Ako ovplyvňuje lozenie a prvé príkrmy vývin reči dieťaťa?
Ak dieťa preskočí fázu sedenia alebo lozenia a začne hneď chodiť, môže to zapríčiniť spomalený vývin reči. Rovnako na to vplýva aj dojčenie, pitie z fľašky a prvé príkrmy. Vývin reči má svoje presne stanovené štádiá. Každé z nich je rovnako dôležité. Ak ale bábätko niektoré z nich preskočí, môže to neskôr ovplyvniť to, kedy začne rozprávať alebo či sa u neho neobjavia nejaké poruchy reči.
Prvým štádiom vo vývoji reči je predrečové štádium. Týmto štádiom dieťa prechádza vo veku 0 až 8 mesiacov a predchádza samotnému vývinu reči. Dieťa v tomto období používa nezámernú komunikáciu. Neuvedomuje si, že plač je jeho formou komunikácie.
Ďalším štádiom je zámerná komunikácia, ktorá prebieha od 8. mesiaca. Dieťa začína používať neverbálnu, ale aj verbálnu komunikáciu. Vo veku 18 až 24 mesiacov začína tvoriť prvé slová, zvyčajne len dvojslovné spojenia. V tomto veku by malo byť dieťa schopné použiť 50 až 70 slov a rozumieť približne 100 slovám. Rozvité vety je dieťa schopné tvoriť až od 24. mesiaca života. Od 30. mesiaca je schopné tvoriť aj súvetia.
Prečítajte si: Rodičia nerobte túto CHYBU. Psychologička radí, ako správne chváliť svoje deti
Čo zapríčiňuje oneskorený vývin reči?
Podľa klinickej logopedičky Adelaidy Fábianovej sa detský krik stáva komunikačným od dvoch až troch mesiacov dieťaťa. Inak to môže byť u detí s genetickými poruchami alebo u predčasne narodených detí. Zároveň tvrdí, že reč sa formuje v závislosti od rozvoja motoriky a vývinu mozgu. Vývin reči tiež závisí od toho, či bolo dieťa dojčené alebo pilo z fľaše. Pri dojčení si dieťa namáha tvárové svalstvo, využíva hltací aj sací reflex. Technika kŕmenia z fľaše je však iná, preto sa výslovnosť niektorých hlások môže oneskoriť. Veľký problém začať rozprávať môžu mať aj deti, ktoré boli na začiatku ich života kŕmené len sondou.
Deti kŕmené len fľašou dokážu tento rozdiel prirodzene dobehnúť, keď nastane obdobie príkrmov. Zmena konzistencie prijímanej potravy spôsobí, že sa žuvacie svaly začnú lepšie trénovať. Vhodné je postupne prechádzať z mixovanej stravy na menšie kúsky, kedy sa zapojí viac svalových skupín. Ak sa hltací a sací reflex správne nerozvíja okrem spomaleného vývinu reči sa u dieťaťa môže objaviť aj dyslexia, dysgrafia a podobne.
Okrem stravy na vývin reči dieťa vplývajú aj jeho pohybové zručnosti. Ak dieťa preskočí fázu štvornožkovania, tak môže mať predškolskom a v školskom veku problém s koordináciou či matematickými operáciami.
Kedy je správny čas vyhľadať odbornú pomoc, ak naše dieťa nerozpráva?
V tomto prípade je dobré riadiť sa príslovím: Radšej priskoro ako nikdy. Ak naše dieťa nerozpráva vo veku 2-3 rokov, je potrebné vyhľadať logopéda. Čakať do veku 4-5 rokov, kým nezačne rozprávať samé je neskoro. Podľa viacerých odborníkov na vývin reči je lepšie sa poradiť, ako niečo zanedbať. Okrem toho, že si všímame, či už naše dieťa rozpráva a ako rozpráva, musíme si všímať aj jeho pohybové zručnosti.
Ak dieťa uprednostňuje len jednu ruku alebo sa mu pri pokusoch o postavenie chvejú končatiny, mali by sme zájsť za odborníkom nech to posúdi. Ak má dieťa správny motorický vývin a v dvoch rokoch stále nerozpráva, je lepšie zájsť za odborníkom, pretože sa za tým môže skrývať iný problém. Ako napríklad traumatický príchod na svet alebo predčasné narodenie. Častým problémom môže byť aj prirastená uzdička na jazyku bábätka alebo nadmerné sledovanie televízie.
Ako môžeme pomôcť nášmu dieťaťu v správnom vývoji reči?
V prvom rade by sme mali dbať na to, aby dieťa nepreskočilo žiadnu fázu vo svojom vývoji. Jednoduchou pomocou môže byť aj používanie cumlíka s guľatým tvarom, ale zároveň dávať pozor na to, aby ho v ústach nemalo celý deň. Najlepšie je dieťa odučiť od cumľa, keď začínajú rásť prvé zúbky. Okrem toho musíme prispôsobiť svoju reč reči dieťaťa. Čiže používame gestá, tvoríme len jednoduché vety, ktorým naše dieťa rozumie.
Pri rozhovore s dieťaťom je dobré skloniť sa na jeho úroveň, aby nám videlo do tváre. Počkajte, kým dieťa samé zareaguje, neodpovedajte zaňho. Využívajte oznamovacie vety, nenúťte deti po sebe opakovať. Ale rozširujte vetu, ktorú povedalo vaše dieťa, pridajte k jeho vete ďalšie slová. Opisujte, čo sa deje okolo vás, ale hlavne sa mu venujte a spoločný čas trávte aktívne.
Zdroj: eduworld.sk, Axis International Medical Center
Zdroj foto: Pexels