Začnite písať

ROZHOVORY

Je dobré počúvať ľudí okolo seba a nemyslieť si, že sme zjedli všetku múdrosť sveta

Rodinná firma JAPITEX vznikla v roku 1998 súčinnosťou rodičov a detí. V začiatkoch každý prispel svojim dielom a každý urobil pre firmu to najpodstatnejšie. V rodinnej firme to tak býva. Všetci ťahajú za jeden povraz a všetkým ide o spoločné dobro. Aj vďaka tomu sa v tom, čo priniesť na trh a v čom byť jedineční, dokázali vždy rodičia so svojimi deťmi zhodnúť.

Príbeh o začiatkoch JAPI – otca Jána, mamy Anny, syna Petra a dcéry Ingrid, ale tiež o vývoji a súčasnom nastavení a výrobe slovenského oblečenia nám vyrozprávali Ina SivuličováPeťo Hudec. Súrodenci, ktorí do JAPITEXU vkladajú 25 rokov svoje srdce, energiu a kvalitu.

Kvalita na prvom mieste

Na čom vám pri založení JAPITEXU záležalo najviac? Čím ste sa od konkurencie chceli odlíšiť?

Peťo: Chceli sme priniesť na trh to, čo v tom období nebolo dostupné. Oblečenie pre najmenších. To ľuďom chýbalo najviac a boli ochotní si aj priplatiť, len nech majú istotu, že je oblečenie pre bábätká kvalitné a z dobrého materiálu. Nech neobsahuje ťažké kovy a nespôsobuje ekzémy na citlivej detskej pokožke. Látky sme si dávali na certifikáciu, aby sme mali istotu, že nie sú pre deti škodlivé.

A čo dizajn?

Ina: Dizajn bol a aj je stále pre nás dôležitý, no sme limitovaní cenami. Ako v minulosti, tak aj teraz však vkladáme do nášho oblečenia niečo svoje.

Peťo: Áno, dizajn je určite dôležitý, no vždy sme skôr razili cestu, že nepotrebujeme predávať najlacnejšie veci, ale stojíme si za kvalitou. Týka sa to materiálu, spracovania, ako aj trvácnosti produktu. V mnohých obchodoch si môžete kúpiť lacné veci, ale aj nekvalitné, ktoré po pár použitiach vyhodíte. Naši zákazníci sa tešia práve opaku. Vedia, že si u nás síce zaplatia vyššiu cenu, ale to isté oblečenie ponosí jedno, druhé aj tretie dieťa a z toho majú obrovskú radosť oni aj my. Vstupná cena hrá veľkú rolu, a preto chápeme, ako ľudia nakupujú, ale teší nás, keď si ľudia trvácnosť a kvalitu vysoko cenia. Bohužiaľ, pre mnohých je najkrajšou farbou cena.

Prečítajte si: Romana Zboniak: Budúcim mamičkám zo srdca želám, aby pre svoje deti boli tou najlepšou verziou samej seba

S nízkou cenou súvisí aj spôsob výroby. Dobre vieme, kde a ako to najlacnejšie oblečenie vzniká. Vám nesmierne záleží aj na morálnom a etickom hľadisku.

Ina: Každý máme nejaký rozpočet. Rozumieme tomu. Niektorí ľudia majú len na nevyhnutné potreby, preto nakupujú v reťazcoch za nízke ceny. Ale stretávame sa aj s tým, že rodičia, ktorí finančné možnosti majú, doprajú sebe, no deťom kúpia nekvalitné oblečenie za pár eur a je im jedno, kde a za akých podmienok je ušité. Tiež vieme aj podľa seba, že deti rastú a na rozdiel od rodičov, z vecí vyrastú. Ale aj z tohto dôvodu máme skupinu – JAPIbazárik na sociálnej sieti, kde naše oblečenie dostáva druhú šancu nielen pri inom dieťati, ale dokonca v inej rodine. A práve tým, že je kvalitné, robí radosť a službu ďalej. Nie sme jedinou firmou, ktorá si sama šije a podporuje lokálny trh. Je nás na Slovensku niekoľko, no naše oblečenie si našlo svojich nadšencov a my sa im v každej novej kolekcii snažíme priniesť niečo výnimočné.

Súrodenci, každý iný, každý svojský, spoločne skvelý tím

Ako je to s prácou v rodinnej firme? Hovorí vám niečo ponorka v spolupráci súrodencov?

