Začnite písať

INŠPIRÁCIE

3 praktické tipy ako viesť deti k upratovaniu a udržať poriadok v detskej izbe

child

Mnohé otázky na nás v Kominky – Well Organized Home smerujú k tomu, ako pekne zorganizovaný a usporiadaný priestor zachovať aj po dlhší čas. A špeciálne je táto otázka kladená, pokiaľ ide o detskú izbu. Je to pochopiteľné, keďže deti častokrát nemajú k upratovaniu pozitívny vzťah. Pripravili sme si pre vás 3 tipy priamo z praxe, ktoré fungujú nám aj našim klientom. Inšpirujte sa ako deti motivovať k upratovaniu detskej izby zábavnou a jednoduchou formou.

K upratovaniu ich veďme vlastným príkladom

Je všeobecne známe, že malé deti sa učia hlavne napodobňovaním a zrkadlia rodičov, pretože s nimi trávia najviac času. Nie nadarmo sa aj povie, že deti sú naším zrkadlom. Z toho vyplýva, že ak budeme aktívni pri upratovaní my, je veľký potenciál, že aj deti budú otvorenejšie k tejto činnosti. Vysvetľujme, že každý člen domácnosti má svoju zodpovednosť a povinnosti a ukladanie vecí na miesto je jednou z nich.

Majme trpezlivosť a neočakávajme zázraky na počkanie. Ukladanie si po sebe je zvyk a na vybudovanie zvyku je potrebný minimálne mesiac. Ideálne je začať v útlom veku, keď už je dieťa samo schopné predmety uchopiť a uložiť na miesto, ktoré mu ukážeme. Ukladajme veci na miesto spolu s ním, vysvetľujme, čo a prečo robíme, že každá vec by mala mať svoj „domček“. Zo začiatku deťom pomáhajme, neskôr ich veďme a podporujme v nich samostatnosť.

U detí je dobré trochu znížiť naše nároky na „kvalitu“ upratania a odolať tomu, že po nich budeme veci prerovnávať, aby izbička vyzerala dokonale ako z katalógu. Môže to u detí vyvolať pocit, že nesplnili naše očakávania a demotivovať ich k ďalšiemu upratovaniu. Urobme si z upratovania rutinu, napríklad, že každý deň pred spaním sa hračky v izbičke dajú na svoje miesto – aj ony idú „spať“.

Predveďte im, alebo vymyslite hru s upratovaním hračiek aj počas dňa. Keď vec hneď uložím na miesto, budem mať potom menej upratovania na konci dňa, keď sú už hračky pomiešané – ušetrím si čas na zábavnejšiu aktivitu. Deti učme, že každý člen domácnosti je zodpovedný za svoj priestor a svoj majetok, takže každé dieťa alebo člen rodiny si po sebe dáva veci na miesto a nerobí to zaňho niekto iný.

Nech je upratovanie detskej izby zábava

Pozitívnou motiváciou u detí dosiahneme určite viac ako nátlakom. A keďže deti milujú hru a zároveň sa prostredníctvom nej učia, je to skvelý spôsob, ako deti motivovať k ukladaniu si vecí na miesto.

My radi využívame hru na preteky: kto skôr dá veci na miesto. Hodí sa napríklad pri upratovaní lega, stavebníc, puzzle, kartových a stolových hier… Môže sa hrať so súrodencom alebo aj rodičom (samozrejme, dospelý trošku „prispôsobí“ tempo dieťaťu). 😉

Variantom môže byť aj ukladanie na čas: dieťa získa body, ak stihne priestor upratať do časového limitu (zakresľujeme na tabuľu, prilepujeme na papier…). Keď nazbiera určitý počet bodov, odmeníme ho podľa toho, ako sa dohodneme vopred.

Veľmi populárne je aj ukladanie knižiek podľa farby: z kníh v poličke vytvárame dúhu, čo deťom veľmi uľahčuje vkladanie knižiek na miesto a zároveň vyzerá veľmi pekne. Väčšie samostatne stojace predmety môžeme ukladať podľa veľkosti alebo tiež podľa farieb.

Uľahčime si upratovanie detskej izby správnou organizáciou

Správna organizácia nám pomôže nielen s optimálnym využitím priestoru detskej izby, ale výrazne uľahčí aj jej údržbu.

Základné pravidlá pre jednoduchú údržbu sú nasledovné:

  • Nepreplňujme priestor detskej izby. V izbe v dosahu detí by mali byť iba hračky, ktoré dieťa aktuálne využíva.
  • Každý predmet má mať svoje miesto. Toto miesto má byť jednoducho dostupné pre výber predmetu aj pre jeho uloženie na miesto. Znamená to, že kvôli tomu, že potrebujeme vybrať jeden predmet, nemusíme vyberať iné predmety, nakoľko tým vzniká ďalší neporiadok. Miesto má byť dobre viditeľné, keďže na predmety, na ktoré nevidíme, zabúdame a nevyužívame ich.
  • Nechajte deti participovať na organizácii vlastnej izby. Nech sami navrhnú, kde by podľa nich mali mať veci vlastné miesto. Budujeme v nich tak dôveru, samostatnosť a zodpovednosť za ich priestor doma. Toto všetko prispieva k pozitívnej motivácii plniť si svoje povinnosti.
  • Organizéry volíme ľahké, plytšie. Ideálne sú boxy s oblými hranami z ľahkého mäkkého plastu, ktoré dieťa vie samo vybrať a dať na miesto, bez toho, aby sa presililo alebo zranilo.

