Začnite písať

školstvo

Štátna školská inšpekcia predložila ministrovi školstva Správu o stave úrovni vzdelávania na slovenských školách

Hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská predložila k 30. novembru 2023 ministrovi školstva Tomášovi Druckerovi Správu o stave školstva a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach za školský rok 2022/2023.   

Podľa Správy školskej inšpekcie približne 6 500 navštívených vyučovacích hodín školskými inšpektormi počas školského roka, poukazuje na to, že väčšina aktivít žiakov zameraných zo strany učiteľov bola len na zapamätanie si a porozumenie, čo sa považuje za najnižšie myšlienkové procesy.

Správa tiež upozorňuje na nízku úroveň práce s textom na vyučovacích hodinách, čo priamo súvisí s rozvojom čitateľskej gramotnosti, ale aj rozvojom matematickej gramotnosti.

„Rozvíjanie analytického myslenia absentovalo na štvrtine hodín, hodnotiaceho na takmer dvoch tretinách a tvorivého myslenia na troch štvrtinách hodín, čo sa prejavilo na výrazne nižšej úrovni vyšších poznávacích procesov. Príležitosť produkovať nové kreatívne riešenia mali žiaci len výnimočne. Pre vyspelú budúcnosť našej krajiny je však dôležité, aby učitelia rozvíjali u žiakov hlavne vyššie a najvyššie kognitívne procesy, lebo vedomostná ekonomika sa bez múdrych a vzdelaných ľudí nemôže rozvíjať,“ povedala Štofková Dianovská.

zdroj Freepik

Prečítajte si: Skutočný darček: Pomôžme ľuďom v núdzi prežiť krajšie Vianoce

Podľa školskej inšpekcie tak najnovšie výsledky medzinárodného testovania PISA nemohli byť prekvapením. Nakoľko školská inšpekcia na tento problém upozorňuje ministerstvo školstva a celú verejnosť už niekoľko rokov. Tieto upozornenia vznikali na základe pozorovania prijímacích skúšok na gymnáziách. Podľa hlavnej školskej inšpektorky, Gymnáziá vyžadujú väčšinou encyklopedické vedomosti. Na čitateľskú a matematickú gramotnosť sa sústredia len veľmi málo.

O výsledkoch testovania PISA sme informovali v našom článku Výsledky slovenských žiakov v medzinárodnom testovaní PISA sú mizerné: Viac ako 30 % žiakov nemá čitateľské zručnosti

Predkladaná správa obsahuje aj odporúčania na zlepšenie stavu pre riaditeľov, zriaďovateľov a pre systém. Odporúčania vychádzajú zo zistení v jednotlivých druhoch a typoch škôl a školských zariadení.

 

Celú správu o stave školstva si môžete prečítať tu.

 

Zdroj: https://www.ssi.sk/wp-content/uploads/2023/12/sprava_2023_v6_dvojstrana-na-web_compressed.pdf, TASR, minedu.sk

Zdroj foto: Freepik

 

Tagy

Zanechaj nám svoj komentár