Začnite písať

Krása od A po Z

Desatoro pre duševné zdravie – tipy na účinnú self-care rutinu

self-care

Duševné zdravie je dôležité rovnako ako to fyzické zdravie. Preto by sme nemali zabúdať starať sa nielen o naše telo, ale aj o našu dušu, myseľ a srdce. K silnému duševnému zdraviu vie pomôcť pravidelná self-care rutina. Každý z nás bez ohľadu na vek by mal do svojho života zaradiť starostlivosť o seba. Prinášame vám tipy, ako si jednoducho osvojiť self-care.

V článku sa dozviete: 

  • Čo je self-care
  • Ako môže vyzerať self-care rutina
  • Typy self-care
  • Desatoro self-care

Čo je self-care

Self-care je starostlivosť o seba, je to spôsob, ako si nájsť čas sám na seba a na činnosti, ktoré máme radi. Činnosti, ktoré nám pomáhajú relaxovať a prinášajú nám duševný pokoj.

Self-care by mala byť naša pravidelná rutina. Malo by to byť niečo, čo budeme vykonávať pravidelne a úplne prirodzene. Self-care by nemala nastať až vtedy, keď sa cítime zle po duševnej stránke. Self-care nám pomáha predísť tomu, aby sme sa začali cítiť psychicky „na dne“.

Podľa WHO je self-care schopnosť jednotlivcov, či celej skupiny, podporovať svoje zdravie. Cieľom self-care je podporiť optimálne zdravie a psychickú pohodu.

Prečítajte si: Ako na zdravé a krásne vlasy?

Self-care- by nám mala pomôcť vyrovnať sa so stresom a tlakom, ktorý cítime v súkromnom či pracovnom živote. Jednoducho self-care nám má pomôcť vypnúť našu myseľ.

self-care

Zdroj Freepik

Ako môže vyzerať self-care rutina

Self-care rutina každého z nás môže vyzerať úplne inak. Pre niekoho to môže byť pokojné ráno, kedy si napríklad uvarí šálku kávy, zacvičí si yogu a postará sa o svoju pleť. Pre niekoho to môže byť večerné čítanie knihy a pre druhého zas dlhá prechádzka v prírode. Self-care rutina môže vyzerať akokoľvek. Dôležité je, aby to bola naozaj rutina- čiže, aby to bolo niečo čo budeme robiť pravidelne a úplne prirodzene, pre zachovanie našej duševnej pohody.

Typy self-care

Self-care sa delí do troch kategórií, emocionálna, fyzická a duševná starostlivosť.

Emocionálna starostlivosť

Pomáha nám zvládať nepríjemné pocity, hnev, smútok a úzkosť. Do emocionálnej starostlivosti môžeme zaradiť rozhovor s blízkou osobou či kultúrne vyžitie, ako napríklad návšteva kina, divadla, koncertu.

Fyzická starostlivosť

Reaguje na potreby nášho tela, ako kvalitný spánok, pitný režim, vyvážená strava a pravidelný pohyb.

Duševná starostlivosť

Patrí tu uvedomenie si duchovných potrieb a hlbšieho zmyslu života. Do tejto kategórie by sme mohli zaradiť návštevu bohoslužby, jogu, meditáciu, písanie si denníka, terapiu, ale aj pobyt v prírode. Vďaka duševnej starostlivosti dokážeme zmierniť stres a pristupovať k životu optimisticky.

Desatoro self-care

Self-care by mala pozostávať z týchto 10 činností, ktorým by sme sa mali venovať pravidelne a prirodzene. Ak budú tieto činnosti bežnou súčasťou našich životov, tak naša duševné zdravie bude silné.

masáž tváre

Zdroj Freepik

  1. Kvalitná strava a dostatočný pitný režim

K dlhodobému duševnému zdraviu vie najlepšie prispieť, kvalitné stravovanie bohaté na všetky vitamíny a minerály. Ak chcete silné duševné zdravie naša strava by mala byť nutrične vyvážená. Rovnako dôležitý je dostatočný a pravidelný pitný režim.

  1. Pravidelný pohyb

Pravidelný pohyb prospieva k zdraviu celého telo po fyzickej aj duševnej stránke. Na zdravú dušu najlepšie pomáha pohyb na čerstvom vzduchu. Prechádzka v prírode prispieva k lepšej nálade, k zníženiu stresu a k zlepšeniu fyzického i psychického zdravia.

  1. Relax

Každý z nás občas potrebuje relax, ktorý uvoľní naše telo i myseľ. Pre každého relax môže znamenať niečo iné. Môže to byť wellness, masáž, teplý kúpeľ. skrášľovacie procedúry, dovolenka či stretnutie s priateľmi.

  1. Produktivita

K psychickému zdraviu tiež pomáha produktivita. Produktivita v práci alebo v domácnosti nám vie dodať dobrý pocit z dobre urobenej práce.

  1. Poriadok

Čistá hlava znamená čisté okolie. Ak chceme, aby bol poriadok v našej mysli mal by byť aj v našej domácnosti.

  1. Digitálny detox

K zdravej duši veľmi jednoducho dopomôže detox od sociálnych sietí.

  1. Plánujte

Ak vás stresuje, čo bude zajtra, tak plánujte. Pomocou plánovania dokážete eliminovať stres, nervozitu a úzkosť.

Prečítajte si: Kam s deťmi počas jarných prázdnin? Tipy na výlety na strednom Slovensku

  1. Spoločnosť

K duševnému zdraviu pomáha dobrá spoločnosť.

  1. Self-care rutina

Starostlivosť o seba by mala byť pravidelná. Mali by sme mať svoj vlastný rituál každodennej self-care rutiny.

  1. Self-care day

Zo self-care rutiny si môžeme spraviť aj self-care deň, deň kedy sa budeme venovať len sebe a činnostiam, ktoré nám robia radosť. Takýto deň dokáže nabiť naše baterky až na niekoľko týždňov.

 

Zdroj foto: Freepik

Tagy

Zanechaj nám svoj komentár