Podľa Druckera má čerpanie investícií z eurofondov a plánu obnovy v oblasti školstva nedostatky
Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Tomáš Drucker, na piatkovej konferencii upozornil, že čerpanie investícií z eurofondov a plánu obnovy v školstve má veľké nedostatky. Za problematickú oblasť považuje napríklad projekt digitalizácie škôl či výstavba materských škôl.
„Stále sú tu reči o tom, ako školstvu chýbajú peniaze. Keď sa však pozriem do minulosti aj do súčasného stavu, koľko zdrojov tu k dispozícii je, predovšetkým európskych, a ako neefektívne a nezmysluplne sme ich čerpali, alebo iným slovom aj nečerpali, tak si myslím, že toto nemožno nazvať tak ako v prípade PISA národnou tragédiou, ale toto nazvem národnou hanbou.“
Podľa Druckera j jeden z najväčších projektov – nákup digitálnej techniky a infraštruktúry pre školy za 200 miliónov aj po takmer troch rokoch prakticky na začiatku. Minister školstva tvrdí, že tento projekt stihnú, ale bude vyžadovať veľa úsilia. Zároveň skonštatoval, že samosprávy nemajú záujem o investície do nových materských škôl. Problémy sú aj v prípade investícií do odstraňovania dvojzmenných prevádzok v základných školách.
„Tam, kde je to možné, zjednodušujeme podmienky čerpania. Aktívne a opakovane rokujeme so samosprávami a zriaďovateľmi, aby sa do investičných projektov prihlásili. Zároveň sme vyvolali rokovanie s Európskou komisiou o možnej revízii plánu obnovy, aby viac zodpovedal reálnym potrebám a zároveň plnil cieľ, ktorý si Slovensko stanovilo, a tým je kvalitné a inkluzívne vzdelávanie.“
V čerpaní eurofondov eviduje Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky viac ako 330 otvorených nezrovnalostí z minulosti (z predchádzajúcich programovacích období od roku 2007 do roku 2020) v celkovej sume takmer 60 miliónov eur. „Celková výška nezrovnalostí automaticky neznamená, že o celú sumu prídeme. Upozorňujeme však na to, že mnohé z problémových prípadov sú už dnes veľmi ťažko vymáhateľné, respektíve nevymožiteľné. Hrozí preto, že rezort školstva môže prísť o peniaze, ktoré mohli byť použité na financovanie lepšieho vzdelávania, výskumu či vývoja.“
Prečítajte si: Rodičia pozor: Výška daňového bonusu na dieťa sa mení
Podľa ministra je tiež zanedbaný stav prípravy viacerých projektov a výziev z aktuálneho Programu Slovensko na roky 2021 až 2027. Z európskych peňazí má rezort k dispozícii takmer 1,1 miliardy eur, pričom zhruba polovica je určená na vzdelávanie a polovica na výskum a vývoj.
Rezortu školstva sa podľa Druckera po štyroch mesiacoch podarilo urobiť v plánoch čerpania eurofondov základný poriadok.
Zdroj: TASR
Zdroj foto: TASR, Pexels