Začnite písať

Aktuálne informácie pre rodičov

Ako budovať wellbeing na školách? Kľúčové kroky na posilnenie učiteľov a žiakov

Wellbeing je stav, v ktorom je možné v podporujúcom a podnetnom prostredí plne rozvíjať potenciál a žiť s ostatnými plnohodnotný a spokojný život. Podľa hlavnej školskej inšpektorky Alžbety Štofkovej Dianovskej je to dlhodobý proces, ktorý by sa mal budovať v školách nielen u žiakov, ale aj u učiteľov či vedení školy. 

„Len pedagógovia, ktorí prejavujú profesijnú spokojnosť a spolupatričnosť, zvládajú vzniknuté záťažové situácie vyplývajúce z ich profesie, pociťujú sebadôveru vo vlastné pedagogické schopnosti, sú schopní vytvoriť bezpečné učiace sa prostredie pre vlastných žiakov,“ skonštatovala hlavná školská inšpektorka.

Podľa Štofkovej Dianovskej je proces budovania wellbeingu dlhodobý a týka sa nielen systémových krokov, ale i zmien myslenia vedenia školy, učiteľov aj celej učiacej sa komunity. „Realizáciou ponúkaných aktivít alebo jednorazovým zmonitorovaním stavu prostredníctvom dotazníkov zmena nenastane, nemožno očakávať ani rýchle zmeny vo vzdelávacích výsledkoch.“ 

Z hľadiska alarmujúcej situácie týkajúcej sa psychického nastavenia „generácie snehových vločiek“ je  podľa hlavnej školskej inšpektorky budovanie wellbeingu na školách jediná cesta na zabezpečenie bezpečného prostredia.

deti v školách

Zdroj Pexels, Autor Yan Krukau

Štofková Dianovská uviedla, že je potrebné vytvoriť čas a priestor na to, aby všetci zamestnanci školy pochopili, že budovanie pozitívnej klímy je dôležité. V prvom rade je žiaduce zlepšiť pracovnú klímu zamestnancov školy, ktorí ju potom budú šíriť okolo seba.

„Podstatné je uvedomiť si, že pracovnú atmosféru vytvára každý jeden svojím vlastným správaním a konaním.“ 

Inšpektorka ďalej odporúča v ďalšom kroku vytvoriť tím ľudí, ktorí budú koordinovať aktivity. Zabezpečiť by mali vzdelávanie učiteľov, vytvoriť plán a vyhodnocovať zmeny, pričom by sa nemali uspokojiť len s čiastkovými zmenami. Pretože len zavŕšená zmena sa môže stať prirodzenou súčasťou fungovania školy.

Prečítajte si: Pomôžme spoločne zabezpečiť ortézy pre Anetku, ktorá má detskú mozgovú obrnu

„Všetko nové sa zvyčajne spája s obavou a nedôverou, ktoré môžeme prekonať otvorenou komunikáciou, spoločnými rozhovormi a prijatím každého člena kolektívu, aj toho, ktorý úplne odmieta niečo nové. Skutočnosť, že sme prijali jeho odmietavý postoj, mu môže pomôcť uvedomiť si prospešnosť zavádzanej zmeny.“ – Alžbeta Štofková Dianovská, hlavná školská inšpektorka

 

Zdroj: TASR

Zdroj foto: Freepik, Pexels

Tagy

Zanechaj nám svoj komentár