretiekol. Iba sa skrátka “nedarí”. Nefunguje to však lusknutím prsta, ale vedomým tréningom.

Naše reakcie potrebujeme kultivovať vedome.

Prečítajte si aj rozhovor s Martinou Vagačovou, ako čo najlepšie prežiť rodičovstvo

Nádych a výdych funguje

Vždy je množstvo situácií, ktoré nás dokážu prekvapiť. Naša prvotná reakcia je často vzbura či konflikt s tým, čo sa práve udialo. Nádych a výdych nefunguje iba vo filmoch, ale je veľmi užitočný aj v každodennej realite. Už len pár sekundovým oddialením našej reakcie vieme nadobudnúť väčší nadhľad nad tým, čo sa momentálne deje. Ak potrebujeme viac času, pokojne si ho vezmime. Niekedy potrebujeme čas nato, aby sme sa snažili vedome oddialiť od situácie, preskúmali ju a reagovali až následne. Tým, že sme priamo zainteresovaní a sme súčasťou deja či príbehu, nepomáha nám to hľadieť na veci s nadhľadom. Predstavte si, že ste externý pozorovateľ. Nič sa vás osobne netýka. Ako budete reagovať? To, čo nás ťaží na hrudi, zvonku vyzerá vždy aspoň o niečo jednoduchšie, ale minimálne riešiteľné.

Plán, ktorý si tvoríme, by nám mal byť užitočný a uľahčiť nám každodenné fungovanie. Netvoríme ho pre plán samotný. Nie vždy to podľa neho všetko ideálne funguje. Najlepšími pomocníkmi sú vtedy nadhľad a odstup od vecí, spoločne s oddýchnutou hlavou a telom zároveň.

 

Autor: Andrea Kozák Geršiová; koučka a trénerka vo vzdelávacej organizácii topcoach.sk

Foto: pixabay.com

Zdroje:

Walker, M. Prečo spíme. Odhalenie sily spánku a snov. Bratislava: Citadella, 2018.

Brink van der, E., Koster, F., Norton V. A practical guide to mindfulness-based compassionate living. Living with heart. London: Routledge, 2017.

 

klub žien
Tagy

2 komentáre

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *