Začnite písať

RODIČOVSTVO školstvo

Montessori výchova: Aký má vplyv na výchovu a vzdelávanie detí?

Montessori výchovná metóda mení tradičné vnímanie vzdelávania po celom svete. Pedagógovia aj vychovávatelia zavádzajú Montessori techniky v škôlkach, školách aj výchovných centrách. Záujem o túto revolučnú metódu v posledných rokoch vzrástol aj na Slovensku. Rodičia sa čoraz viac stretávajú s výchovnými zariadeniami, ktoré Montessori aplikujú v praxi. 

Viete, čo je Montessori metóda? Ako funguje vzdelávanie pomocou Montessori metódy? Aké sú jej zásady a odporúčania? Dá sa aplikovať aj u vás doma alebo je výhradne určená do škôl? Spoznajte výchovnú metódu, ktorú rozvinula talianska lekárka Dr. Maria Montessori. 

Čo je Montessori výchova?

Dajte deťom voľnosť, samé prídu za vami s tým, že sa chcú učiť. Takto jednoducho by sme mohli opísať základný princíp Montessori výchovy. 

Hlavným cieľom Montessori vzdelávania je umožniť každému dieťaťu rozvíjať sa podľa vlastného tempa, pričom sa zameriava na celkový rozvoj dieťaťa – nielen na akademické zručnosti, ale aj na sociálne, emocionálne a fyzické aspekty. Montessori metóda podporuje individuálny prístup k učeniu a dáva dieťaťu možnosť voľby a sebavyjadrenia vo svojom učebnom prostredí.

Montessori prístup k vzdelávaniu je založený na práci a výskume Dr. Marie Montessori. Jej základ tvorí filozofia rozvoja dieťaťa, a to v každom ohľade. Deti sa stávajú sebavedomými, zodpovednými, nezávislými jedincami, ktorí dôverujú svojim vlastným schopnostiam. 

Kto bola Dr. Maria Montessori?

Dr. Maria Montessori bola skutočnou vizionárkou vo svete vzdelávania. Jej prístup k výchove detí, známy ako Montessori výchovná metóda, sa stal jedným z najvýznamnejších a najvplyvnejších výchovných prístupov na celom svete. Montessori verila, že deti majú prirodzenú túžbu a schopnosť učiť sa, a preto sa snažila vytvoriť prostredie, ktoré by podporovalo ich samostatnosť, sebadisciplínu a zvedavosť. Zamerala sa na rozvoj emócií a celkový rozvoj detí.

Narodila sa v roku 1870 v Chiaravalle v Taliansku do rodiny štátneho úradníka. V tom období bolo pre ženy ťažké dosiahnuť vysokoškolské vzdelanie a kariérne úspechy, Maria však prekonala mnohé prekážky. Napriek pôvodnému neúspechu pri pokuse dostať sa na univerzitu na štúdium medicíny sa nevzdala a našla inú cestu k svojmu cieľu. 

Absolvovala strednú školu so zameraním na technicko-prírodovedné predmety a neskôr úspešne dokončila štúdium matematiky, fyziky a prírodných vied, čo jej neskôr umožnilo zapísať sa na medicínu. Maria Montessori bola prvou ženou v Taliansku, ktorá študovala medicínu a dokončila ju s vynikajúcimi výsledkami. 

Počas svojej lekárskej kariéry sa špecializovala na detské nervové choroby a získala si uznanie ako expertka v tejto oblasti. Okrem toho pracovala na psychiatrických klinikách a asistovala pri operáciách.

Jej bohaté skúsenosti z medicíny a záujem o vývoj a vzdelávanie detí ju nakoniec priviedli k jej revolučnej práci v oblasti pedagogiky a vytvoreniu Montessori metódy. Jej úžasná práca a dedičstvo zostávajú dodnes významným prínosom k vzdelávaniu a výchove detí po celom svete. Rodičia sa k nej často utiekajú, keď sa snažia predísť tomu, aby ich deti zhltla doba technológií, pretože dieťa je možné zaujať aj inými spôsobmi. 

