NAČÍTAVAM

Začnite písať

MAGAZÍN ODPORÚČAME RODIČOVSTVO ZDRAVIE

Táto ingrediencia môže zlepšiť imunitu vášho dieťaťa (a nie je to zelenina!)

Share

Áno, brokolica je skvelá. Ale veda dokázala, že praktizovanie láskavosti môže tiež urobiť zázraky pre zdravie a imunitu vašich detí – a vaše vlastné tiež!

Odo dňa, keď moja dcéra prvýkrát zahryzla do prvého tuhého sústa, riešila som kvalitu jej stravy. Pripravovala som bio hrášok, pasírovala paradajky a mrazila výživné polievky. Keď bola staršia, uistila som sa, že dojedla brokolicu a že cukor nebol jediným sacharidom v jej jedlách. Možno som bola trochu posadnutá, priznávam, ale chcela som sa uistiť, že vyrastie zdravá a silná.

Zatiaľ čo som sa zamerala na organické produkty a celozrnné výrobky, chýbala mi ďalšia životne dôležitá zložka, vďaka ktorej deti žijú zdravo a dlho: láskavosť. Viem, viem, znie to trochu hlúpo. Každý vie, že by mal svoje dieťa naučiť byť láskavým k ostatným. Ale výhody tohto správania idú ďalej, než si vieme predstaviť.

Veda znovu a znovu ukázala, že láskavosť vo všetkých jej formách – či už ide o dobrovoľníctvo, charitatívne dary alebo dokonca malé, každodenné skutky pomoci – môže posilniť náš imunitný systém, znížiť riziko cukrovky 2. typu a rakoviny a dokonca predĺžiť životy.

„Pomoc druhým nielenže podporuje šťastie, ale dokáže predpovedať aj zdravotné prínosy pre naše deti,“ hovorí Lara Akninová, profesorka sociálnej psychológie na Univerzite Simona Frasera v Burnaby, BC.

Skutok láskavosti má široký dopad

Potvrdzujú to aj výsledky štúdie, ktorá bola vykonaná na strednej škole v západnej Kanade, kde boli študenti rozdelení do dvoch skupín. Žiaci v prvej skupine sa každý týždeň venovali dobrovoľníctvu v neďalekej základnej škole a pomáhali mladším deťom v mimoškolských programoch. Druhá skupina bola na čakacej listine. Po dvoch mesiacoch, keď výskumníci, ktorí viedli experiment, odobrali vzorky krvi všetkým tínedžerom, zistili, že deti, ktoré sa dobrovoľne prihlásili, mali výrazne nižšie hladiny cholesterolu a zápalového markera interleukínu 6. To bola skvelá správa, pretože zvýšené hladiny interleukínu 6 sa spájajú so zvýšenou náchylnosťou na cukrovku 2. typu, rakovinu, autoimunitné ochorenia a dokonca aj závažný Covid-19.

Iné štúdie uskutočnené po celom svete poukazujú na ďalšie argumenty pre zdravotné prínosy láskavosti a dobrovoľníctva. Dobrovoľníci majú nižšie riziko vysokej hladiny glukózy v krvi, nižšie riziko vysokého zápalu a trávia o 38% menej nocí v nemocniciach. Metaanalýza zverejnená britskými výskumníkmi ukázala, že aj tí, ktorí chcú pomáhať druhým, žijú dlhšie: dobrovoľníctvo znižuje úmrtnosť (percento ľudí v určitej populácii, ktorí zomrú) až o 22%.

Autor fotky: cottonbro na Pexels

A nie je to len formálne dobrovoľníctvo, ktoré je dobré pre naše zdravie – zmeny môžu priniesť aj malé skutky každodennej láskavosti. Štúdia z roku 2017 zistila, že po vykonávaní každodenných prejavov láskavosti počas štyroch týždňov – takých jednoduchých vecí, ako je otváranie dverí niekomu, kto vstúpi do obchodu alebo pomoc staršej osobe naložiť potraviny – účastníci štúdie vykazovali menší potenciál pre zápal.

