Rodičia odhadujú náklady na školské pomôcky do 200 eur
„Presnú predstavu o výške výdavkov na učebnice, pomôcky a iné potreby pre školákov mali iba 4 % rodičov školopovinných detí, 58 % rodičov malo iba približnú či naozaj všeobecnú predstavu. Väčšina rodičov ráta s tým, že tieto výdavky uhradia z bežnej výplaty, ďalší plánovali odkladať si na to určitý čas nejaké peniaze. No je tu aj 12 percent, ktorí budú musieť siahnuť do úspor a dve percentá zvažujú na tento účel pôžičku,“ priblížil analytik trhu spoločnosti Home Credit Jaroslav Ondrušek.
Prečítajte si: ZMOS podpísalo memorandu ohľadom zmien vo financovaní materských škôl
Okrem školských potrieb sa ďalším významným výdavkom stáva vreckové
Rodičia majú rôzne prístupy k tejto otázke – 27 % pravidelne poskytuje svojim deťom pevne stanovené sumy, 39 % im dáva peniaze podľa aktuálnych potrieb, zatiaľ čo 34 % detí vreckové vôbec nedostáva.
Sumy vreckového sa líšia od pár desiatok po stovky eur ročne. Napríklad 15 % rodičov dáva dieťaťu vreckové vo výške 80 až 120 eur ročne, 11 % poskytuje menej ako 20 eur a ďalších 11 % investuje medzi 280 a 400 eur. Vreckové začínajú deti najčastejšie dostávať vo veku 11 až 13 rokov (29 %), niektorí však začínajú už vo veku 6 – 7 rokov (21 %), alebo dokonca ešte skôr, pred dovŕšením šiestich rokov (10 %). „Deti vo veku 9 až 12 rokov by mali začať dostávať vreckové, aby sa naučili hospodáriť s peniazmi. Výška sumy by mala byť primeraná možnostiam rodiny, a nemala by slúžiť ako odmena, ale ako nástroj na učenie sa hospodárenia,“ radí Miroslav Zborovský, ombudsman klientov Home Creditu.
V súčasnej dobe, keď platba hotovosťou ustupuje do pozadia, sa platobné karty stávajú čoraz bežnejším nástrojom aj pre deti. Podľa prieskumu má vo veku 6 až 17 rokov platobnú kartu 38 % detí. Väčšina z nich ju dostala vo veku 14 – 16 rokov (34 %), 27 % ju dostalo v 11 – 13 rokoch a 23 % v 8 – 10 rokoch. Len 8 % detí dostáva platobnú kartu až po 16. roku života.
Ďalším zistením prieskumu je, že viac než polovica rodičov (56 %) pravidelne diskutuje so svojimi deťmi o príjmoch a výdavkoch v domácnosti. 23 % rodičov sa tejto téme venuje aspoň občas. Diskusie o finančných otázkach sa najčastejšie začínajú vo veku 11 až 13 rokov (30 %), niektorí rodičia však začínajú učiť svoje deti o financiách už vo veku 6 až 7 rokov, keď začínajú základnú školu. Tieto rozhovory sú kľúčové pre budovanie finančnej gramotnosti a zodpovednosti u mladých ľudí.
Ako je to s nákladmi v súvislosti so začiatkom školského roka a s vreckovým u vás doma? Napíšte nám do komentára. 🙂
Zdroj: TASR