Začnite písať

Aktuálne informácie pre rodičov

V školstve chýba čoraz viac učiteľov, aktuálne ide až o 3 000 pedagógov

Problém s nedostatkom učiteľov v regionálnom školstve na Slovensku sa stáva čoraz vážnejším a ohrozuje kvalitu vzdelávania aj celkový chod škôl. Aktuálne chýba približne 2 000 až 3 000 učiteľov, pričom situácia sa z roka na rok zhoršuje. Tento nedostatok učiteľov je obzvlášť výrazný v určitých odboroch, kde je nedostatok kvalifikovaného personálu najciteľnejší.

„Samosprávy pravidelne hlásia, že najmä školských psychológov a špeciálnych pedagógov je v školách málo, čo ovplyvňuje kvalitu starostlivosti o žiakov s osobitnými potrebami. Počet pedagogických asistentov síce dosahuje 6 900, no vzhľadom na narastajúci počet detí so špeciálnymi potrebami je stále potrebné zvýšiť ich počet,“ uviedli zo ZMOS.

Prečítajte si: Ministerstvo školstva chce určiť maximálnu výšku školného pre externých študentov VŠ

Jednou z najkritickejších oblastí je nedostatok školských psychológov a špeciálnych pedagógov. Títo odborníci sú kľúčoví pre starostlivosť o žiakov so špeciálnymi potrebami, no ich počet je nedostatočný. Aj keď počet pedagogických asistentov dosahuje približne 6 900, je to stále málo v porovnaní s narastajúcim počtom detí, ktoré vyžadujú individuálnu pomoc a podporu. Táto situácia výrazne ovplyvňuje kvalitu vzdelávania týchto detí, ktoré potrebujú zvýšenú starostlivosť a individuálny prístup.

Nedostatok sa však netýka len učiteľov a odborníkov, ale aj nepedagogických zamestnancov, ako sú pracovníci školských jedální, vrátnici, upratovači a technickí pracovníci. Ich absencia najviac zasahuje väčšie školy a školy v regiónoch, kde sú platy nízke a nepokrývajú životné náklady, čo odrádza potenciálnych zamestnancov. Tento nedostatok ohrozuje každodenný chod škôl, komfort žiakov a celkovú prevádzku školských zariadení.

Prečítajte si: Náklady na základnú školskú výbavu pre prváčika stúpli až o desať percent

Predseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) upozorňuje, že nedostatok učiteľov je najvypuklejší v Bratislave, kde je konkurencia s inými odvetviami práce najvyššia, a v Košickom kraji, kde demografické zmeny a odchod pracovnej sily do zahraničia spôsobili výrazný deficit pedagogických pracovníkov. Rovnako kritická je situácia v menších obciach a na vidieku, najmä v Banskobystrickom kraji, kde je nedostatok učiteľov a odborného personálu dlhodobým problémom.

Riešenia tohto problému sú nevyhnutné. Jedným z návrhov je zlepšenie pracovných podmienok a zvýšenie platov, čo by mohlo prilákať viac ľudí do školstva. Dôležitá je tiež podpora rekvalifikácie pre nepedagogických zamestnancov, aby mohli ľahšie nájsť prácu v školskom prostredí. Okrem toho je potrebné zvyšovať status učiteľského povolania a vytvárať podmienky, ktoré zabezpečia, že mladí absolventi pedagogických fakúlt budú mať záujem o prácu v školstve a nebudú odrádzaní náročnými podmienkami, nízkymi platmi a nedostatočným rešpektom zo strany spoločnosti, rodičov či problémových žiakov.

Situácia je obzvlášť zložitá na školách, kde prevládajú žiaci z marginalizovaných komunít. Získať a udržať si tam kvalifikovaných pedagogických pracovníkov je mimoriadne náročné, a to aj napriek plánovaným motivačným príspevkom zo strany rezortu školstva, ktoré však v týchto lokalitách pravdepodobne nebudú stačiť na dlhodobé udržanie učiteľov.

Celkový obraz je alarmujúci a vyžaduje si systematické riešenia na úrovni štátu, aby sa zabránilo ďalšiemu zhoršovaniu situácie v slovenskom školstve.

„Ani pripravované motivačné príspevky zo strany rezortu školstva nebudú pre učiteľov dostatočným motívom v týchto lokalitách zostávať a pracovať,“ uviedli zo ZMOS.

 

Zdroj: TASR

Tagy

Zanechaj nám svoj komentár