NAČÍTAVAM

Začnite písať

MAGAZÍN ODPORÚČAME Uncategorized ZDRAVIE

Snažíte sa o bábätko? Týchto 12 faktorov vplýva na plodnosť u mužov

Share
plodnosť

Ak vy a váš partner máte problémy s plodnosťou, vedzte, že nie ste sami. Viac ako 6 miliónov ľudí má každý rok problémy s počatím a tento počet neustále rastie. Neplodnosť je pomerne častá. Postihuje jednotlivcov každého veku, rasy aj pohlavia. Kým sa my, ženy, snažíme tomu všemožne pomôcť a absolvujeme rôzne vyšetrenia, na strane mužov ochota často chýba. Určite je však dôležité podporiť prirodzenú plodnosť u oboch partnerov. Tu je 12 faktorov, ktoré môžu pomôcť jeho malým plavcom uspieť.

1. Doprajte jemu aj sebe jedlá s kyselinou listovou

Kyselina listová je známym vitamínom, ktorý sa odporúča najmä pre tehotné ženy. Patrí do skupiny vitamínov B, čiže je rozpustná vo vode a má dôležitý vplyv na vývoj zásadných genetických štruktúr. Jej dostatočný prísun by ste si však mali zabezpečiť už pred plánovaným otehotnením. A to nielen vy, ale aj váš partner. Podľa výsledkov štúdie Univerzity California Berkley totiž jedinci, ktorí majú vo svojej strave málo kyseliny listovej, trpia vyšším rizikom tvorby spermií s genetickými abnormalitami. Ak spermia s touto abnormalitou oplodní vajíčko, môže to viesť k spontánnym potratom alebo sa môže bábätko narodiť s rôznymi zdravotnými poruchami.

Ako teda zvýšiť príjem kyseliny listovej v strave? Okrem vitamínových doplnkov sa môžete v strave zamerať na konzumáciu potravín, ktoré sú prirodzene bohaté na tento vitamín, napríklad strukoviny, zelená listová zelenina, celozrnné obilniny a výrobky z nich, citrusy.

2. Nepodceňujte spánok

Podľa štúdie vedcov dánskej univerzity Aarhus je spánkový deficit priamo spätý s kvalitou spermií. Dostatočné množstvo spánku – medzi 7,5 až 8 hodinami – napomáha zlepšiť kvalitu spermií a tým priamo vplýva na mužskú plodnosť. Ponocovanie teda jeho malým kamarátom nesvedčí a ideálnym časom, kedy by sa váš partner mal poberať do postele je najneskôr do 10:30.

3. Zaraďte vitamínové doplnky

Nielen ženy, ale aj muži by pred plánovaním splodením potomka mali dbať na príjem kvalitných živín. Ak máte pocit, že strava vášho partnera nemusí obsahovať všetky potrebné vitamíny, zamyslite sa nad zaradením prenatálnych doplnkov. Pre optimálne zdravie mužských spermií sú potrebné najmä tieto vitamíny a minerály:

  • vitamín B12,
  • vitamín E,
  • vitamín C,
  • zinok,
  • selén.

S užívaním doplnkov je podľa odborníkov vhodné začať minimálne 6 mesiacov pred plánovaním splodenia, aby sa organizmus mohol živinami dostatočne zásobiť. Zinok pomáha udržiavať normálne hladiny testosterónu a selén znižuje riziko poškodených spermií a pomáha k zvyšovaniu ich celkového počtu.

4. Fajčenie spomaľuje spermie

Fajčenie cigariet môže spôsobiť nízky počet spermií a pomaly sa pohybujúce spermie, čo pridáva ďalší dôvod do stĺpca „prečo prestať“ vo vašej porovnávacej správe. Prestaňte fajčiť aspoň tri mesiace predtým, ako sa pokúsite o potomka. Produkcia spermií trvá asi tri mesiace, takže zmeny, ktoré dnes urobíte, sa v sperme prejavia až s oneskorením. Mali by ste tiež vynechať marihuanu alebo iné nelegálne drogy, pretože tieto drogy môžu poškodiť spermie. Pravdepodobnosť potratu sa tiež zvyšuje, keď partneri užívajú rekreačné drogy, ako je kokaín, marihuana a akýkoľvek iný typický amfetamín.

