Vplyv digitálnych technológií na deti: TV, sociálne médiá, hry a filmy
V dnešnej dobe je takmer nemožné udržať deti ďaleko od obrazoviek. Od bábätiek, ktoré fascinovane sledujú farebné svetlá, až po školopovinné deti, ktoré trávia hodiny pri videohrách a sociálnych médiách, digitálny svet je neoddeliteľnou súčasťou ich každodenného života. Avšak, ako tieto moderné technológie ovplyvňujú naše najmladšie generácie? Pozrime sa bližšie na vplyv TV, sociálnych médií, hier a filmov na deti rôzneho veku.
Bábätká a batoľatá: Zvedavosť a fascinácia
Pre bábätká a batoľatá sú obrazovky zdrojom nekonečnej fascinácie. Svetlo, pohyb, zvuky a farebné obrazy upútajú ich pozornosť, aj keď nerozumejú, čo presne sa na obrazovke deje. Postupom času môžu začať rozpoznávať známe postavy alebo hlasy, ale ich pochopenie zostáva obmedzené.
Tieto malé deti sa učia pozorovaním a napodobňovaním. Môžu sa pokúsiť napodobniť akcie, ktoré vidia na obrazovke, ako je tlieskanie alebo smiech, najmä ak to robíte s nimi. No, je dôležité si uvedomiť, že deti v tomto veku nemôžu rozlíšiť medzi tým, čo vidia na obrazovke a tým, čo sa deje v reálnom svete, až do približne 18 mesiacov. To znamená, že môžu byť znepokojené neočakávanými zvukmi alebo strašidelnými obrazmi.
Národné a medzinárodné usmernenia preto odporúčajú minimalizovať čas pred obrazovkou pre deti mladšie ako dva roky, s výnimkou video-chatov s rodinou a priateľmi. Sledovanie obrazovky vyžaduje od bábätiek veľa úsilia a môže ich to unaviť alebo dokonca rozrušiť, ak nemajú možnosť odvrátiť hlavu a oddýchnuť si.
Predškoláci: Dobrodružstvo v imaginárnom svete
Predškoláci sú aktívni prieskumníci, ktorí začínajú rozumieť jednoduchým príbehom. Radi sledujú interaktívne televízne programy, kreslené filmy a animácie, aj keď často nerozlišujú medzi fantáziou a realitou. Vysokokvalitné špeciálne efekty môžu spôsobiť, že si myslia, že to, čo vidia, je skutočné.
Strašidelné obrazy a scény môžu zostať v ich mysliach dlhý čas. Transformácie normálnych postáv na zlé môžu byť obzvlášť desivé. Rovnako tak aj správy o vojnových konfliktoch, násilí a nehodách môžu spôsobiť znepokojenie.
Násilie na obrazovke predstavuje riziko, pretože predškoláci môžu napodobňovať to, čo vidia, aj keď úplne nerozumejú kontextu. Dôležité je preto vybrať pre nich kvalitné aplikácie, hry a televízne programy, ktoré podporujú pozitívne správanie a učenie.
Prečítajte si: Prečo malé deti nerozumejú irónii, sarkazmu a metaforám?
Školopovinné deti: Učenie sa z digitálnych svetov
Školopovinné deti sú schopné sledovať jednoduché dejové línie a rozumieť súvislostiam medzi udalosťami. Sú však náchylné brať veci doslovne a môžu byť ovplyvnené mediálnymi obrazmi a rolovými modelmi. To môže zahrňovať televízne postavy, influencerov, celebrity a iné mediálne figúry.
Strašidelné a násilné obrazy môžu mať silný vplyv na ich emocionálny stav. Správy o zločinoch a smrti ich môžu rozrušiť, pretože vedia, že tieto udalosti sú skutočné. Násilie na obrazovke môže byť obzvlášť problematické, pretože deti môžu začať vnímať násilie ako prijateľný spôsob riešenia konfliktov.
Sexualizované obrazy v hudobných videách a na sociálnych sieťach môžu ovplyvniť, ako sa deti vnímajú a ako sa rozvíja ich sexuálna identita. Je dôležité poskytovať deťom prístup ku kvalitným aplikáciám, hrám a programom, ktoré podporujú tvorivosť, učenie a pozitívne správanie.
Digitálny svet je neoddeliteľnou súčasťou života dnešných detí. Ako rodičia a opatrovatelia musíme byť ostražití a vyberať pre deti vhodné obsahy, ktoré podporujú ich zdravý vývoj a pozitívne správanie. Zároveň je dôležité tráviť s deťmi čas mimo obrazoviek, podporovať ich fyzickú aktivitu a reálne interakcie, ktoré sú nevyhnutné pre ich celkový rast a rozvoj.
Zdroj titulnej foto: canva/Getty Images Signature