Predmety technika, informatika, etika a občianska majú na slovenských školách najnižšiu mieru odbornosti

Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky a ich zberu údajov z roku 2022 o odbornosti vyučovania na druhom stupni slovenských základných škôl, majú najnižšiu mieru odbornosti vyučovacie predmety technika, informatika, etika a občianska náuka.
Najnižšia predpokladaná úroveň odbornosti týchto vyučovacích predmetov je v Nitrianskom, Bratislavskom a Trnavskom kraji.
Dôvodom nízkej miery odbornosti vyučovania predmetov technika, informatika, etika a občianska náuka nie je nedostatok učiteľov v danej aprobácii, ale dôvodom je dopĺňanie úväzkov.
„Nižšia odbornosť vyučovania nemusí nutne znamenať nedostatok učiteľov. V prípade, že pozorujeme dostatok absolventov učiteľstva a zároveň nízky počet nahlásených voľných pracovných miest, spájame nižšiu odbornosť skôr s potrebou vyskladania učiteľského úväzku. Tento problém sa týka najmä malých škôl. Priemerná predikovaná odbornosť na väčších školách (viac ako 300 žiakov na druhom stupni) je po zohľadnení ostatných charakteristík 90,9 percenta, kým na malých školách (do 100 žiakov na druhom stupni) to je iba 83,5 percenta,“ uviedol Inštitút vzdelávacej politiky.
Prečítajte si: Muž držal svoju ženu a 6 detí zavretých v dome celých 18 rokov
Predikovaná odbornosť vyučovania na druhom stupni základných škôl v Bratislavskom, Trnavskom a Nitrianskom kraji je podľa Inštitútu vzdelávacej politiky približne 86 percent (bez významných rozdielov medzi týmito krajmi).
V Trenčianskom, Košickom, Žilinskom a Banskobystrickom kraji je to približne 88 až 89 percent (bez významných rozdielov medzi týmito krajmi) a 90,2 percenta v Prešovskom kraji.

Zdroj Pexels
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky odbornosť vyššie uvedených predmetov klesá s rastúcim podielom žiakov zo znevýhodneného prostredia.
„Kým na školách s menej ako dvomi percentami žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia je predikovaná miera odbornosti 89,4 percenta, na školách s viac ako 30-percentným podielom žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia je to iba 81,6 percenta.„
Zber údajov Inštitútu vzdelávacej politiky, z ktorého vyplývajú tieto zistenia je dostupný na webe Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky.
Zdroj: TASR