5. Obmedzte alkohol, aby ste sa vyhli abnormalitám spermií

Aj keď sa ho nemusíte úplne vzdať, ak sa snažíte otehotnieť, je dobré obmedziť príjem alkoholu a to v prípade oboch partnerov. Ukázalo sa, že alkohol znižuje produkciu spermií a spôsobuje abnormality spermií.

6. Naplánujte si kontrolu pred počatím

Pred pokusom o otehotnenie je dobré absolvovať dôkladnú prehliadku u vášho lekára, pretože tak získate prehľad o svojom zdravotnom stave a stave plodnosti. Očakávajte diskusie o vašej hmotnosti, užívaní liekov, faktoroch životného štýlu, genetickej anamnéze a o tom, čo môžete urobiť, aby ste zaistili zdravé tehotenstvo.

7. Znížte príjem kofeínu, aby ste zvýšili počet spermií

Štúdia na dánskych mužoch zistila, že počet a koncentrácia spermií boli mierne znížená u mužov, ktorí mali vysoký príjem kofeínu z rôznych druhov nápojov. Z tohto dôvodu odborníci radia obmedziť spotrebu kofeínu – čo zahŕňa kávu, čaj, čokoládu a energetické nápoje – na 300 miligramov denne, čo predstavuje asi 3-4 šálky kávy.

8. Udržujte svoj stres pod kontrolou

Stres môže zvýšiť abnormálne spermie a znížiť ich koncentráciu. Dobre spať a jesť, pravidelne cvičiť a venovať sa iným aktivitám, ktoré považujete za príjemné, vám môže pomôcť udržať stres pod kontrolou.

9. Uistite sa, že vaše lieky neovplyvňujú plodnosť

Skôr ako sa začnete snažiť otehotnieť, mali by ste si urobiť zoznam všetkých liekov, ktoré užívate – okrem tých, ktoré máte predpísane aj voľnopredajných liekov, vitamínov a bylinných doplnkov – a poraďte sa so svojím lekárom. Niektoré lieky môžu ovplyvniť kvalitu alebo množstvo vašich spermií. Ak používate lieky, ktoré by mohli narúšať vaše ciele v oblasti tvorby dieťaťa, váš lekár by mal byť schopný odporučiť alternatívu, ktorá je šetrnejšia k plodnosti.

10. Jedzte viac vlašských orechov

V októbri 2013 uverejnil časopis Biology of Reproduction Papers-in-Press výskum, ktorý zdôraznil súvislosť medzi vlašskými orechmi a plodnosťou. Konkrétne sa zistilo, že konzumácia 75 gramov vlašských orechov denne zlepšuje „vitalitu, pohyblivosť a morfológiu spermií – možno kvôli antioxidantom, mikroživinám a kyseline alfa-linolénovej (ALA), ktoré sa nachádzajú vo vlašských orechoch. Výskum sa uskutočnil na zdravých mužoch vo veku 21 až 35 rokov.

11. Vyskúšajte Tribulus Terrestris

Aj keď ste o tom možno nepočuli, Tribulus Terrestris by mohol ukončiť vaše problémy s neplodnosťou – alebo prinajmenšom zlepšiť vaše šance na počatie. Prečo? Pretože táto liečivá bylina zlepšuje erektilnú funkciu a libido. Nezvyšuje však hladinu testosterónu ani nezvyšuje počet spermií.

12. Jedzte koreň Maca

Koreň Maca pochádza z centrálneho Peru a má niekoľko zdravotných výhod. Početné štúdie ukázali, že konzumácia sušeného koreňa Maca môže zlepšiť libido. Dehydrovaná zelenina môže tiež zlepšiť vašu sexuálnu výkonnosť a užívanie 1,75 gramu prášku z koreňa Maca každý deň môže zvýšiť počet spermií.

Zdroj obrázkov: freepik.com

Tagy