Začnite písať

RODIČOVSTVO ROZHOVORY

Ivett Pavlis: Výhovorky nemajú v mojom živote miesto

Ivett Pavlis

Rodič ľavou zadnou. Ste takým rodičom? Čo to vlastne znamená? Autorkou projektu s rovnomerným názvom je právnička, pedagogička a matka Ivett Pavlis. Ponúka nielen zážitkové vzdelávanie pre rodičov a učiteľov, ale aj iný pohľad na výchovu či prístup k deťom. Ivett je mamou 11,5 ročnej dcéry, býva v Slovenskom Grobe, miluje deti a venuje sa zážitkovému vzdelávaniu. Nevie zniesť nespravodlivosť a klamstvo. Trápi ju, keď rodičia a učitelia nemajú vo svojom okolí podporu, prepadnú znechuteniu, pričom niekedy stačí naozaj málo – komunita, ktorá vám dokáže pomôcť, pretože niekedy bola v podobnej situácii a presne vie, čo práve zažívate. Autorka projektu Rodič Ľavou Zadnou.

V rozhovore pre akčné mamy Ivett Pavlis prezradila:

  • v čom tkvie úspech efektívneho dialógu,
  • o skĺbení povolaní právnika a učiteľstva,
  • o aké kurzy v rámci rodičovstva majú rodičia najväčší záujem

Bolo, resp. je pre vás rodičovstvo ľavou – zadnou?

Rozhodne nie je. Už samotná cesta stať sa rodičom nebola jednoduchá. Tehotenstvo bolo veľmi náročné, ale nakoniec sa sen splnil. Nikto nás nikdy neučí, ako byť rodičom, ako je to správne a nesprávne. Každý predpokladá, že rodičovstvo už máme v krvi. Áno, je intuitívne, ale byť naozaj dobrým rodičom alebo rodičom ľavou zadnou vyžaduje aj istú dávku informácií, vzdelania, výmeny skúsenosti a podobne.

Zažili ste momenty, kedy ste boli na pokraji síl a únavy alebo ste pociťovali bezmocnosť a nevedeli ako reagovať?

Možno mi neuveríte, ale nie. Vždy som popri dcére pracovala, v tehotenstve aj po pôrode. Keď bola bábätko, prespala množstvo času. Spala celé noci, dokonca som ju na dojčenie musela budiť. Dcéra bola skutočne odmenou po tak náročnom tehotenstve a pôrode. Takže únavu z dieťaťa nepoznám, ani som z dieťaťa nebola na pokraji síl, to skôr z iných vecí. Avšak každý problém má riešenie. Možno to neskôr príde a mňa ten moment ešte len čaká (smiech).

Veríte na efektívny dialóg medzi rodičom a dieťaťom. V čom tkvie úspech efektívneho dialógu?

Efektívny dialóg je rozvinutá forma rozhovoru. Držím sa pravidla – rešpektovať a byť rešpektovaný. To platí aj v komunikácii s deťmi. V dialógu nepoužívam obvinenie alebo oslovenie: „TY si neurobila…, Ty za to môžeš“ a podobne. Radšej si dieťa vypočujem, nechám ho premýšľať, nech samé príde na chybu, príp. zistenie, čo by malo alebo nemalo urobiť. Skôr ho dialógom vediem pomocou vhodných otázok, napr. „Čo by si mohla spraviť, aby nabudúce to dopadlo inak?“

Prečítajte si aj článok: Ako komunikovať s deťmi o vojne

Vždy ste chceli byť učiteľkou, no k tomuto povolaniu ste sa dostali naplno až teraz. Prečo ste sa do učiteľstva nevrhli hneď?

Áno, vždy som v tom mala úplne jasno, už od útleho detstva. V škole som dosahovala veľmi dobré výsledky. V rodine mi hovorili, že povolanie učiteľa nie je vážené a dobre zaplatené, a že s mojou hlavou bude lepšie, keď pôjdem na právo. Tak som tak urobila. Ale po pôrode som sa k môjmu snu vrátila. Začala som učiť a neskôr som si urobila aj školu. Učiteľstvo je krásne povolanie a poslanie.

Absolvovali ste kurzy Montessori, Respektovat a byt respektovan, Efektívne rodičovstvo a podobne. V čom vám osobne zmenili tieto kurzy pohľad na dieťa a výchovu ako takú?

Každý kurz mi niečo dal. Vždy som si z nich vzala kúsok, ktorý som aplikovala do svojho každodenného života. Dnes je na trhu množstvo kurzov, vzdelávania a kníh na tému rodičovstva. Avšak každý rodič je iný a nie vždy musí súhlasiť so všetkými metódami výchovy alebo vzdelávania. A je to tak v poriadku.

Napríklad kurz „Respektovat a byt respektovan“ bol medzi prvými, ktoré som absolvovala priamo s autorkou. Vtedy prišiel môj prvý aha moment, že dieťa môžem vychovávať s rešpektom jedine vtedy, keď tak v skutočnosti žijem, s rešpektom k sebe, k partnerovi, ku každému s kým sa stretávam alebo spolupracujem.

