Naďa Urbanová: Aj vreckovky môžu byť vtipné a kreatívne. Je čas vrátiť ich do obehu!
Pamätáte si z detstva na klasické látkové vreckovky? Pri tých vôbec nevadilo, ak sme ich omylom zabudli vo vrecku a skončili v práčke. Myslím, že viete na čo narážam. Klasické vreckovky postupne utlačila do úzadia ich papierová konkurencia. Druhú šancu im dáva Naďa Urbanová, ktorá stojí za rozvíjajúcou sa značkou bavlnených vreckoviek Noa!.
Naďa Urbanová sa dlhé roky venovala PR a komunikácii. Prešla od PR agentúr, cez pozície hovorkyne až po manažérsku pozíciu v korporácii. Posledných 5 rokov freelancuje a popri tom rozbieha značku Noa! Je mamou 5-mesačného syna Mila. Keď si predsa len nájde trochu voľného času, rada športuje a cestuje.
Ahoj Naďa. Si bezpochyby akčná mama. Aké sú tvoje akčné vlastnosti?
Určite rýchlosť a flexibilita.
Máš aj zamestnanie? Alebo sa venuješ len svojmu biznisu?
Stále sa venujem aj PR a projektovému manažmentu. Podnikanie je zatiaľ skôr v rovine koníčka a plnenia si sna, keďže z neho ešte neviem platiť účty.
Na trh prinášaš tradičnú vec v netradičnom dizajne – vreckovky. Ako si prišla na tento nápad?
Začalo to ako veľa podnikateľských nápadov – chcete niečo kúpiť a neviete to nájsť, tak si poviete, že to skúsite začať vyrábať. 🙂 Keď som raz ležala doma chorá, vymíňala som za jeden deň celú krabicu vyťahovacích papierových vreckoviek. Uvedomila som si, koľko zbytočného odpadu vyrábam, a tak som začala hľadať látkovú alternatívu, ktorú som si pamätala z detstva. Zistila som, že ich nie je také ľahké nájsť a ak ich aj nájdete, sú nudné biele. Z pohľadu dizajnu sa celé roky nikam neposunuli. A keďže mám rada pekné a nápadité veci, povedala som si, že to skúsim skĺbiť. Je čas vrátiť vreckovky do obehu a ukázať, že môžu byť aj vtipné a kreatívne.
Noa! vreckovky hýria farbami a humorom. Ako vznikal dizajn a grafický návrh?
Máme skvelú grafičku – Katku Hutníkovú. Vytvorila nielen všetky naše vreckovky, ale kompletnú vizuálnu identitu značky. Grafiku na vreckovky tvorí po tom, čo jej dodáme slogany – grafika vždy dopĺňa vtip, ktorý vreckovka obsahuje.
Prečo názov Noa!?
Slovné spojenie „no a čo“ používame všetci úplne bežne. Znamená, že máme nadhľad, vieme si urobiť srandu a povedať si, že nejde o život. Odráža to našu životnú filozofiu, ktorú chceme pretaviť aj do odkazov na vreckovkách.
Ako alebo kde zbierate nápady na nové dizajny?
Vreckovky sú kolektívnym dielom, kreatívne sa na nich podieľa viac ľudí. Sú postavené na vtipných dvojzmyselných textoch, ku ktorým sme mali množstvo brainstormingov v rôznom zložení. Konečné slovo však majú copywriteri – Tomáš Kučírek a Martin Kovarík. Detské riekanky vytvorila Katka Makarová. Následne sme určovali, ktorý text je pre akú cieľovú skupinu a ako ho chceme komunikovať. Z toho vyplynulo, čo by malo byť na grafike. Tej sa zhostila Katarína Hutníková. Občas sa však stane aj to, že nám dá dobrý text kamarát na pive či mama pri nedeľnom obede. Žijú náš vreckovkový príbeh s nami a nám sa páči, ako tvoríme Noa! komunitu.
Nedávno vaše vreckovky získali Národnú cenu za dizajn. Čo to pre vás znamenalo?
Veľmi nás to potešilo. Staviame totiž na vtipe a dizajne a toto je dôležitá spätná väzba od odborníkov. Pre Národnú cenu za dizajn to bol rekordný ročník, prihlásilo sa až 469 prác. Naše vreckovky získali špeciálne ocenenie za ekologický prínos. Podľa poroty je táto cena pre tých, ktorí dokážu kvalitný dizajn robiť s ohľadom na životné prostredie. Ocenenie patrí najmä našej šikovnej dizajnérke, Kataríne Hutníkovej.
Prečo by mal mať každý po ruke práve Noa! vreckovky?
Pretože doteraz mal po ruke nudné biele jednorazové a navyše zabalené v plastovom obale. A teraz môže mať Noa! – vtipné, štýlové, ktoré mu vydržia roky.
A čo údržba? Ako sa o ne starať, aby vydržali?
Nepotrebujú hýčkanie a opateru, stačí oprať a ožehliť. 🙂
Mnohé ženy/mamy váhajú, či sa im podarí preraziť so svojim nápadom a urobiť z toho podnikanie. Bol to aj tvoj prípad? Aká bola tvoja cesta k vlastnej firme?
Bola to taká postupná cesta – pred piatimi rokmi som opustila svet bánk a začala freelancovať. Systém práce v korporáciách mi už nedával zmysel. Čím dlhšie som pracovala sama na seba, tým viac som vedela, že chcem skúsiť niečo vybudovať, aby som bola sebestačná a nemusela sa už vrátiť späť. Verím, že sa mi to podarí.
Ako si organizuješ svoj pracovný deň? Stíhaš toho veľa aj za krátky čas?
Momentálne pri 5-mesačnom bábätku sa nedá veľmi hovoriť o organizácii dňa. Milo je pán a on si to riadi. Ja sa prispôsobujem a pracujem toľko, koľko mi kedy dovolí. 🙂
Pripravujete aj nejaké ďalšie produkty? Nové štýly vreckoviek?
Pred pár dňami sme prišli s novou edíciou, ktorá je inšpirovaná filmom, a tak dostala názov KiNoa! Veríme, že podobných špeciálnych edícii ešte prinesieme niekoľko. A je možné, že skúsime aj rozšírenie sortimentu. Nápadov máme kopec.
Máš nejaký tip pre ženy/mamy, ktoré stále váhajú, či ísť s kožou na trh, ako na to? Čím začať?
Uvedomením si, čo naozaj chcem. Ja som pár rokov bojovala s tým, že som chcela zmenu, ale nevedela som ju pomenovať. Vedela som, že mi niečo chýba, ale nedarilo sa mi prísť na to, čo. Netreba na seba tlačiť, treba si dať čas a prísť na odpoveď. Ak bude odpoveďou, že sa chcete realizovať, tvoriť, budovať niečo vlastné podľa svojich predstáv, tak to urobte.