Začnite písať

Aktuálne informácie pre rodičov

Slováci preferujú oddelené vzdelávanie rómskych detí, detí s ADHD či autizmom

Podľa najnovšieho prieskumu Centra enviromentálnej a etickej výchovy Živica, neziskovej organizácie Teach a agentúry Focus by 75 % rodičov dali svoje dieťa do triedy s rómskymi spolužiakmi, ale len za určitých podmienok.

Prieskum prebehol vo februári na vzorke 1025 respondentov.

Prečítajte si: Hnutie Slovensko navrhuje zriadiť inštitút školského ombudsmana

Tento prieskum ukázal, že verejnosť vníma vzdelávanie pre deti z rómskych komunít ako kľúč k lepšej budúcnosti, ale väčšina rodičov by aj tak preferovala, aby sa deti vzdelávali segregovane.

Segregácia detí v školách vplýva negatívne na celú spoločnosť

Odborníci na vzdelávanie Juraj Hipš (Živica) a Stanislav Boledovič (Teach), ktorí stoja za novým projektom inovatívnej školy Alma vo Zvolene, sa zhodli, že riziká segregácie pre spoločnosť sú stále podceňované.

Z prieskumu vyplynulo, že väčšina verejnosti nemá problém s tým, že by ich deti chodili do triedy s dieťaťom zo sociálne vylúčených komunít, ale sú presvedčení, že pre rómske deti by bolo lepšie vzdelávať sa v oddelených triedach až školách.

Prieskum ukázal niekoľko pozitívnych vecí. Väčšina spoločnosti správne chápe pojem inklúzia a taktiež si uvedomuje význam vzdelávania pre budúcnosť detí. Avšak ľudia málo vnímajú, že segregácia žiakov zo znevýhodnených pomerov má negatívne dopady nielen na samotné deti, ale na celú krajinu a budúcnosť všetkých detí.“  -Stanislav Boledovič (Teach)

 

Prieskum ukázal, že 60 % respondentov si myslí, že deti so špecifickými potrebami, akými sú napríklad deti s poruchou autistického spektra, deti v hmotnej núdzi alebo deti s ADHD, by sa mali vzdelávať v samostatných triedach. Súčasne je 60 % z nich presvedčených, že je lepšie, aby sa rómske deti vzdelávali oddelene.

„Tu vznikajú základy budúcej spoločnosti. Ak začneme deti deliť a segregovať, presne takto potom bude rozdelená aj naša spoločnosť. Ak od škôlky žijú deti v oddelených svetoch, potom sa nečudujme, že nechápu potreby a pocity tých druhých.” – Juraj Hipš (Živica)

Prieskum ďalej ukázal, že väčšina rodičov nemá problém, ak sú s ich deťmi v triede rovesníci z prostredia nezamestnaných rodičov (86 %), deti vojnových utečencov (66 %) či deti so zdravotným znevýhodnením (74 %).

Prečítajte si: Úprimný rozhovor o živote mamy dievčatka s poruchou autistického spektra

Za určitých podmienok im nevadí ani začleňovanie rómskych žiakov do spoločných tried. Predstaviť si to vie až 75 percent rodičov, pričom pre 40 percent sú prijateľnou hranicou jedno až dve rómske deti v triede a pre 27 percent niekoľko rómskych detí,“ spresnili Živica a Teach a podotkli, že s rastúcim počtom klesá ochota rodičov umiestniť dieťa do triedy.

 

Zdroj: SITA

Tagy

Zanechaj nám svoj komentár