NAČÍTAVAM

Začnite písať

AKČNÉ MAMY AKČNÉ TIPY INŠPIRÁCIE MAGAZÍN ODPORÚČAME RODIČOVSTVO ZDRAVIE

Otužovanie je tréning tela aj mysle. Ako s ním začať (nielen) u detí?

Redakcia
Share

Keď sa spomenie otužovanie, väčšina z nás si asi hneď predstaví tzv. „ľadové medvede“ – ľudí, ktorí sa s radosťou vrhajú do zamrznutých jazier a iných prírodných vodných zdrojov. Komu práve nabehli zimomriavky, ten by mal v čítaní určite pokračovať, lebo tento článok nebude o ľadových medveďoch.

V aktuálnej dobe je slovo imunita a to, ako ju podporiť, témou takmer všade. Nesúvisí to však výlučne s opatreniami kvôli Covid-19. Zima sama o sebe predstavuje pre náš organizmus záťaž v podobe nízkych teplôt. Nebolo tomu však tak vždy. Evolúcia to zariadila tak, že v prírode je takmer každý živočích prispôsobený na prežitie zimy. Vďaka svojim adaptačným mechanizmom si vytvára tukové zásoby alebo hustejšiu srsť. Ale čo my? Naši predkovia tiež prežívali zimné obdobia a nemali k dispozícii rôzne výdobytky v podobe funkčného oblečenia či vyhrievaných búnd. Pracovali vonku, prali a umývali sa v prírodných vodných zdrojoch. To všetko im pomáhalo adaptovať sa na postupné zmeny teplôt.

PODPORTE združenie Akčné ženy a podnikanie žien na Slovensku



Strážca brány – imunitný systém

Našim adaptačným mechanizmom sú naše domovy, kde sa utiahneme a v teplúčku sa snažíme počkať na prvé lúče jarného slnka.  Ak náhodou potrebujeme ísť von, je to pre naše telo obrovský teplotný šok. Najmä, ak väčšinu času trávime v prekúrených priestoroch. Spohodlneli sme a ruka v ruke zlenivel aj náš imunitný systém.

Môžeme si ho predstaviť ako bodyguarda pred nočným barom. Určite bude väčší rešpekt budiť niekto s veľkými svalmi a mohutnej postavy. Je na ňom vidno, že dotyčný na sebe pravidelne maká a naozaj sa ním nie je radno zahrávať. ALE, čo ak ho odstavíme od tréningov, dáme mu do ruky poriadnu porciu zmrzliny a keksíkov a posadíme ho na pár hodín denne pred televíziu? Ako bude asi vyzerať  po pár mesiacoch alebo rokoch? A myslíte, že by pred tým vstupom do baru dokázal aj urobiť poriadok či vzbudiť rešpekt? Pravdepodobne nie.

Prečítajte si 4 tipy na domáce recepty pri prechladnutí a kašli.

 Otužovanie je tréning tela aj mysle

Názorný príklad jasne ukazuje, že imunita sa nedá získať zo dňa na deň. Náš organizmus je síce vybavený tzv. vrodenou imunitou, s ktorou prichádzame na svet. No dôležitejšiu úlohu v prevencii ochorení má imunita získaná, ktorá sa tvorí práve kontaktom s rôznymi patogénmi. Je u každého individuálna, nakoľko počas života prichádzame každý do styku s inými baktériami a vírusmi.

Jednou z možností trénovania a posilňovania imunitného systému je práve otužovanie. V našich končinách na to máme ideálne podmienky, nakoľko striedanie štyroch ročných období vytvára relatívne plynulý prechod v zmenách teplôt.

Otužujeme sa vlastne v priebehu celého roka. Nie je to viazané len sa zimné obdobie alebo na domáce ľadové sprchy. Zároveň by sme si mali uvedomiť, že je to kontinuálny proces, ktorý môže trvať aj niekoľko rokov. Mal by totiž prebiehať postupne, najmä ak ste vyslovene teplomilný typ a s cieleným otužovaním nemáte doteraz žiadne skúsenosti.

