Začnite písať

RODIČOVSTVO

Prečo podľa Montessori metódy nemáme deťom čítať rozprávky?

V súčasnosti sú kníhkupectvá plné detských knižiek. Rozprávkové, obrázkové, komixové, plné riekaniek, básničiek, pesničiek a podobne. No najmä vizuálne príťažlivé, aby zaujali maminky i deti. Podľa Márie Montessori je pravým základom predstavivosti realita. A podľa tohto hesla sa riadia aj knihy tejto výchovnej metódy. Preto v Montessori knihe nenájdete žiadne rozprávky.

 Prečo Montessori knihy neponúkajú rozprávky?

Na prvý pohľad to môže vyzerať nepochopiteľne. Pretože rozprávky k deťom jednoducho patria. Prečo, teda Mária Montessori nezoznamuje deti s rozprávkami? Podľa doktorky Montessori sa deti učia cez myseľ nazývajúcu absorbujúca. Absorbujúcu myseľ vysvetľuje ako špongiu, ktorá všetko nasáva. Dieťa do 3 rokov nasáva všetko zo svojho okolia, a to bez ohľadu na to, či je to dobré alebo zlé.

Väčšina detí do 5 rokov nevie rozlišovať medzi skutočným a fiktívnym svetom. A jeho fantázia ho mätie. Dieťa všetko, čo vidí a počuje v rozprávke, berie za skutočnosť. Napríklad, ak dieťatku čítame rozprávku o princeznej, ktorej umrela maminka, dieťa sa môže o svoju mamičku začať báť.

Prečítaj si: 5 zábavných aktivít, ako naučiť dieťa zaviazať si šnúrky

Aký je podľa Montessori metódy rozdiel medzi fantáziou a predstavivosťou?

Fantázia sú len myšlienky, ktoré nemajú reálny základ. Ako sú napríklad draky, víly a strašidlá. Mozoček malých detí fantázii nerozumie. Nechápe, že my sa len hráme hru „na akože“. Nevie, čo to „akože“ v skutočnosti znamená.

Predstavivosť sú myšlienky, ktoré odrážajú skúsenosť dieťaťa vychádzajúcu zo skutočného sveta. Schopnosť predstavivosti sa u dieťatka rozvíja v rannom detstve. Dieťa sa v tomto období učí cez svoje skúsenosti a zmysly. Preto Montessori metóda ponúka deťom v útlom veku knihy založené na skutočnom svete a s rozprávkami ich zoznamuje až keď sú dostatočné zrelé na to, aby si dokázali uvedomiť, že rozprávka je len vymyslená.

Deti potrebujú spoznať svet reálne a nie cez rozprávky

Podľa Montessori metódy, ak chceme ukázať deťom, ako vyzerajú zvieratká, máme im ukázať tie reálne. Zobrať deti do prírody, do zoo a ukázať im, ako zvieratko vyzerá naozaj a nie krásnu kresbu, ktorá je vizuálne atraktívna pre detské oči. Ak bude dieťatko spoznávať svet cez obrázky, krásne kresby a rozprávky, mohlo by byť sklamané, keď svet spozná skutočne cez reálne zážitky. Až neskôr, keď vie dieťatko rozlišovať medzi skutočným a vymysleným, mu môžeme ukazovať kravičku na obrázku fialovej Milky.

 

Kedy je dieťa pripravené na rozprávky

Podľa Márie Montessori môžeme deťom začať čítať rozprávky, keď sa stanú škôlkarmi. Od troch rokov by už dieťa malo byť pripravené chápať, že rozprávka je vymyslený príbeh.  V materskej škole tak už deťom môžeme čítať rozprávky, kde zvieratá rozprávajú a kde môže dieťa spávať v jednej posteli s vlkom. No nezabúdajte ani vtedy do detskej knižnice zaradiť encyklopédie a atlasy, kde sa deti dokážu naučiť, ako je to naozaj.

Prečítaj si: Michaela Ray: Problémy s nízkym sebavedomím začínajú už v detstve

5 princípov Montessori kníh

1.Realita

Vyberajte detské knihy len s reálnymi príbehmi a obrázkami.

2.Aktuálna skúsenosť dieťaťa

Čo sa aktuálne vaše dieťa učí? Podľa toho vyberte obsah novej knihy.

3.Aktuálny záujem dieťaťa

Čo vaše dieťa momentálne zaujíma? Vyberte knihu podľa záujmov dieťaťa.

4.Kvalitná ilustrácia

Ilustrácia v knihe by mala byť esteticky lákavá a zároveň odzrkadliť skutočnosť.

5.Kvalitný obsah

Obsah by mal byť primeraný veku dieťaťa. Jazykovo bohatý. Zrozumiteľný a pravdivý.

 

Ak neviete pre dieťa nájsť vhodnú knižku, ktorá by spĺňala princípy Montessori metódy a zároveň aj váš vlastný pohľad na svet, môžete dieťatku knihu vyrobiť vy sami. Do fotoalbumu môžete vložiť fotky vás, rodinných príslušníkov a reálne fotky zvierat. Dieťa to určite zaujme a zároveň sa tak naučí niečo o svojom okolí.

Zdroj: Pexels

Tagy

1 Komentár