Ina: Boli obdobia, kedy sme aj my mali poriadnu ponorku. Raz jeden vnímal, že ten druhý dáva do toho menej, potom sa to zase obrátilo. Ale tak je to asi v každom súrodeneckom, či partnerskom vzťahu. Lepšie tie chyby vidíme na tom druhom, než na sebe. No momentálne fungujeme tak, že spolu pracujeme vo firme a obom nám ide o to isté. Dať zo seba to najlepšie. Ale nie sú pre nás dôležité len peniaze. Čím sme starší, viac si vážime hodnotu času. Možno v období, keď sme boli 10 rokov na trhu, šli sme na to tvrdšie, trhovo, nebrali sme na mnohé veci ohľad. Stanovili sme si cieľ a chceli sme ho dosiahnuť. Teraz nám viac záleží na našom vzťahu. No je pravda, že sa snažíme mimo práce stretávať menej, aby sme si od seba oddýchli a neprinášali ponorkové stavy do nášho rodinno-obchodného vzťahu. (Smiech.)

Záleží vám na tom, aby ste oddelili prácu od súkromia?

Peťo: Áno, rozhodne. Prežili sme si pár kríz, čo sa vývoja a stability firmy týka, no posunulo nás to vždy ďalej v tom najlepšom slova zmysle. Keby sme chceli, môžeme tráviť maximum času prácou a byť niekde inde. A toto teraz asi nevyznie ako správny návod na úspešné podnikanie, ale do popredia nestaviame iba podnikanie. Na našich rodinách nám nesmierne záleží. Ten čas s deťmi je veľmi cenný. Nikto nám nikdy tieto roky nevráti. Deti a rodina sú naozaj našimi najvyššími prioritami, hoci to znamená, že sa možno nebudeme vyvážať na najdrahších autách, no takto nás to napĺňa oveľa viac. Máme JAPITEX radi, máme k nemu krásny vzťah a teší nás, že si zákazníci našu prácu a prístup vážia a oceňujú nás svojou priazňou. Ale nech to aj vyznie ako klišé… Naše deti sú pre nás ešte dôležitejšie.

Čas je slovo, ktoré sa v tomto rozhovore skloňuje v rôznych formách, ale vyzerá to tak, že jeho hodnotu skutočne silno vnímate.

Ina: Čas vidíme na rodičoch, vidíme ho na sebe, vidíme dátumy narodenia, ktoré netušíme, koho sú. Čím ďalej tým viac si uvedomujeme hodnotu času a to, čo všetko ešte chceme stihnúť a potom ten čas musíme nejako správne zadeliť. Preto sa budeme spokojne usmievať aj v obyčajnom aute. Takisto ako ľudia, ktorých auto stálo „majland“. Peniaze totižto nie sú jediným dôvodom na úsmev. Treba ich mať, aby sme mohli slobodne žiť, ale nepotrebujeme ich veľa na to, aby sme boli šťastní.

Pocítili ste niekedy v rámci svojho života aj obdobie vyhorenia?

Ina: Ja určite. Syn bol veľký, ja som už mala svoj vek a kamarátky okolo mňa fungovali trochu inak. Mala som pocit, že sa vkuse zahrabávam v tom istom. Nemala som energiu, radosť, nevedela som, pre koho to všetko robím. Od základov sa to zmenilo tým, že sa mi narodila dcéra.

Priniesla dcérka svojim narodením do vášho podnikania aj nové inšpirácie?

Ina: Určite. Vo všeobecnosti vychádzajú inšpirácie v JAPITEXE najmä odo mňa. Keď bol syn malý, viac sme dávali do popredia chlapčenské kolekcie. Keď sa narodila dcéra, bolo to poväčšine o dievčatách.

Peťo: A to, či ja mám dcéru alebo syna, bolo vždy úplne jedno. (Smiech.)

Ina: Áno, presne tak. (Smiech.) Ty si v našej firme viac finančník a vždy všetko redukuješ. (Smiech.)

Takže deti sú najväčšou inšpiráciou?

Ina: Jednoznačne. Ale nie len tie naše. Máme aj skvelú kolegynku, ktorá síce u nás nie je v porovnaní s tými rokmi, počas ktorých sme na trhu dlho, ale tiež má dcéru a zaujíma sa o nové trendy. A nie je jediná. Máme okolo seba celý tím ľudí, ktorí tvoria JAPITEX. Takže tak nejako spoločne prinášame aj zákazníkom niečo od nás, spojené s tým, čo je momentálne in, a zároveň bude aj nadčasové. No inšpirácie prijímame skutočne z každej strany. Od detí, svojich blízkych, či priateľov a všetko dávame dokopy tak, aby si u nás každý niečo našiel.

Peťo: Snažíme sa však nájsť aj nejaký správny stred. Dáme si poradiť. Nejdeme hlavou proti múru a aj to je možno dôvod, prečo kedysi nakupovali zákazníci u nás deťom, ktoré teraz zase nakupujú tým svojim. Diverzifikácia je nevyhnutná. Cieľovú skupinu nemôžeme zužovať, práve naopak.

