Začnite písať

AKČNÉ TIPY INŠPIRÁCIE MAMA A KARIÉRA ROZHOVORY zaujímavosti

Podnikateľka Zuzana Oselská: Každej jednej odvážnej žene, ktorá sa rozhodla vstúpiť do podnikania prajem veľké úspechy

O podnikaní v sektore s detskou módou sme sa rozprávali s majiteľkou detského obchodu Barborka, Zuzanou Oselskou. Zuzka je nielen podnikateľka, ale aj mamina dcérky Barborky, podľa ktorej je obchodík pomenovaný. V obchodíku Barborka v Námestove nájdete kvalitné detské oblečenie, prevažne od slovenských značiek. 

Kedy a ako prišiel nápad založiť si detský obchod s názvom Barborka?

Tak v prvom rade, ja sama som mamina, už od malička som túžila byť učiteľka v materskej škole a nakoniec sa mi to aj podarilo. Vyštudovala som pedagogickú školu a od jej skončenia až do nástupu na materskú dovolenku som učila. Práve počas materskej dovolenky som sa začala pohrávať s myšlienkou detského obchodíku. Ja mám rada čistý a jednoduchý štýl obliekania a všetko, čo som si chcela pre malú kúpiť som objednávala z internetu, pretože málokedy som v obchodoch našla to, čo by sa mi páčilo. Už keď veci z internetových stránok dorazili, oblečenie bolo síce krásne, no nie vždy veci vyzerali tak, ako na obrázku, niekedy ani kvalita nesplnila moje očakávania, niekedy zas nesadla veľkosť, no a tu sa to objednávanie stalo menej komfortnejšie – vymieňať, posielať, znova vyberať. Opýtala som sa sama seba: „Som ja jediná mamička, ktorá má takýto problém, alebo nie?“ Postupne som zisťovala, pýtala sa, snorila po internete a prišla som na to, že nie, nie som jediná. Áno, keď na internete hľadáte, nájdete milión vecí, ale čo mamičky, ktoré si rady prídu veci pozrieť, vyskúšať, poobzerať? A tak mi hlavou preblesklo, čo tak mať vlastný kamenný obchod, iný, pekný, jednoduchý? Taký, kam sa mamičky budú rady vracať nakupovať? Ponúknuť mamičkám to, čo im v iných obchodoch chýba? A myšlienka bola na svete.

Je za tým neskutočne veľa, veľa, veeeľa hľadania a zbierania inšpirácií. Tak prišiel čas hľadania priestoru a tam nastalo to, čo nepotešilo žiadneho obchodníka  – obdobie pandémie. Obdobie zatvárania obchodov, obdobie obmedzení. Vtedy sa celá moja myšlienka zastavila. Keďže to neveštilo nič dobré pre nikoho z nás, povedala som si, že nič sa nedeje a ja počkám, ako sa situácia vyvinie a ako to všetko skončí. No a ak mi je obchodík súdený, tak ho otvorím aj po skončení pandémie. A tak sa aj stalo. Síce som medzi tým pracovala v inej práci, pracovala na jednom projekte, no nevedela som sa akosi v tom nájsť, nebolo to dobré, skôr extrémne komplikované.  Chvíľu som potom ešte váhala, no nakoniec som si povedala Zuzana, teraz, alebo nikdy. Naskytla sa ti príležitosť, tak poď do toho.

Aký bol priebeh zakladania obchodíku, aké negatíva si videla pri tvorbe celého projektu. Na čo by si vedela upozorniť ženy/mamičky, ktoré začínajú podnikať?

Boli kadejaké situácie. Príjemné, aj tie menej príjemné. Tá príjemnejšia časť bola nákup a objednávanie oblečenia. Bolo to úžasné, tvoriť si konečne TO svoje. To bola radosť. Horšie to už bolo so zháňaním priestorov, pretože ich nebolo veľa a boli dosť drahé. Ďalšie úskalia nastali pri výbere značiek. Keďže som nechcela lacné veci z dovozov, ale kvalitnejšie, lepšie oblečenie, bolo potrebné oslovovať rôznych dodávateľov. Značky som mala vybrané už z pred obdobia covidu, nebolo ťažké znova ich osloviť, no čo som nečakala boli problémy zo strany okolitej konkurencie. Vyvolávanie dodávateľom značiek, aby mi prestali dávať oblečenie, písanie mailov dodávateľom. Áno, aj týmto som si prechádzala a prechádzam. Skôr som čakala spoluprácu, ale asi ja žijem v inej dimenzii. Síce ja si z toho ťažkú hlavu nerobím, ale človek by nečakal toľko zla v ľuďoch. Toto boli také menej príjemné záležitosti, ale neodradilo ma to a ani ma to neodradí.

Prečítajte si: Rozhovor s kreatívnou dušou, ktorá miluje tvoriť a ľúbiť

Čo všetko si u teba v obchode môžeme kúpiť? V čom si myslíš, že je tvoj obchod iný, v čom sa odlišuješ od konkurencie?

U mňa nakúpite iba krásne veci. (smiech) Samozrejme, nedá sa vyhovieť požiadavkám všetkých mamičiek. Spočiatku, keď som otvorila obchod som chcela. Veľmi som chcela. No aj keby som mala milión vecí v obchode, vždy sa nájde zákazníčka, ktorej niečo nevyhovuje. Ale je to v poriadku. Každá sme iná, každá máme iný vkus, iné nároky, iné finančné možnosti. Preto sa zameriavam len na druh oblečenia, ktorý je čistý, bez vzorov, ak vzory tak veľmi jemné, alebo minimálne, žiadny gíč (ja to volám harakiri). Tak isto ako som už spomínala, nenájdete u mňa žiadne oblečenie z dovozu. Všetko sú to kvalitní výrobcovia, ktorí používajú iba certifikované materiály. Väčšina z nich mi šije oblečenie na zákazku.

Jasné, nedá sa mať vždy všetko, všetky druhy sortimentu, všetky farby z neho, ale viem, čo moje zákazníčky zaujme a na to sa zameriavam. A to, čo mi tu chýba sa snažím postupne do nášho sortimentu zaradzovať. Sú to aj stále aj nové zákazníčky, ktoré sa rady vracajú a to je úžasný pocit.

Premýšľam nad otázkou, čím sa líšim od konkurencie. Myslím si, nie len ja, ale hovoria za obchodík najmä zákazníčky, že iný druh tovaru, iné, krásne veci. Samozrejme každý má vo svojom obchode to, čo sa páči jemu/jej a čo sa im dobre predáva. Myslím si, že či už ja, alebo konkurencia sa snažíme dať do svojej práce čo najviac. Ja sa snažím viesť obchodík srdcom, ochotou, ústretovosťou a s úsmevom. A viem, že to robím dobre, pretože žienky sa nielen rady vracajú, ale nás aj odporúčajú ďalej. A to je pre mňa ten najväčší úspech. Stále sa snažím pritiahnuť zákazníčky na zaujímavé zľavy, vymýšľam rôzne akcie a súťaže, stále niečo tvorím a takto ma to baví.

Samozrejme, aby som nezabudla spomenúť aj moju šarmantnú asistentku – moju maminu, ktorá so mnou pracuje, pretože to je vždy vysmiata osôbka a svojou prácou, ochotou a milým úsmevom prispieva k tomu, že sa naše zákazníčky rady vracajú nakupovať. Jej pomoc a ochota dotvárajú úžasnú atmosféru obchodíku.

Kde zbieraš nápady pri tvorbe obchodu?

Ja som ten typ, že buď mám hneď nápad a srším nápadmi, alebo potrebujem nakopnúť. No samozrejme niekedy mi pomáha aj internet, či moja sestra. Už keď mi nejaká inšpirácia padne do oka, použijem z nej len trošku a zvyšok si chcem dotvoriť podľa svojej predstavy. Veľmi dôležitá inšpirácia sú pre mňa moje zákazníčky. Snažím sa vyhovieť ich požiadavkám a ich potrebám. Pravidelne pridávam aj ankety, kde sa s nimi chcem poradiť, či by prijali také a také veci, či by to chceli nájsť u nás v obchodíku, v akých farbách, v akých veľkostiach a podobne. Takže moja odpoveď v skratke – moja inšpirácia sú moje zákazníčky.

Prečítajte si: Barbora Jelinek: Milujem život a vždy hovorím, že moje ochorenie ma nedefinuje

Aké máš plány s obchodom do budúcnosti? Chceš rozširovať sortiment, počet predajní či dokonca založiť vlastnú značku?

Tak samozrejme, že plány sú veľké. No všetko postupne. Pomaly zaraďujem do svojho obchodu čoraz viac druhov oblečenia, plánujeme sa rozšíriť už čoskoro aj o papučky a topánočky a ak to pôjde všetko dobrým smerom, časom byť úplne komplexná a ponúknuť mamičkám všetko pod jednou strechou. Ako sa hovorí od A po Z. Ale pomaly ďalej zájdeš, a preto tomu nechávam voľný priebeh.

Čo sa týka vlastnej značky, tá je v pláne už od prvej myšlienky obchodíku. Je to naozaj dosť komplikovaná cesta, čo ma neodradzuje, ale pri tom minime času, ktorý mi ostáva to nie je vôbec jednoduché. Za to kde momentálne som vďačím naozaj celej rodine a môjmu úžasnému partnerovi, bez ktorých by som nemala ani len to minimum času, pretože ich pomoc je pre mňa naozaj potrebná a dôležitá. Vďačím im za všetko. Takže, keď bude moja nová, vlastná značka na svete, moje zákazníčky o tom budú samozrejme vedieť ako prvé. Dovtedy by som nerada vyskakovala a hlavne prezrádzala moje myšlienky.

Čo by si poradila ženám, ktoré chcú začať podnikať, poprípade mamičkám, ktoré sa odhodlávajú založiť si niečo vlastné popri deťoch?

Zuzana Oselská s dcérou Barborkou

Nevzdávať sa, nepodliehať negativizmu okolia. Ja som sa toho napočúvala. Je zlá doba, nebojíš sa? Nebojíte sa? A tak ďalej. Nie, nebála som sa. Ani trošku. Vedela som, že idem ponúknuť to, čo chcú, čo im chýba. Stále ľudia ostávajú verní kamennému obchodu, kde si môžu prísť veci reálne pozrieť, vyskúšať a ako hovoria moje zákazníčky – ohmatať. Nájsť okrem kvalitného tovaru aj ochotu, milý úsmev, koľkokrát si aj pokecať. Naozaj, našli sa tu už aj priateľstvá, čo si nesmierne cením a vážim. Čo je dôležité, nech už každá žena popri deťoch alebo aj bez detí premýšľa vytvoriť si niečo nové, vlastné, nech to skúsi. Kto nevyskúša, nevie. Nie vždy to je ružové, nie vždy to je jednoduché, ale ak vás to bude napĺňať a dáte do toho svoje srdce, neoľutujete, nech už to dopadne akokoľvek. Veď kto vie povedať, čo bude zajtra? Každej jednej odvážnej žene, ktorá sa rozhodla vstúpiť do podnikania prajem veľké úspechy a držím každej jednej silno palce.

 

Využite zľavový kód AKCNEMAMY10 v obchodíku Barborka na celý sortiment, kód môžete využiť priamo v obchode, ale cez správu na ich Instagrame alebo Facebooku. Kód platí do konca augusta 2023.

Zdroj foto: Osobný archív Zuzany Oselskej

Tagy

Zanechaj nám svoj komentár