Zaujímavosť: Predstavte si život bez mobilného telefónu, tabletu, internetu či televízie. Aj o tom je Montessori vzdelávanie. Učí nás, ako sa vyhnúť digitálnym chorobám modernej doby.

Rady pre rodičov, ako vytvoriť pre deti Montessori prostredie

Autor fotky: Tatiana Syrikova

S Montessori výchovou môžete začať už u vás doma. Je niekoľko vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste podporili správny rozvoj dieťaťa. Tu je niekoľko rád:

  • Pripravte prostredie vhodné pre samostatné učenie: Vytvorte v detskej izbe jednotlivé pracovné priestory, kde budú mať deti prístup k Montessori hračkám, materiálom a pomôckam, aby mohli skúmať a objavovať. 
  • Podporte ich individualitu: Umožnite deťom obliekať sa samostatne, rozhodnúť sa pre oblečenie, ktoré si v daný deň oblečú do škôlky a pod. Vytvoriť im podmienky, kde môžu cvičiť zaväzovanie šnúrok alebo zapínanie gombíkov. 
  • Zapojte ich do domácich činností: Deti môžu pomáhať s rôznymi domácimi prácami, ako je napríklad príprava jedla, upratovanie alebo záhradníctvo. Tieto aktivity im nielen pomáhajú rozvíjať praktické zručnosti, ale aj pocit zodpovednosti.
  • Podporujte ich záujmy a zvedavosť: Keď sa deti zaujímajú o určitú tému, ako napríklad morský život alebo astronómia, podporte ich zvedavosť tým, že im poskytnete prístup ku knihám, videám a materiálom, ktoré sú súvisiace s ich záujmami.
  • Učte ich sebaregulácii a koncentrácii: Pomôžte im nájsť spôsoby, ako sa upokojiť a sústrediť, napríklad prostredníctvom dychových cvičení, meditácie alebo cvičení mindfulness.

Montessori a vzdelávanie

Ak máte doma malé deti, určite ste zvažovali, či aplikovať Montessori výchovu aj u vás doma. Možno sa vám doma osvedčili rôzne metódy zahŕňajúce Montessori prístupy a  Montessori hračky. Teraz sa pravdepodobne zaujímate o to, ako to funguje v školskom prostredí. 

Montessori nie je len o výchove v domácom prostredí, bežne sa používa aj v škôlkach a školách. Dnes už aj na Slovensku nájdete výchovné zariadenia, ktoré sú inšpirované doktorkou Montessori. 

10 princípov Montessori vzdelávania

Zážitkové učenie 

Zážitkové učenie je základným princípom Montessori metódy. Namiesto tradičného učenia pomocou pasívneho počúvania a zapamätávania si faktov, Montessori metóda ponúka deťom príležitosť objavovať svet okolo nich aktívnym spôsobom. 

Pracovný materiál, ktorý je špeciálne navrhnutý pre každú vekovú skupinu a učebnú oblasť, umožňuje deťom experimentovať a objavovať rôzne zákonitosti, vzťahy a princípy. Maria Montessori zdôrazňovala dôležitosť aktívneho zapojenia detí do učenia prostredníctvom praktických skúseností. Tento prístup pomáha rozvíjať ich schopnosti a zručnosti v reálnom prostredí.

Napríklad pri učení základných matematických zručností, ako sú sčítanie, odčítanie, násobenie a delenie, sa používajú rôzne pomôcky, ako drevené bloky, guľôčky a pod. Čítanie a písanie sa učí pomocou tzv. pohyblivej abecedy, kde môžu deti chytiť písmená do ruky, ohmatať ich a tvoriť slová. 

Vekovo zmiešané triedy

V triedach nájdete deti rôzneho veku a zručností. Zvyčajne bývajú rozdelené do niekoľkých skupín podľa veku, napríklad 3–6 rokov, 6–9 rokov a tak ďalej.

Tento prístup umožňuje deťom vzájomne sa učiť a podporovať. Mladšie deti majú príležitosť pozorovať a inšpirovať sa staršími spolužiakmi, ktorí sú pre nich vzorom. Týmto spôsobom sa učia nové zručnosti, zoznamujú sa s rôznymi vzdelávacími hračkami a konceptmi učenia, a to často pozorovaním a napodobňovaním.

Zároveň staršie deti si upevňujú svoje vedomosti a zručnosti tým, že pomáhajú mladším spolužiakom. Týmto spôsobom sa posilňuje ich porozumenie. Zároveň si ľahšie zapamätajú učivo, pretože ho môžu vysvetľovať a demonštrovať iným.

Vekovo zmiešané triedy tiež podporujú rozvoj sociálnych zručností, ako je spolupráca, empatia a rešpekt voči ostatným. Deti sa učia tolerancii a úcte k spolužiakom rozdielneho veku. 

Dlhšie časové bloky

Namiesto krátkych a často prerušovaných hodín, ako je to v tradičných školách, Montessori školy poskytujú predĺžené pracovné časy, ktoré môžu trvať 2–3 hodiny. Deti tak majú príležitosť dlhšie sa sústrediť na svoje aktivity, čo podporuje intenzívnejšie učenie.

V rámci týchto pracovných blokov si deti môžu zvoliť svoje aktivity a pracovať na nich podľa vlastného záujmu a potrieb. To podporuje ich sebavyjadrenie a umožňuje im rozvíjať svoje záujmy a schopnosti v ich vlastnom tempe.

Tento dlhší časový rámec je užitočný aj pre učiteľov. Môžu pozorovať a podporovať individuálny pokrok každého dieťaťa a poskytovať im potrebnú pomoc a vedenie podľa ich potrieb.

Zamerané na praktický život a rozvoj zmyslov

Okrem tradičných oblastí, ako sú matematika, jazyk a veda, Montessori školy tiež zahŕňajú dve ďalšie dôležité oblasti vývoja: praktický život a rozvoj zmyslov.

  • Praktický život: Výučba sa zameriava na rozvoj praktických zručností a základných činností, ktoré umožňujú deťom stať sa nezávislejšími a sebestačnejšími. To môže zahŕňať úlohy ako upratovanie, odkladanie a skladovanie hračiek, varenie, obliekanie sa, starostlivosť o seba a svoje prostredie. Tieto aktivity nielen rozvíjajú motorické zručnosti detí, ale aj sebadôveru, disciplínu a pocit zodpovednosti.
  • Rozvoj zmyslov: Montessori metóda pripisuje veľký význam rozvoju zmyslového vnímania a senzorických schopností detí. Aktivity v tejto oblasti sú zamerané na stimuláciu všetkých zmyslov – zraku, sluchu, hmatu, chuti a čuchu. Deti sa učia pozorovať, porovnávať a interpretovať informácie zo svojho okolia.

Učiteľ ako sprievodca

V Montessori vzdelávaní sa učiteľ často označuje ako sprievodca namiesto tradičného termínu “učiteľ” alebo „učiteľka“. Tento termín lepšie odráža ich úlohu a prístup k vzdelávaniu detí.

Jeho úlohou je pozorovať, porozumieť a podporovať individuálne potreby a záujmy každého dieťaťa. Má za úlohu vytvárať prostredie, ktoré umožňuje sebavyjadrenie, samostatnosť a objavovanie.

Tento netradičný prístup podčiarkuje dôležitosť vzťahu medzi sprievodcom a dieťaťom, ktorý je založený na dôvere, rešpekte a spolupráci. Sprievodca v Montessori triede je viac ako len učiteľ – je to vodca, ktorý pomáha deťom objavovať svet okolo nich a rozvíjať ich potenciál.