Toto je zrejme tá najkrajšia spätná väzba, keď vidíte, že u vás nakupuje niekoľko generácií. Zvyknú sa zákazníci aj poďakovať, píšu vám recenzie?

Ina: Áno a neskutočne nás to teší. Vtedy vieme, že toto celé má zmysel.

Vráťme sa na chvíľu ešte k vašim deťom. Ste pokračovatelia firmy, ktorú ste kedysi založili spolu so svojimi rodičmi. Ako to vyzerá s vašimi nasledovníkmi?

Ina: Môj syn vo firme veľa pomohol, ale aktuálne si ide svojou cestou, a či sa bude chcieť vrátiť, je len na ňom. Dcéra je ešte maličká, ale módu má rada, tak uvidíme.

Peťo: Starší syn sa začína dosť zaujímať o to, čo sa vo firme deje. Ale skôr tou cestou vylepšenia pomocou nových technológií. Som tomu veľmi naklonený a myslím si, že je správne, nechať sa poučiť mladšou generáciou, ktorá je niekde úplne inde, než sme my. Posúva nás to ďalej. Zjednoduší nám to prácu a to je skvelé.

Súhlasíte teda s tým, že vaše skúsenosti je dôležité deťom odovzdať, ale ďalej ich nechať tvoriť samostatne a nebrať ako prehru, keď vás doslova preskočia?

Peťo: Určite áno. Naši rodičia k nám takto pristupovali a sme im za to vďační. Mali sme vždy štyri poradné hlasy.

Ina: Mám okolo seba ľudí, ktorí si od detí poradiť nedali a neskončilo to dobre. Keď tie naše prídu za nami, ukážu nám, čo vedia, čo chcú priniesť, určite to zvážime, vypočujeme si ich.

Peťo: Ten vývoj, ktorým sme si prešli, nás naučil, že je dobré, počúvať ľudí okolo seba a nemyslieť si, že sme zjedli všetku múdrosť sveta. To by bol začiatok konca.

Pri našom rozhovore sa aj napriek ťažším témam stále usmievam, pretože z vás ide úžasná energia a je cítiť, že ste na jednej vlne. Máte ten pocit aj vy?

Peťo: Nemenil by som. Za ten čas, ktorý trávime spolu, je tu vo firme vždy moja sestra, ktorá mi s problémom pomôže. Je to fajn, môcť sa o niekoho oprieť. A tiež sa stáva, že je lepšie, keď niečo rieši Ina a nie ja. To, že si vieme vyjsť v ústrety, má oveľa viac benefitov, ako keby sme si šli po krku a za každú cenu by si jeden z nás chcel niečo presadiť.

Ina: Určite sme dospeli do štádia, kedy si viac rozumieme a často aj bez slov. A je to asi aj vekom, dozreli sme.

Ani do budúcna netreba tlačiť na pílu

Máte nejaké plány do budúcnosti?

Ina: U nás je to tak, že ak nás vyhodia dverami, vojdeme oknom. (Smiech.) Nekončíme, plánov máme veľmi veľa. Nás niečo len tak nezlomí. Ani kríza, ani politická situácia, ani trh, ktorý je stále nekompromisnejší. Trošku nás toto všetko aktuálne pribrzdilo, to áno, a museli sme zvážiť rôzne úpravy fungovania, ale ideme ďalej. Inšpirácií a nápadov je mnoho.

Peťo: Chceli by sme pokračovať v tom, čo sme začali. Uvidíme ako sa situácia na trhu bude vyvíjať. Počkáme nejaký čas, kým sa to ustáli. V rozvoji značky vidíme našu budúcnosť, ale ak to aj teraz nejde, nebudeme tlačiť na pílu alebo pôjdeme nejakou obchádzkou. Zameriame sa na to, čo vždy. Budeme vypĺňať trh tým, čo na ňom najviac chýba. Prispôsobíme sa dopytu.

Ina: Toto vnímame aj na tých rodinných kolekciách, ktoré sú mimoriadne žiadané a obľúbené. Zvážime, či prejsť na dámsku kolekciu alebo zmeníme formu výroby pre deti a dospelých, kde ide najmä o to, že opäť budeme načúvať tomu, čo zákazníci preferujú. Či prispôsobiť detské oblečenie dospelým alebo naopak. Ale ako sme už spomínali skôr… Aj na inom záleží. Presne v duchu citátu od Exupéryho z knihy Malý princ. „Dobre vidíme iba srdcom, to hlavné je očiam neviditeľné.“

Poďte si s nami zasúťažiť

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Akčné Ženy (@akcnezeny.sk)


Zdroj foto: www.japitex.sk

Tagy

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *