Začnite písať

RODIČOVSTVO

Prečo majú influenceri a sociálne siete negatívny dopad na psychický vývin detí?

Viete koho alebo čo vaše dieťa sleduje na sociálnych sieťach? Mnoho rodičov nesleduje správanie svojich detí v online svete, pretože majú pocit, že je to prílišné zasahovanie do súkromia. Na čo by ste si však mali dávať pozor? 

Čo znamenajú pojmy ako Influencer, Influencer marketing a Generácia Z?

Sociálne siete sú v našom modernom konzumnom svete čoraz viac obľúbené. Deti, ktoré sa narodili po roku 2000, nepoznajú svet bez internetu, sociálnych sietí a rýchlej dostupnosti akejkoľvek informácie. V poslednom období môžeme pozorovať, že práve pod vplyvom online sveta sa pomaly začínajú meniť aj ich idoly a vysnené pracovné pozície. Kým predtým deti snívali o práci učiteľky či lekára, mnoho rodičov má teraz doma potencionálneho influencera, vlogerku či youtubera. Problémom nie je to, že nás o pár rokov už možno nebude mať kto učiť alebo liečiť. Problém je, že influencer marketing ovplyvňuje psychický vývin detí.

Influencer marketing je novou formou marketingu sociálnych médií, ktorá sa zaoberá vybudovaním vzťahov s influencermi, ktorí majú vplyv na určitú cieľovú skupiny. Cieľom tejto spolupráce je získať čo najväčší zisk vo svojom podnikaní. Influencer je verejne známa osoba na sociálnych sieťach, ktorá prostredníctvom svojho obsahu na profile má moc zasahovať do každodenného života ľudí. Ovplyvniť ich názory aj spôsob správania sa.

Vzniká nám nová generácia, generácia Z, ktorá je ovplyvnená technológiami, internetom, médiami a sociálnymi sieťami. Mediálna výchova sa stáva dôležitejším predmetom ako matematika alebo slovenčina.

Prečítajte si: Denník zamestnanej matky: Varenie s deťmi? Ďakujem, neprosím

V čom predstavuje online svet hrozbu?

Deti generácie Z sa narodili do digitálnej doby sociálnych médií. Podľa tvrdení psychológov zmýšľanie detí ovplyvňuje to, čo majú aj dospelí problém správne prijať a pochopiť. Popri kyberšikane, závislosti na internete, počítačových hrách a hoaxom sú sociálne siete a influenceri rovnako nebezpečné pre vývin dieťaťa.

Projekt detinanete.sk uvádza, že veľkým problémom je, že dieťa nevie rozlíšiť, kde končí virtuálny svet sociálnych sietí a kde začína skutočný svet reálnych ľudí. Deti sú rizikovou skupinou v ponímaní mediálnej výchovy, pretože v období svojho vývinu sú neisté. Ovplyvniť deti je veľmi jednoduché. Vo svojej podstate ešte totiž nemajú vytvorený svoj vlastný názor a jeho tvorbu ovplyvňuje práve to, s kým a o čom sa rozpráva.

Okrem názorovej neistoty je problémom aj ich emocionálna nestabilita a nezrelosť. Od influencerov si preberajú názory, pohľad na svet a vzory krásy, čo môže viesť k  poruchám príjmu potravy. Deti na sociálnych sieťach hľadajú sebapotvrdenie, túžia po uznaní, prijatí, statuse a popularite. Získavanie popularity je dvojsečnou zbraňou. Dieťa má možnosť na seba prezentáciu toho, čo si na sebe váži, lenže to robia aj ostatní. Tým sa na sociálnych sieťach ukazujú nereálne životy.

Prečítajte si: Ako naučiť dieťa farby pomocou Montessori metódy?

Podľa štúdie vytvorenej New York Times až 84% užívateľov sociálnych sietí na svoje profily uverejňuje len emocionálne pozitívne príspevky. Čím sa sociálne siete stávajú vykonštruovanou realitou. Dieťa sa z dôvodu ovplyvnenia virtuálnym svetom môže v reálnom svete cítiť nedocenené. Dôsledkom toho je pocit osamelosti a depresia.

Dieťa sa môže stať na sociálnych sieťach závislé, pretože zidealizovaný svet, ktorý tam vidí je pre neho veľmi lákavý. Málo influencerov ukazuje aj druhú stránku svojho virtuálneho života. O skutočných problémoch spojených s ich popularitou na sociálnych sieťach hovoria málokedy. Dieťa vidí len obal knihy, jednotlivé kapitoly života influencerov už nie je schopné vnímať.

Problém je, že dieťa si všetky tieto nástrahy nie je schopné samo uvedomiť. Nevníma, aké má influencer marketing dopady na jeho život. Preto by sme sa mediálnej výchove mali venovať my dospelí.

Tagy