„Ide o prekonávanie pocitu chladu a to je vždy nepríjemný pocit. Pre mnohých je to na začiatku veľmi ťažko prijateľné. Otužovanie vytvára tiež priestor pre tréning vôľových schopnosti. Je to výzva prekračovať svoju komfortnú zónu, za ktorou na vás ale čaká posilnenie a nové zdroje energie.“

Lucia Hendrichovská, propagátorka otužovania a chôdze na boso

Účinky otužovania

  • Stimuluje imunitný systém.
  • Unikátna masáž ciev.
  • Vynikajúca svalová regenerácia.
  • Zlepšuje vôľové vlastnosti.
  • Rozpúšťa úzkosť a depresie.
  • Lepšie zvládnete výkyvy počasia.
  • Stratíte telesný tuk a budete krajší.

Ako a odkedy je vhodné otužovať deti?

Deti sú v tomto smere oveľa flexibilnejšie. Nemajú ešte predsudky a obavy. Všetko berú ako hru a chcú veľa vecí vyskúšať. NO deti zrkadlia rodičov. Ak má teda rodič strach z chladu, tak si ho vypestuje aj dieťa. Preto by ste mali začať najskôr u seba a dieťa sa pridá. Mnoho mamičiek má naopak tendenciu deti pri pobyte vonku príliš obliekať, aby neprechladli. Alebo ich radšej nechajú doma v prekúrenom priestore. Následne, keď sa dostanú do kolektívu, ich imunitný systém je konfrontovaný s množstvom nových podnetov a častejšie podlieha chorobám. Je to však úplne prirodzený proces, na ktorý by sa mala každá mama pripraviť, najmä, ak má doma škôlkara.

Rovnako ako sa dieťa učí novým schopnostiam, aj jeho imunita sa učí rozpoznávať a zneškodňovať rôzne typy nebezpečných patogénov.  Nemali by ste preto hneď podliehať panike, pokiaľ vaše dieťa trávi viac času doma v posteli ako v škôlke. Toto obdobie väčšinou pominie okolo 6 roka veku dieťaťa, kedy je už imunitný systém zrelší.

Všeobecne však vývinu detskej imunity môžete pomôcť. Okrem zdravej životosprávy a dostatku spánku je dôležitým faktorom aj otužovanie a aklimatizácia na teplotné zmeny. Novorodencov a dojčatá do jedného roka ešte nie je vhodné vystavovať príliš veľkým výkyvom teplôt. Ich termoregulačné systémy sú príliš nezrelé a ľahko u nich dôjde k prehriatiu či podchladeniu.

Odborníci sa zhodujú, že s postupným otužovaním môžete začať od 1 roka veku dieťaťa. Vhodnými spôsobmi je otužovanie vzduchom, vodou alebo aj saunovanie. Samozrejme za predpokladu, že dieťa je zdravé a trvanie jednotlivých aktivít je potrebné prispôsobiť veku a jeho schopnostiam.

Tipy na otužovanie detí

  • Pohyb na čerstvom vzduchu a prechádzky naboso.
  • Spánok pri otvorenom okne do neskorej jesene.
  • Časté vetranie miestností.
  • Neprekurovať miestnosti.
  • Primerané „triezve“ obliekanie.
  • Krátke behy v zimných mesiacoch.
  • Športové aktivity v tričku a šortkách.

Svoje deti vedie k otužovaniu od malička aj mama štyroch detí Markéta Vartíková. Pre inšpiráciu sa s nami podelila o svoje skúsenosti.

Markéta, ako si sa dostala k otužovaniu?

Pamätám si, ako som si ako malá napúšťala vaňu studenej vody a mama mi mala stopovať čas, ako dlho tam vydržím. Keď ma boleli nohy po turistike alebo po športe, alebo aj typické detské rastové bolesti, vždy mi mama odporúčala osprchovať si nohy studenou vodou. Vlastne striedať teplú a studenú, ale tá teplá ma nebavila. Tak som si dala dlhšie studenú. Čiže sa dá povedať, že ma k otužovaniu viedli rodičia už odmalička. Takto isto radím riešiť rôzne bolesti aj ja svojím deťom a pomáha to. Dokonca aj proti svrbeniu (štípance od hmyzu, ekzém…), aj proti kŕčom v nohách v tehotenstve.

