Začnite písať

PR ČLÁNKY

Potraviny na znižovanie hladiny cholesterolu

Na vysokú hladinu cholesterolu v krvi spravidla príde váš lekár z rozboru krvi. Na nesprávnu hladinu bude spravidla najprv reagovať okrem iného odporúčaním zmeny jedálnička. Ako teda stravovacie návyky zmeniť, aby ste hladiny dostali späť na zdravú úroveň?

Čo to vlastne znamená mať vysoký cholesterol?

Nie je cholesterol ako cholesterol. Pokiaľ vás lekár upozorní na vysokú hladinu cholesterolu, má na mysli „zlý“ cholesterol označovaný skratkou LDL. V našom tele sa ale nachádza ešte HDL cholesterol, ktorý zjednodušené nazývame „dobrým“.

Okrem hladín ako takých je dôležitý aj pomer týchto dvoch typov cholesterolu v našom tele. Keď teda bojujete so zlým cholesterolom, mali by ste svoj jedálniček upraviť tak, aby ste znížili príjem zlého cholesterolu LDL a navýšili príjem hodného HDL cholesterolu.

Veľmi zjednodušene môžeme povedať, že nadbytok zlého cholesterolu zvyšuje riziko kardiovaskulárnych chorôb. Cholesterol sa totiž potom v našom tele ukladá na nežiaducich miestach. Dobrý cholesterol naše telo od toho zlého naopak pomáha čistiť.

Konzumujte orechy

Orechy sú veľmi zdravou potravinou, ktorá v našom jedálničku pritom často chýba. Ak chcete prijať veľké množstvo zdravých tukov, ale aj vitamínov a minerálov, oriešky sú skvelou voľbou. Pravidelná konzumácia orechov vedie k zníženiu hladiny LDL cholesterolu a naopak zvýšeniu dobrého HDL cholesterolu.

Ak chcete pozitívne účinky orechov na naše zdravie využiť na maximum, odporúčame vám konzumovať asi hrsť orechov denne. Ideálnou voľbou je pritom mix orechov, v ktorom budú zastúpené orechy vlašské, lieskové, mandle, ale aj pistácie, makadamové orechy, kešu a ďalšie druhy. Čím rozmanitejší váš mix bude, tým lepšie.

Ako často jete ryby?

Aj ryby obsahujú zdravé tuky a vďaka tomu pomáhajú stabilizovať hladiny cholesterolu v našom tele. Rovnako o rybách pritom platí, že sa v našom jedálničku nachádzajú v menšom množstve, než by mali. Ak je to aj váš prípad, skúste nahradiť bravčové alebo hovädzie mäso aspoň raz týždenne rybou. Pečený pstruh, losos alebo napríklad morský vlk sú dobre dostupnými variantmi, zároveň ide o chutné ryby, ktoré si zamilujete. Namiesto masla skúste ryby pokvapkať olivovým olejom.

Ovocie, zelenina, strukoviny

Ďalšou skupinou zdravých potravín sú, ako inak, strukoviny, zelenina a ovocie. Aj o tých je veľmi dobre známe, že by mali byť pravidelnou súčasťou nášho jedálnička, ale najmä ľudia s vysokým cholesterolom tieto potraviny konzumujú v nedostatočnom množstve.

Skúste niekedy údeniny, vyprážané potraviny a ďalšiu typicky nezdravú stravu nahradiť zdravým domácim šalátom.

Čo vám ešte pomôže?

Okrem zdravých potravín môže k zníženiu hladiny cholesterolu pomôcť aj redukcia nadváhy, obmedzenie fajčenia (a ďalších návykových látok) a navýšenie pravidelnej pohybovej aktivity. Až posledným variantom, pokiaľ nič z toho nezaberie, by mala byť konzumácia liekov, ktoré hladinu zlého cholesterolu v krvi znižujú.

Zdroj obrázku: New Africa / stock.adobe.com

Zanechaj nám svoj komentár