Rozvoj celého dieťaťa

Montessori vzdelávanie sa zameriava na celkový rozvoj dieťaťa, a to z fyzického, duševného, sociálneho, mentálneho a emocionálneho hľadiska. 

Montessori prostredie podporuje fyzický vývoj detí prostredníctvom pohybových aktivít, cvičení na rovnováhu, manipulácie s pomôckami a predmetmi. Zároveň sa venuje aj duševnému a mentálnemu rozvoju. Využívajú rôzne aktivity, ktoré stimulujú myslenie a kognitívne schopnosti detí.

Okrem toho Montessori kladie veľký dôraz aj na sociálny a emocionálny vývoj detí. Deti majú príležitosť pracovať spolu v zmiešaných vekových skupinách, využívajú sa rôzne aktivity a kreatívne hračky, čo podporuje spoluprácu, empatiu a vzájomné učenie sa od seba navzájom. 

Dôraz na individuálne vzdelávanie

Autor fotky: RDNE Stock project

Veľký dôraz sa kladie na individuálne vzdelávanie. Montessori je zástancom toho, že každé dieťa má svoje vlastné tempo, záujmy a potreby vo vzťahu k učeniu. Preto Montessori učitelia sledujú každé dieťa zvlášť a poskytujú mu individuálnu podporu na základe týchto pozorovaní.

V Montessori triede, kde môže byť viacero detí s rôznymi úrovňami vedomostí, zručností a schopností, učiteľka pracuje s každým dieťaťom individuálne. Má za úlohu pozorovať a pochopiť potreby a záujmy každého dieťaťa a prispôsobiť svoje učebné aktivity a materiály tak, aby podporovali jeho individuálny vývoj.

Montessori prostredie

Montessori metóda počíta so špeciálne upraveným a organizovaným prostredím. Tieto priestory sú navrhnuté tak, aby poskytovali rôznorodé a stimulujúce možnosti pre samostatné učenie a vývoj detí.

Pomôcky a materiály sú navrhnuté tak, aby boli zaujímavé a prístupné pre deti, čím sa podporuje ich zvedavosť a chuť objavovať nové veci. Typické sú nízke police, ktoré im umožňujú ľahký prístup.

Sloboda s určitými limitmi

Čo to znamená? Deti majú voľnosť vo svojich činnostiach a rozhodnutiach, ale zároveň existujú jasne stanovené hranice a určitá štruktúra, ktorá im pomáha porozumieť a dodržiavať určité normy a pravidlá. Aj tu sa trvá na tom, aby sa deti naučili základné zručnosti, ako je samostatné obliekanie, hygiena, starostlivosť o zuby, odloženie hračiek a pod. 

TIP: Zaujíma vás, kedy by mali byť deti schopné vyčistiť si zuby samé? Zvyčajne je to vo veku 2–3 rokov. Pravdepodobne vás bude zaujímať aj technika, ako sa správne starať o detské zúbky.

Deti majú vo svojich rukách budúcnosť sveta

Niektoré zdroje uvádzajú, že udalosti, ktoré Maria Montessori zažila počas svojho života, ju ovplyvnili a posilnili jej úsilie pozdvihnúť hodnotu mieru vo svete. Montessori bola lekárka a pedagogička, ktorá žila v čase, keď svetové vojny a globálne konflikty zasahovali do životov ľudí po celom svete.

Montessori verila, že vzdelávanie detí má kľúčovú úlohu pri formovaní budúcej spoločnosti a že učenie detí o mieri a spolupráci je nevyhnutné na dosiahnutie trvalo udržateľného a harmonického sveta. 

Porovnanie Montessori vzdelávania s tradičnou formou učenia

Učebné osnovy a pokyny:

  • Tradičné školy sa riadia vopred stanoveným učebným plánom so silnejším zameraním na základné akademické predmety.
  • Montessori školy majú flexibilnejšie učebné osnovy, ktoré sa prispôsobujú záujmom a tempu každého dieťaťa.

Prostredie triedy:

  • Tradičné triedy sú často zamerané na učiteľa a majú štruktúrované sedenie.
  • Montessori triedy sú zvyčajne rozdelené na niekoľko oblastí, ktoré podporujú konkrétne aspekty vzdelávania.

Metódy hodnotenia:

  • Tradičné vzdelávanie sa vo veľkej miere spolieha na testy a známky.
  • Montessori hodnotenie je kvalitatívnejšie, zameriava sa na vývoj a pokrok dieťaťa.

Montessori vzdelávanie podľa veku dieťaťa

Jedným z princípov Montessori vzdelávania je prispôsobenie vzdelávania veku dieťaťa. Ako to vyzerá v praxi?

Montessori princípy pre deti od narodenia do troch rokov

  • Poskytnúť dieťaťu bezpečné, pútavé a výchovné prostredie.
  • Podporovať jeho sebadôveru a dôveru v okolitý svet. 
  • Rozvíjať vnímanie vznikajúcich schopností. 
  • Rozvíjať hrubú motoriku, jemnú motoriku a jazykové schopnosti.
  • Ponúkať príležitosti na získanie nezávislosti v každodenných úlohách.

Montessori princípy pre deti od troch do šiestich rokov

  • Podporovať rast funkčnej nezávislosti, vytrvalosti pri úlohách a sebaregulácie.
  • Podporovať sociálny rozvoj prostredníctvom komunikácie a vzájomnej interakcie.
  • Poskytujú šiirokú škálu materiálov na zdokonaľovanie zmyslového vnímania a rozvoj gramotnosti a matematického porozumenia. Dostupné sú rôzne Montessori materiály, hračky a interaktívne knihy.  
  • Ponúkajú príležitosti na skúmanie nových vecí, ktoré podporujú kreatívne sebavyjadrenie. 

Montessori princípy pre deti od šiestich do dvanástich rokov

  • Ponúkajú príležitosti na individuálne skúmanie, ktoré podporuje záujmy dieťaťa.
  • Podporujú rozvoj sebadôvery, predstavivosti, kreativity, intelektuálnej nezávislosti a samostatnosti. 
  • Podporuje pochopenie úlohy dieťaťa v rodine, spoločenstve a v bežnom živote. 

Montessori princípy pre deti od dvanástich do osemnástich rokov

  • Pomáhajú tínedžerovi pochopiť seba samého a nájsť vlastný smer.
  • Poskytujú priestor pre implementáciu naučených zručnosti do aktívneho života.
  • Zdôrazňujú rozvoj sebavyjadrenia, sebadôvery a agilnosti v medziľudských vzťahoch.

Na záver

Autor fotky: Tara Winstead

Ak sa rozhodujete medzi tradičným a Montessori vzdelávaním, mali by ste zohľadniť individuálne potreby vášho dieťaťa. Zvážte faktory, ako je štýl učenia, sociálne potreby a typ vzdelávacieho prostredia, v ktorom by sa mu mohlo dariť viac.

Tradičné aj Montessori vzdelávanie má svoje výhody aj nevýhody. Tradičné vzdelávanie ponúka štruktúrované prostredie so zameraním na akademické zručnosti, ale môže mu chýbať podpora individuálnej kreativity a praktického učenia. Montessori metóda podporuje nezávislosť, individuálny prístup, avšak nemusí to vyhovovať každému. 


Článok sme pre vás pripravili v spolupráci s:

PoctiveSEO: Zoznámte sa so SEO a naučte sa ho využiť vo svoj prospech: Od základov po najdôležitejšie faktory

Autor: Eva Dedinská, Skúsená SEO copywriterka a autorka 9 kníh

Zanechaj nám svoj komentár