NAČÍTAVAM

Začnite písať

MAGAZÍN PR ČLÁNKY

Kedy je ideálny čas na šálku kávy?

Share

Mnoho ľudí siahne po šálke kávy hneď, ako sa zobudia. Výsledky viacerých štúdií však ukazujú, že je lepšie, ak jej pitie o niekoľko hodín odložíte. Prečítajte si, kedy je najlepší čas na prvú i poslednú šálku kávy a aké množstvo kofeínu je ešte zdravé. 

Ako často piť kávu?

Rôzne štúdie tvrdia, že dospelý a zdravý človek môže denne prijať 400 miligramov kofeínu. To sa rovná približne štyrom šálkam. V takomto množstve je práve čerstvo namletá zrnková káva spojená s rôznymi zdravotnými výhodami. Napríklad znižuje riziko cukrovky 2. typu, rakoviny a Parkinsonovej či Alzheimerovej choroby.1 

Môžete si tak vychutnať aj tri šálky bez toho, aby ste sa strachovali o svoje zdravie. Pamätajte ale, že rôzne typy kávy obsahujú rôzne množstvo kofeínu. Napríklad robusta ho má až dvakrát toľko ako arabika. Navyše kofeín nie je len v káve, ale aj v energetických nápojoch, v zelenom a čiernom čaji či v čokoláde. 

Koľko kofeínu obsahuje váš obľúbený kávový nápoj?

To, koľko kofeínu sa nachádza vo vašej šálke, závisí od rôznych faktorov. Množstvo ovplyvňuje hlavne druh kávových zŕn, spôsob prípravy a objem nápoja.

Instantná káva má v sebe približne 30 – 90 mg kofeínu. V espresse je približne 63 mg kofeínu. Rovnaké množstvo obsahuje aj cappuccino, latte a americano. Je to preto, že ich základ tvorí espresso.2 

A ako je na tom bezkofeínová káva? Možno vás to prekvapí, ale aj tá obsahuje drobné množstvo kofeínu, približne 2 mg.3 

Zdroj: pexels.com

Je dobré piť kávu hneď po zobudení?

Dať si kávu hneď po zobudení je súčasť ranného rituálu väčšiny ľudí. Aké účinky to ale má na váš organizmus? Keď sa zobudíte, hladina kortizolu, stresového hormónu, je vysoká. Je to však prirodzené, pretože vás má prebudiť a zvýšiť vaše sústredenie. Najviac ho v tele máte približne 30 až 45 minút po vylezení z postele. 

Kofeín ale dokáže hladinu kortizolu nepríjemne zvýšiť. Ak sú jeho hodnoty dlhodobo vysoké, môže to viesť k zdravotným problémom a k oslabeniu imunity. Najvhodnejší čas na šálku kávy je preto dve až tri hodiny po zobudení. 

Je dobré piť kávu tesne pred spaním ?

Večernú kávu s priateľmi by ste si mali poriadne premyslieť. Kofeín dokáže účinkovať tri až päť hodín potom, ako vypijete poslednú šálku kávy. Ak teda chcete rýchlo zaspať a mať kvalitný spánok , v neskorých popoludňajších hodinách by ste si mali dať radšej bylinkový čaj. 

Nezabúdajte tiež piť počas dňa dostatok vody. Vyhnete sa malátnosti a bolesti hlavy.

Aké množstvo kávy je nebezpečné?

Aj keď má káva množstvo zdravotných benefitov, neodporúča sa vypiť viac ako šesť šálok za deň. Prijatie veľkého množstva kofeínu denne môže viesť k zvýšenému krvnému tlaku a k vzniku srdcových chorôb.5 Navyše ak vypijete príliš veľa kávy, môže vám byť nevoľno, silno búšiť srdce alebo budete nervóznejší .

Zdroje

  1. Coffee and Caffeine — How Much Should You Drink?
  2. How Much Caffeine in a Cup of Coffee? A Detailed Guide
  3. All About Decaffeinated Coffee
  4. Coffee: How many cups are too much to drink a day?

Titulná foto: pexels.com

Tagy

Mohlo by sa vám páčiť