Ako budovať wellbeing na školách? Kľúčové kroky na posilnenie učiteľov a žiakov
Wellbeing je stav, v ktorom je možné v podporujúcom a podnetnom prostredí plne rozvíjať potenciál a žiť s ostatnými plnohodnotný a spokojný život. Podľa hlavnej školskej inšpektorky Alžbety Štofkovej Dianovskej je to dlhodobý proces, ktorý by sa mal budovať v školách nielen u žiakov, ale aj u učiteľov či vedení školy.
„Len pedagógovia, ktorí prejavujú profesijnú spokojnosť a spolupatričnosť, zvládajú vzniknuté záťažové situácie vyplývajúce z ich profesie, pociťujú sebadôveru vo vlastné pedagogické schopnosti, sú schopní vytvoriť bezpečné učiace sa prostredie pre vlastných žiakov,“ skonštatovala hlavná školská inšpektorka.
Podľa Štofkovej Dianovskej je proces budovania wellbeingu dlhodobý a týka sa nielen systémových krokov, ale i zmien myslenia vedenia školy, učiteľov aj celej učiacej sa komunity. „Realizáciou ponúkaných aktivít alebo jednorazovým zmonitorovaním stavu prostredníctvom dotazníkov zmena nenastane, nemožno očakávať ani rýchle zmeny vo vzdelávacích výsledkoch.“
Z hľadiska alarmujúcej situácie týkajúcej sa psychického nastavenia „generácie snehových vločiek“ je podľa hlavnej školskej inšpektorky budovanie wellbeingu na školách jediná cesta na zabezpečenie bezpečného prostredia.
Štofková Dianovská uviedla, že je potrebné vytvoriť čas a priestor na to, aby všetci zamestnanci školy pochopili, že budovanie pozitívnej klímy je dôležité. V prvom rade je žiaduce zlepšiť pracovnú klímu zamestnancov školy, ktorí ju potom budú šíriť okolo seba.
„Podstatné je uvedomiť si, že pracovnú atmosféru vytvára každý jeden svojím vlastným správaním a konaním.“
Inšpektorka ďalej odporúča v ďalšom kroku vytvoriť tím ľudí, ktorí budú koordinovať aktivity. Zabezpečiť by mali vzdelávanie učiteľov, vytvoriť plán a vyhodnocovať zmeny, pričom by sa nemali uspokojiť len s čiastkovými zmenami. Pretože len zavŕšená zmena sa môže stať prirodzenou súčasťou fungovania školy.
Prečítajte si: Pomôžme spoločne zabezpečiť ortézy pre Anetku, ktorá má detskú mozgovú obrnu
„Všetko nové sa zvyčajne spája s obavou a nedôverou, ktoré môžeme prekonať otvorenou komunikáciou, spoločnými rozhovormi a prijatím každého člena kolektívu, aj toho, ktorý úplne odmieta niečo nové. Skutočnosť, že sme prijali jeho odmietavý postoj, mu môže pomôcť uvedomiť si prospešnosť zavádzanej zmeny.“ – Alžbeta Štofková Dianovská, hlavná školská inšpektorka
Zdroj: TASR
Zdroj foto: Freepik, Pexels