  • Boxy nepreplňujme. Ak máme z niektorej kategórie viac hračiek, logicky ich rozdeľme na menšie časti a dajme do viacerých boxov na jedno miesto. Dôvodom je jednoduchšia manipulácia a upratovanie vysypaného boxu.
  • Priesvitné boxy uľahčujú orientáciu, nepriehľadné zas zmenšujú vizuálny smog. Je vhodné ich označiť, alebo oštítkovať, aby deti videli, čo v nich je uložené.
  • Nádoby a organizéry môžeme pre menšie deti prehľadne označiť štítkami s obrázkami. Napríklad škatuľu s autíčkami označme obrázkom autíčka, na poličku, kde majú byť uložené bábiky, prilepme štítok s bábikou a pod… Pre väčšie deti, ktoré už začínajú zaujímať písmenká, môžem pred obrázok na štítku doplniť aj prvé veľké písmeno názvu (napríklad A ako autíčka), deti tak zároveň majú pocit, že už začínajú čítať. 🙂

  • Ideálne je, ak boxy a predmety nie sú položené na zemi. Učíme tak deti, že veci, ktoré sú položené na zemi je potrebné uložiť na miesto – jasne sa definuje pravidlo, že niečo nie je upratané. Uľahčuje nám to aj čistenie detskej izby (vysávanie, umývanie podlahy), keďže nič netreba zdvíhať zo zeme a presúvať. Hračky umiestnime do políc, knižničiek, využime koše, ktoré môžeme zavesiť na háčiky na stenu a pod.
  • Pracovný stôl / kreatívne miesto dieťaťa by mala byť čistá plocha určená na tvorenie. Na skladovanie ukladanie kreatívnych doplnkov možno využiť zásuvky alebo závesné systémy na stenu na to priamo určené (napríklad do kancelárie). Praktické sú aj zásuvkové organizéry na kolieskach, ktoré si dieťa vie presunúť a následne dať na miesto, pokiaľ rado tvorí alebo sa učí inde ako v detskej izbe. Mnohé deti totiž preferujú tento čas tráviť s nami v obývačke, alebo kuchyni.

Praktický príklad ako viesť deti k upratovaniu by mohol vyzerať napríklad aj takto:

  1. V prvom kroku si zorganizujme (ideálne spolu s deťmi) izbu podľa pravidiel vyššie. Ako prvé, po dohode s deťmi, odstráňme prebytočné hračky a predmety. Už tento krok výrazne uľahčí upratovanie. Každému predmetu vyhraďme svoje miesto. Ak je to možné, dajme deťom určitú rozhodovaciu právomoc, čo si kde odložia.
  2. Porozprávajme sa s deťmi a vysvetlime im, prečo je dôležité, aby každý po sebe upratoval.
  3. Na základe rozhovoru si spolu dohodnime pravidlá a povinnosti a systém, ako budeme upratovať. Ideálne je si tieto pravidlá spísať a vyvesiť na viditeľné miesto, aby sme sa k nim vedeli v prípade potreby vrátiť. Dbajme na to, aby sme deti do pravidiel nenútili a nemanipulovali ich k tomu, čo chceme my, ale aby to bolo ich slobodné rozhodnutie ku ktorému došli na základe toho, že pochopili, prečo je potrebné veci dávať na miesto. V opačnom prípade je to iba naše autoritatívne rozhodnutie a očakávanie od detí, že budú robiť niečo, čo chceme my, čo väčšinou nefunguje veľmi dobre. 🙂
  4. Vymyslime si spolu motivačnú hru alebo systém bodovania podľa veku detí, ich záujmov a temperamentu. Naučme sa oceňovať svoju snahu navzájom, tešme sa aj z menších úspechov, vzájomne sa pochváľme a odmeňme.
  5. Po mesiaci od nastavenia systému si zhodnotíme, ako systém funguje a prípadne upravíme podľa potreby.

 

Netrúfate si, alebo nemáte čas alebo chuť zorganizovať detskú izbu alebo iný priestor u vás doma sami? Potrebujete v niečom poradiť, prediskutovať nejaký problém s organizáciu alebo motiváciou upratovať, s ktorým bojujete už dlhšie? Ozvite sa nám na https://kominky.cz/domacnosti/, alebo nám napíše 2kominky@gmail.com niečo spolu vymyslíme. 🙂

Pre viac inšpirácie k našej domácnosti navštívte náš Instagram @2kominky a pokojne nám aj napíšte a pochváľte sa svojou premenou domácnosti, budeme sa tešiť.

 

Vaše organizátorky Ela a Nika. 🙂

Zdroj foto: Kominky – Well Organized Home

Titulná foto: canva.com

Tagy

1 Komentár