Dokonca aj darovanie vreckového môže zlepšiť zdravie našich detí. Profesorka Akninová a jej kolegovia uskutočnili experiment, v ktorom študenti dostali 10 dolárov a povedali, že si peniaze môžu nechať pre seba, alebo sa o ne podeliť s iným spolužiakom. Študenti, ktorí si peniaze nechali, sa nakoniec viac hanbili, čo následne zvýšilo ich hladinu stresového hormónu kortizolu. Iné štúdie zistili, že darovanie peňazí na charitu môže viesť k zníženiu krvného tlaku a dokonca k zvýšeniu svalovej sily.

Ľudia sú spoločenské zvieratá, takže je úplne logické, že starostlivosť o druhých nám pomáha cítiť sa lepšie, znižuje stres a v dôsledku toho posilňuje naše zdravie. Ukázalo sa, že „prosociálne správanie“ – veci ako pomáhanie, zdieľanie, utešovanie a darovanie – aktivujú takzvaný „systém starostlivosti“ v našom mozgu. Pritom znižujú aktivitu v našom mozgovom „centre strachu“, nazývanom amygdala, čo nám umožňuje cítiť sa pokojnejšie a nechať riadenie na racionálnejšie časti nášho mozgu.

Autor fotky: Mikhail Nilov na Pexels

Začína to vami

Podľa Johna-Tylera Binfeta, docenta na Pedagogickej fakulte University of British Columbia, by rodičia mali v prvom rade ísť príkladom v láskavom správaní. Ak sa neprihlásite ako dobrovoľníci, neprispievate mimovládnym organizáciám a uprednostňujete šialené trúbenie, namiesto toho, aby ste ostatných nechali predbehnúť v premávke, je pravdepodobné, že ani vaše deti nebudú inklinovať k charite a láskavosti.

Keď však máte túto časť už dobre podchytenú, existujú ďalšie veci, ktorými môžete skúsiť podporiť láskavosť. Jednou z nich je „kreatívna biblioterapia“ – čítanie kníh, ktoré inšpirujú láskavosť, pričom sa diskutuje o motiváciách postáv, pocitoch a tak ďalej. V experimente uskutočnenom v Taliansku jednoduché príbehy o dvoch zajačikoch zvýšili chuť pomáhať u batoliat.

Učitelia, ktorí čítali príbehy, kládli deťom otázky inšpirované dobrodružstvami zajačikov, ako napríklad: „A akú tvár robíš, keď si nahnevaný? alebo „Aj ty sa hneváš, keď ti niekto berie hračky?“ Podobný tréning empatie sa dá robiť aj doma. Stačí si vybrať dobrú knihu s množstvom odkazov na emócie a porozprávať sa o nich so svojimi deťmi (napríklad Príbeh o dvoch jašteričkách a slnku od Iryny Zelik alebo Radosti a starosti opičiaka Eda od Michaly Šuranovej).

Docent John-Tyler Binfet hovorí, že je dôležité, aby si deti zvykli praktizovať láskavosť a pomáhať druhým, čo môžete robiť rovnakým spôsobom, ako posilňujete iné návyky: stanovovaním očakávaní a nasledovaním ich. Samozrejme, bolo by skvelé, keby deti pomáhali iným nie preto, že by sme ich do toho nútili, ale z vnútornej motivácie.

Autor fotky: Andrea Piacquadio na Pexels

Tu je jeden tip založený na výskume: neodmeňujte ich za dobrovoľníctvo. Deti, ktorým sa sľúbi niečo na oplátku za pomoc druhým, môžu zo začiatku robiť úlohy horlivejšie, no akonáhle sa mrkva stratí z dohľadu, ich nadšenie opadne oveľa viac ako u detí, ktoré nikdy neboli odmenené. Lara Akninová tiež navrhuje, aby sme našim deťom umožnili, aby sa sami rozhodli, kedy, kde a ako pomôžu. Namiesto toho, aby ste trvali na tom, aby vaše dieťa zbieralo odpadky vo svojom okolí alebo venovalo časť svojho príspevku miestnej potravinovej banke, spýtajte sa svojho dieťaťa, ako by chcelo pomôcť svojej komunite,“ hovorí. 

Preložené z todaysparent.com.

1 Komentár