Začnite písať

Aktuálne informácie pre rodičov

Súkromné materské školy na Slovensku majú nižšiu úroveň ako štátne škôlky

deti v škôlke

Podľa zistení Štátnej školskej inšpekcie mali súkromné materské školy na Slovensku v školskom roku 2022/2023 mierne nižšiu úroveň ako štátne materské školy. Pri základných školách je to zase naopak. 

„Celkovo dosiahlo učenie sa detí v štátnych materských školách dobrú úroveň, v súkromných materských školách priemernú. Avšak rozdiel v dosiahnutých hodnotách medzi súkromnými a štátnymi materskými školami bol minimálny,“ uviedli školskí inšpektori.

Podľa Štátnej školskej inšpekcie mali deti v štátnych materských školách lepšiu úroveň v digitálnych, grafomotorických aj sociálnych a personálnych zručnostiach. Najvýraznejší rozdiel medzi štátnymi a súkromnými materskými školami bol v personálnych podmienkach.

Prečítajte si: Ministerstvo školstva vypracovalo plán ako zlepšiť duševné zdravie detí

Závažným zistením pri riadení materských škôl bolo, že viac ako polovica riaditeľov súkromných a tretina riaditeľov štátnych materských škôl nerozhodovala v súlade s právnymi predpismi. Veľmi dobrú úroveň však podľa Štátnej školskej inšpekcie dosiahli súkromné aj štátne materské školy v kritériu hodnotenia školského vzdelávacieho programu a klímy školy.

Súkromné základné školy mali v rozvíjaní kľúčových kompetencií žiakov podľa výsledkov Štátnej školskej inšpekcie lepšie výsledky ako štátne základné školy.

„Súkromné školy mali o 6,4 percenta lepšie výsledky, pričom evidovali o 10,7 percenta viac nadaných žiakov a nevzdelávali žiakov z marginalizovaných rómskych komunít,“ uviedli inšpektori.

Najväčší rozdiel v porovnaní so štátnymi základnými školami bol v rozvíjaní občianskych a komunikačných kompetencií žiakov. Takisto aj v rozvíjaní kompetencií na celoživotné učenie detí.

„Štátne školy sú spádovými školami a vzdelávajú všetkých žiakov, ktorí majú trvalé bydlisko v školskom obvode danej základnej školy. Súkromné základné školy túto povinnosť zo zákona nemajú, sú navštevované žiakmi pochádzajúcimi z lepšieho ekonomicko-sociálneho prostredia, ktoré pozitívne vplýva na učenie sa žiakov. V súkromných základných školách sa vzdelávalo aj viac ako 12 percent žiakov s nadaním, ktorí v štátnych základných školách tvorili len 1,5 percenta. Sledované súkromné školy nevzdelávali žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,“ objasnila hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.

Vo všetkých kritériách riadenia vykazovali súkromné školy vyššiu úroveň. V oblasti hodnotenia pedagogického riadenia, klímy a kultúry školy dosiahli súkromné školy dobrú úroveň. Najslabšou oblasťou riadenia na oboch typoch základných škôl bola oblasť služieb školy a vnútorného systému hodnotenia a kontroly.

 

Aká bola úroveň vzdelávania na súkromných a štátnych stredných školách sme vás informovali v našom článku:

Súkromné stredné školy mali minulý rok nižšiu úroveň vzdelávania

 

Viac aktuálnych informácií pre rodičov nájdete tu.

 

Zdroj: TASR

 

 

Tagy

Zanechaj nám svoj komentár