Je otužovanie u vás pravidelnou súčasťou dňa?

K otužovaniu pristupujeme v našej rodine intuitívne a impulzívne. Nerobíme to preto, že „by sme mali kvôli imunite“, alebo že „je to IN“. Je to z čistej radosti, pre dobrý pocit. Môj muž sa pravidelne otužuje vo veľkej kadi s vodou, ktorú máme na záhrade, ja mám radšej prírodnú vodu, čiže jazero, potok, aj more v novembri som už skúsila. Ja sa k otužovaniu v prírode dostanem zriedkavejšie a veľmi nepravidelne, ale s o to väčšou radosťou 😊 Studenú sprchu máme radi obaja, naše deti to vedia a niekedy sa nechajú inšpirovať.

otužovanie

Zdroj: archív M.V.

 

A ako to berú tvoje deti? Majú rady studenú vodu?

Svoje deti nijako cieľavedome k otužovaniu nevediem. Iba ideme s mužom príkladom a oni opakujú. Na druhej strane, nebránim ich vlastným pokusom o otužovanie. Akonáhle sme pri potoku / jazere / mori, deti sa chcú ísť okamžite hrať s vodou / do vody. Aj na jar, aj na jeseň. Sú oblečené primerane počasiu a majú gumáky. Ale pri hre idú do vody tak hlboko, že sa im naleje vrchom do gumákov. To je komplikácia 😊 Jednoduchšie je ich vyzuť a vyhrnúť nohavice čo najvyššie. V zápale hry im vôbec nevadí studená voda v potoku. Keď im začne vadiť, idú sa samy osušiť a obliecť.

Ďalší zaujímavý spôsob otužovania, ktorý vymysleli moje deti, je skákanie na trampolíne s vedrom studenej vody, alebo rovno s pustenou hadicou.

Medzi ďalšie „delikatesy“ by som zaradila pobyt v daždi s minimom oblečenia – tak aby som cítila kvapky celým telom. Toto moje deti milujú, pravidelne si to užívajú počas jarných a letných prehánok.

V jednej skupine na Facebooku si zaujala (alebo možno aj šokovala 🙂 ) fotografiami, ako beháš s deťmi v snehu. Čo ťa k tomu viedlo?

Chôdzu naboso po snehu som objavila iba pred pár rokmi, nikdy predtým mi to nenapadlo. Je to úžasný pocit a deti sa ľahko nechali namotivovať. Samozrejme sme v snehu iba chvíľu, pár minút, a ideme sa zahriať dovnútra. Každý podľa vlastných možností a schopností si to užije.

otužovanie

Zdroj: archív M.V.

Myslíš, že má takýto tréning pozitívny dopad aj na ich imunitu?

Dopad na imunitu detí neviem posúdiť. Ja keď som si dávala studenú sprchu každý deň, bola som niekoľko rokov bez choroby (nádcha sa nepočíta). Deti bývajú choré raz-dvakrát do roka. Ale myslím že na imunitu má vplyv viacero faktorov, nie len otužovanie. Snažíme sa zdravo stravovať (čerstvé, sezónne, lokálne) a obmedzovať príjem cukru (veľmi náročná úloha), dosť spať a robiť čo nás baví. Myslím, že keď sa človek teší zo života, nemá dôvod byť chorý.

Máš nejaký tip pre mamy, ktoré by chceli otužovať svoje deti?

Takže čo odporúčam mamičkám, ktoré by chceli svoje deti „viesť“ k otužovaniu? Buďte im príkladom a nechajte ich, nech vás nasledujú. Nebráňte im v otužovaní, aj keď vám je to nepríjemné. Dovoľte im studenú sprchu, pár minút v ľadovom potoku, na snehu, naboso. S dôverou, že ak sa im to nebude páčiť, veľmi rýchlo prestanú. Ak sa im to bude páčiť, neublíži im to, iba ich to posilní.

Prečítajte si, čo Markétu inšpirovalo k tomu, aby ostala verná otužovaniu.

Zdroj foto: pixabay.com; archív M.V.

 

Výživová poradkyňa radí: Vďaka týmto tipom si hravo posilníte imunitu

klub žien
Tagy

Mohlo by sa vám páčiť

1 Komentár

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *