Začnite písať

ČO HOVORIA ODBORNÍCI

Školská psychologička o deťoch predškolského veku a technológiách

Mgr. Nikola de Almeida je školská psychologička, ktorá istú dobu pôsobila v materskej, základnej a aj strednej škole. Pohltila ju práca s deťmi, kreatívnymi ľuďmi a snaží sa prostredníctvom sociálnych sietí prinášať informácie nielen zo sveta detí, ale aj zo sveta školstva, rodičom, kolegom a verejnosti. Zároveň bude pre vás pripravovať pravidelný obsah na tému psychológia. 

21. storočie so sebou prinieslo nielen množstvo pozitív, ale aj výziev a naopak negatív či hrozieb, ktoré sa ako spoločnosť snažíme vytesniť a do popredia kladieme ich pozitíva a neodmysliteľný význam pre náš život. Jednou z takýchto vecí sú aj technológie, ktoré sú naozaj pre náš život významným prínosom, avšak na druhej strane môžu byť aj hrozbou v podobe závislosti.

Nie je tajomstvom, že závislosti sú rôzne, a teda človek môže byť závislý aj od technológií, nie však len dospelí ale aj deti. Hranica veku, kedy sa začali prejavovať závislosti na technológiách sa každým rokom posúvala až sme sa dostali do doby, kedy sa závislosti prejavujú už u detí predškolského veku.

Od narodenia sa fotoaparáty našich smartfónov nezastavia a každý chce mať zachytení moment svojho dieťaťa pri prvom kontakte so svetom, pri prvých zúbkoch, krokoch, slovách a podobne, nakoľko míľnikov v našich životoch je hneď niekoľko. Deti technológie vnímajú, či už v podobe fotografovania, sledovania televízie či tabletov dospelými alebo práce dospelých na jednotlivých zariadeniach. Je to úplne prirodzené, u niektorých detí príde záujem o technológie skôr u iných neskôr. Práve tu je kľúčový postoj rodičov detí, keďže vieme, že používanie technológií so sebou prináša pozitíva aj negatíva.

Príliš skoré používanie technológií bez pravidiel môže mať na dieťa negatívne dopady a len ťažko sa budú dať zmeniť či eliminovať. Na druhej strane však stojí digitálna gramotnosť, ktorá je nielen inštitúciami u žiakov a detí viac než vítaná. Pri správnom nastavení pravidiel a intenzity používania technológií dokážu rodičia správne rozvíjať zručnosti detí.

dieťa s mobilomPrečítajte si: Školská psychologička o vysvedčení, ktoré sprevádza radosť i obavy

Je dôležité mať kontrolu nad časom dieťaťa stráveným nad obrazovkami? Určite áno, rodičia by mali kontrolovať aplikácie a rozprávky, ktoré ich deti pozerajú a rovnako tak by mali dokázať k určitému veku dieťaťa nastaviť primeraný čas strávený nad technológiami. Odhaduje sa, že 1 až 3 ročné deti by nad tabletom či notebookom nemali zotrvať dlhšie ako 15 minút, nakoľko sa potrebujú ešte veľa učiť a vyvíjať po rôznych iných oblastiach a stránkach. 3 až 6 ročné deti by za tabletom či notebookom mali stráviť do 30 minút, najideálnejšie však nad edukačnou aplikáciou za prítomnosti rodiča či nad rozprávkou.

Aké sú pozitíva používania technológií v predškolskom veku?

Medzi hlavné pozitíva patrí, že technológie môžu byť využívané ako učebný nástroj, ktorý slúži na rozvoj rôznych zručností detí. Medzi ďalšie pozitíva patrí interaktivita, ktorá núti deti zapojiť viac zmyslov, a teda okrem zraku, sú nútené využívať aj sluch a častokrát pri rôznych aplikáciách aj hmat, čím si trénujú jemnú motoriku a koordináciu oko-ruka. Ako som už spomenula medzi pozitíva patrí aj mediálna a digitálna gramotnosť, ktorá sa rozvíja používaním technológií. Avšak okrem pozitív využívania technológií by deťom mali byť predstavené aj negatíva, napríklad čomu sa vyvarovať na internete (neklikať na rôzne reklamy, spamy a pod.) a neodmysliteľným pozitívom je určite množstvo informácií, ktoré technológie prinášajú.

Prečítajte si: Čo je HPV vírus a kto sa môže proti nemu očkovať?

Priblížme si aj negatíva používania technológií

Medzi hlavné negatíva patria skoré začiatky, pri ktorých sa deti nedokážu kontrolovať, napríklad nedokážu odhadnúť ako dlho technológie v daný moment používajú. Nielen aplikácie ale aj videá, rozprávky či obrázky v deťoch podnecujú závislosť na technológiách, nakoľko v reálnom živote je ťažšie vzbudiť záujem dieťaťa a podnietiť viacero zmyslov v porovnaní s farebnými, rýchlo sa meniacimi obrazmi. Technológie a ich používanie so sebou prinášajú aj neobmedzené možnosti a v deťoch vzbudzujú záujem o nepoznané, preto je možné, že deti klikajú na rôzne odkazy, reklamy a spamy. Časté používanie technológií a vystavovanie dieťaťa modrému svetlu so sebou môže prinášať aj fyzické či psychické problémy v podobe nespavosti, zvýšenej aktivite či príchodom nočných môr, teda zrkadlenia rôznych videí v snoch. Posledné negatívum, ktoré určite stojí za zmienku je fakt, že dieťa za tabletom nie je nútené komunikovať, a teda s častým používaním technológií slabnú aj jeho komunikačné schopnosti.

 

Tak ako všetko, aj technológie majú svoje výhody aj nevýhody a je len na nás, akou formou sa rozhodneme prezentovať technológie našim deťom.

 

Zdroj foto: Pexels

Tagy

Zanechaj nám svoj komentár