Napríklad aj kurz Montessori. Dnes vidím, že metóda je veľmi populárna. Keď som to ja študovala a navštívila prvé Case de Bambini, pochopila som, že Montessori nie je o hračkách, ale o životnom štýle, ktorý hovorí: „Stačí pekne žiť, dieťa sa pridá.” Mám pocit, že dnešní rodičia vnímajú Montessori skôr cez pomôcky.

Aktuálne prežívame náročné obdobie, kedy za hranicami zúri vojna. Mnohé deti prosia o mier, boja sa, iné neriešia. Je podľa vás dobré deťom hovoriť reálne o situácii (primerane veku) alebo hovoriť len vtedy, ak sa deti pýtajú?

Určite áno, treba s nimi o tom hovoriť. Deti vnímajú všetko, predovšetkým nás ako rodičov, aj naše strachy a obavy. Ak som nervózna, dcére vysvetlím, prečo sa tak správam, z čoho mám strach, čo je dôvodom môjho neštandardného správania. Otvorené rozhovory primerané veku sú vždy prínosné. Mať rituály, napríklad formou rozhovorov, je dobrá cesta aj pre neskoršiu pubertu. Vďaka nim nám deti dôverujú, vedia, že sa na nás môžu s čímkoľvek obrátiť. Zažila som v škole, že nás dieťa prosilo, aby sme rodičom nepovedali, že pokazilo hračku. Plakalo, vzlykalo, a keď som sa spýtala prečo, odpovedalo, že bude potrestané. Dieťa musí cítiť bezpodmienečné prijatie, nech sa stane čokoľvek.

Skúsme sa vrátiť na začiatok vášho štúdia práva a porovnať vás s dnešným dňom. Aká bola Ivett Pavlis vtedy, a aká bola dnes?

Júj, niekedy mala Ivett všetko naplánované, žila podľa pravidiel a očakávaní iných, záležalo jej na názoroch okolia a nežila svoj sen. Dnes je to inak. Žijem svoj sen, beriem ohľad na seba a svoju rodinu.

Prečítajte si aj článok: Ako čo najlepšie prežiť rodičovstvo?

Čo vás najviac baví z aktivít, ktorým sa venujete?

Samotná výučba, vzdelávanie a tiež lektorovanie učiteľov alebo rodičov. Rada tvorím materiály, objavujem a skúšam rôzne aktivity, či nové metódy.

Všetky vaše poznatky a znalosti ste pretavili do projektu Rodič ľavou zadnou. O aké kurzy a workshopy je najväčší záujem? Po čom dychtia rodičia?

V prvej vlne pandémie, keď sa rodičia ocitli v roli učiteľa, to boli jednoznačne Pamäťové techniky, ktoré sme niekoľkokrát opakovali, dokonca sme o tom natočili aj kurz a vydali e-book. Rodičia vyhľadávajú aj kurzy o výchove, najmä ako zvládať emócie – hnev, strach alebo vzdor.

Za sebou máte dokonca už prvý ročník konferencie Rodič ľavou zadnou. Bude konferencia aj tento rok? Na čo sa môžu účastníci tešiť?

Tento rok už bola konferencia s PhDr. Janom Svobodom, na ktorej sme s rodičmi rozobrali tému “Ako lepšie pochopiť svoje dieťa a spolupracovať s ním v období vzdoru”. Učitelia si na konferencii vychutnali tému “Motivácia nemotivovaného žiaka”. Ale nemusíte smútiť, pretože chystáme ďalšiu tématickú konferenciu. Nechajte sa prekvapiť (úsmev).

Čo najkrajšie vám materstvo prinieslo?

Zmenu mojej osobnosti od základov. Narodením Leilinky sa narodila nová Ivett. Zmysel života.

Prečítajte si aj rozhovor s Vlastinou Svátkovou: Svet sa mení a my sa musíme zmeniť s ním

Čo by ste poradili mamám, ktoré by chceli popri materskej tiež niečo robiť, ale sťažujú sa na nedostatok času? Ako ste si vy zorganizovali čas?

Všetko sa dá, keď sa chce. Výhovorky nemajú v mojom živote miesto. Moja práca nie je práca, ale moje hobby. Na niečo, čo vás baví, si nepotrebujete hľadať čas, jednoducho si ho spravíte (aj keď tomu často obetujete dlhé noci). Chce to dobrú organizáciu času, režim a dodržiavanie.

Povedzte nám tri rady pre ženy, ktoré túžia ísť za svojim snom.

  • Nevzdávajte sa svojho sna.
  • Ak vás niekto spochybní, verte sebe, svojmu presvedčeniu a schopnostiam.
  • Sústreďte sa na cieľ.
  • A rada navyše – Strach sú len písmená.

Ďakujem pekne za rozhovor.

Zdroj foto: archív I. P.

Tagy