Naše deti za posledný rok prišli o dosť. Zaslúžia si leto plné hier
Odborníci na detský vývoj a ich psychiku vyzývajú vládu, aby podporila „letné hranie“, ktoré by pomohlo žiakom v Anglicku zotaviť sa zo stresu z lockdownu a už rok trvajúcej situácie. Namiesto hodín navyše, letných škôl a predĺžených školských dní by podľa odborníkov deti mali byť povzbudzované k tomu, aby nasledujúce mesiace trávili vonku, boli fyzicky aktívne, v pohybe a zabávali sa so svojimi kamarátmi. Duševné zdravie je prioritou.
Psychológia si všimli zmeny v správaní sa detí počas prvej vlny lockdownu minulý rok. Po mesiacoch izolácie od priateľov sa niektorí snažili navzájom sa zdieľať a hrať sa spolu. Učitelia si však všimli, že často dochádza k zraneniam, fyzická zdatnosť u detí bola značne oslabená.
Kým vláda pripravuje najnovšie plány vzdelávania, skupina akademikov pod názvom PlayFirstUK sa obrátila na tajomníka školstva Gavina Williamsona. Upozornili ho na dôležitý význam hry, duševného zdravia a pohody, ktoré sú pre deti mimoriadne potrebné, zvlášť v tomto čase.
Odborníci bojujú za deti
„Táto jar a leto by pre deti nemali byť doplnené hodinami navyše, nad rámec bežného vyučovacieho procesu,“ píše sa v liste. „Deti, učitelia a rodičia potrebujú čas a priestor na zotavenie sa zo stresu, ktorý na nich uplynulý rok pôsobil.“
„V rámci širšieho procesu obnovy by mali byť deti povzbudzované a podporované v tom, aby trávili čas vonku a v hre s ostatnými deťmi. Tam, kde je to potrebné, musí byť k dispozícii podpora duševného zdravia založená na dôkazoch.“
Náročná dilema
Nejde o rozhodnutie buď – alebo. Socializácia a hra ponúkajú nespočetné možnosti vzdelávania a sú pozitívne spojené s akademickými výsledkami a gramotnosťou detí. Odborníci upozorňujú, že intenzívne plány doháňania zameškaného, zamerané na pomoc žiakom, môžu viesť k zhoršeniu duševného zdravia detí a z dlhodobého hľadiska môžu mať negatívny vplyv na učenie.
Postoj vlády k hre pre deti sa stal objektom záujmom v uplynulých dňoch, keď dve malé deti odchytili policajti v miestnom parku pri stavaní snehuliaka. Vysvetlením bolo, že ihriská sa majú využívať na cvičenie, nie na socializáciu.
Majú vaše deti dostatok pohybu?
Trpia znevýhodnené deti
Ministri zriadili dotačný fond v hodnote 1,3 miliárd libier na podporu učenia medzi znevýhodnenými deťmi, ktoré počas lockdownu stratili najviac, vrátane národného programu doučovania, ktorý ponúka dotované individuálne školné a výučbu v malých skupinách na školách. Kritici však hovoria, že to stále nie je dosť. Nedávna štúdia zistila sedemmesačný rozdiel medzi dosiahnutými výsledkami medzi znevýhodnenými žiakmi základných škôl a ich lepšie situovanými spolužiakmi, zatiaľ čo šesť- a sedemroční žiaci dosiahli na jeseň 2020 v priemere o dva mesiace menší pokrok v matematike a čítaní v porovnaní s výsledkami z roku 2017.
Kto bude víťaz? Vláda či experti?
Ministri nedávno potvrdili, že uvažujú o navýšení hodín počas vyučovacieho dňa a predĺžení letného obdobia, aby pomohli deťom dobehnúť štúdium, hoci sú si vedomí aj významu hry, hudby, drámy a športu v živote detí. PlayFirstUK, ktorý zahŕňa akademikov z univerzít v Readingu, Sussexe, Cambridge, Bathe a Gloucesteri, zdôraznil bezprecedentný nárast problémov duševného zdravia detí počas pandémie, ako aj zvýšenú osamelosť a zníženú akademickú motiváciu.
„Existuje pochopiteľné znepokojenie nad vzdelaním detí. Deti sa však nebudú učiť efektívne, ak nebude v poriadku ich duševné zdravie,“ píše sa v liste. „Sociálna interakcia, hra, fyzická aktivita a dobré duševné zdravie musia byť na prvom mieste.“
Ako hovoriť, aby nás deti počúvali.
Duševné zdravie nadovšetko
Helen Dodd, profesorka detskej psychológie na univerzite v Readingu a členka PlayFirstUK, povedala: „Tento list je skutočnou prosbou od nás, aby sa na duševné zdravie detí a ich právo hrať sa a zabávať sa s kamarátmi nezabúdalo. Chápeme zhon dobehnúť po vzdelávacie ciele, ktoré im dospelí stanovili.
„Ak nedosiahneme toto právo, riskujeme, že budeme tlačiť bojujúce deti späť do natlakovaného vzdelávacieho prostredia, čo by mohlo spôsobiť ďalšie škody na ich duševnom zdraví a vývoji. Naše deti za posledný rok prišli o dosť. Zaslúžia si leto plné hier. “
Dr. Kathryn Lester z University of Sussex povedala: „Vláda si teraz stojí za svojim záväzkom k duševnému zdraviu detí viac ako kedykoľvek predtým. Aj keď existuje pádny dôvod na to, aby deti dobiehali akademické vzdelanie, vieme, že ak dieťa má emočné problémy, nie je schopné sa efektívne učiť.“
Hovorca ministerstva školstva uviedol: „Vieme, že pandémia a obmedzenia mali vplyv na duševné zdravie mnohých detí a mladých ľudí. Preto sa snažíme čo najskôr znovuotvoriť školy. Na podporu detí vracajúcich sa do škôl máme zavedený program blahobytu 8 miliónov GBP. Uľahčuje miestnu odbornú podporu pedagogickým zamestnancom.“
Zdroj: https://www.theguardian.com/