Miroslav Sopko: Päť otázok pre tvorcu webu Zavretá škola
Webový portál Zavretá škola pozná takmer každý rodič, ktorý má školopovinné dieťa. Vznikol začiatkom marca 2020, počas prvej vlny pandémie. Rodičia tu hľadajú inšpiráciu, podnety, navzájom si radia, zdieľajú informácie. Položili sme päť krátkych otázok zakladateľovi webovej stránky Miroslavovi Sopkovi.
On sám už v marci napísal, že ide o živý projekt, kde neustále prichádzajú nové podnety. Je to jedinečné novovzniknuté spoločenstvo vzdelaniachtivých ľudí, ktoré sa snaží zdola zmeniť spôsob nazerania na školstvo.
„Každá kríza ukáže to najhoršie, ale aj to najlepšie, čo je v nás.“
Miroslav Sopko
Čo je najnáročnejšie na projekte pre vás ako pre zakladateľa webového portálu?
Pre upresnenie podotýkam, že na začiatku vznikla facebooková skupina Zavretá škola, ktorá už dnes má viac ako 37 tisíc členov. Vytvorili ju v marci 2020 mamičky okolo Lucie Rosákovej, ktorá sa podieľala aj na vývoji webu. Hneď ako som ich aktivitu zachytil, ponúkol som sa s vytvorením webu, ktorý by slúžil ako zbierka všetkých vzdelávacích námetov, ktoré si ľudia v čase koronakrízy a zavretých škôl medzi sebou vymieňali. Najťažšie bolo vymyslieť ten najjednoduchší systém, aby registrovaní používatelia dokázali pridávať linky a materiály, no zároveň aby sa to dalo čo najľahšie vyhľadať. No stále nie som spokojný, dá sa to ešte vylepšiť, aby to čo najlepšie slúžilo. Dnes už web prekročil hranicu 500 000 návštev.
Aká spätná väzba vás najviac prekvapila?
Veľmi ma potešila zmienka o tomto projekte v statuse Michala Havrana, ktorý ho použil ako pozitívny príklad dobrovoľníctva a mal pravdu. Zarazil ma nezáujem zo strany veľkých médií, ktoré na začiatku zachytili iba facebookovú skupinu, ale web neriešili. A neprišlo ani žiadne pozvanie do webinárov a diskusií, aby som sa podelil o svoje skúsenosti z toho projektu.
Pred niekoľkými mesiacmi pri veľkej aktualizácií webu pomohli z poľskej firmy PixelEmu, keďže používam ich rozšírenie pre správu pridaných námetov, ktoré je zadarmo. Zaslúžia si aj takéto verejné poďakovanie.
Prečítajte si aj článok o tom, ako zvládnuť učenie doma nielen počas mimoriadnej situácie
Aké sú ďalšie plány so Zavretou školou?
Určite spolu s ostatnými administrátormi a občianskym združením InkluCiTy budeme hľadať finančné zdroje pre vylepšenie webu. Uvedomujem si, že vznikal v rýchlosti, ktorú si vyžadovala krízová situácia. Chcem však, aby projekt fungoval ako podpora pre učenie sa z domu aj po skončení pandémie.
Neponúklo sa Ministerstvo školstva v rámci online vzdelávania s nejakou podporou (IT, financie, propagácia…)?
Nie.
Čo najviac oceňujú rodičia? Prípadne viete, či to využívajú viac rodičia škôlkarov, 1. stupeň, 2 stupeň?
Podľa štatistík sú vo väčšej obľube vzdelávacie videá a interaktívne hry. No pre tých menších návštevníci uprednostňujú veci, ktoré sa dajú vytlačiť, čiže rôzne pracovné listy a maľovanky. Kvôli efektívnejšiemu vyhľadávaniu existujú okrem kategórií, čiže stupňov vzdelávania (v podobe podkategórií jednotlivých predmetov) aj tzv. nálepky, kde sú námety triedenie podľa svojej povahy. Čiže tie na vytlačenie sa vám zobrazia, ak po kliknutí na možnosť Viac pod vyhľadávacím formulárom si kliknete na možnosť PRINT.
A čo nato rodičia?
Jana (2 škôlkari): Veľmi oceňujem množstvo pracovných listov, omaľovánok. Deťom ukážem v počítači a vyberú si, ktorý pracovný list ideme robiť. Taktiež výborné inšpirácie ako využiť korky alebo naučiť sa kresliť zvieratká. Mám veľmi rada aj facebookovú skupinu, keď chcem na niečo odpoveď, reakciu.
Martin (2 deti, školáci): Perfektné, že všetky podklady nájdem sofistikovane uložené na jednom mieste. Viem, že webu môžem veriť, nemusím klikať na x ďalších stránok a hľadať si. Manželka zase preferuje facebookovú skupinu.
Zuzana (1.stupeň, škôlkar): U detí majú úspech videá učiteľa Petra Palla zo slovenského jazyka a matematiky. To je u nás topka!