Rozmanita: Inkluzívna škola ako model pre budúcnosť slovenského vzdelávania
Inkluzívne vzdelávanie je na Slovensku stále v plienkach, no škola Rozmanita prináša nový prístup, ktorý môže byť inšpiráciou pre celý školský systém. Táto unikátna laboratórna škola vznikla s cieľom stať sa prvou skutočne inkluzívnou školou na Slovensku, kde deti z rôznych prostredí a so špeciálnymi potrebami môžu spoločne rásť a učiť sa. Rozmanita ukazuje, že rozmanitosť je nielen možná, ale aj nevyhnutná pre kvalitné vzdelávanie budúcnosti.
Inkluzívne vzdelávanie – nevyužitý potenciál Slovenska
Slovensko čelí výrazným výzvam v oblasti inkluzívneho vzdelávania. Zatiaľ čo krajiny s inkluzívnejšími školskými systémami, ako ukazujú výsledky testov PISA, dosahujú nielen lepšie vzdelávacie výsledky, ale aj ekonomickú prosperitu, Slovensko v tejto oblasti výrazne zaostáva. Z dát OECD a Svetovej banky vyplýva, že lepšie začlenenie detí so špeciálnymi potrebami do bežných škôl by mohlo v strednej a východnej Európe ušetriť až 9,9 miliardy eur ročne.
Inkluzívne vzdelávanie má pozitívny vplyv nielen na deti so znevýhodnením, ale prospieva aj ostatným žiakom, vrátane nadaných detí. Kvalitnejšie vzdelávacie výsledky sú úzko prepojené s vyšším hrubým domácim produktom (HDP), čo je dôležitý ekonomický faktor, ktorý Slovensko ešte nedostatočne využíva.
Prečítajte si: LEGO podporuje kreativitu a spánok s iniciatívou pre rodiny
Rozmanita je škola pre všetkých
V reakcii na tento stav vznikla škola Rozmanita, ktorá funguje ako laboratórna škola a prináša na Slovensko inovatívny prístup k vzdelávaniu. Vznikla pred troma rokmi s jasnou víziou stať sa prvou skutočne inkluzívnou školou na Slovensku a modelovým príkladom pre ostatné školy v krajine. Rozmanita sa líši nielen od tradičných škôl, ale aj od alternatívnych školských zariadení. Na rozdiel od mnohých iných školských inštitúcií tu nie je školné, čo umožňuje prístup deťom zo všetkých sociálnych vrstiev.
Vďaka losovaciemu systému s prísnymi kritériami sa škola snaží nasimulovať pestré zloženie obyvateľstva Slovenska a vzdelávať spolu deti z rôznych menšín, deti s nadaním, deti so špeciálnymi potrebami, ale aj deti bez týchto potrieb. Jej cieľom je vytvoriť školu, ktorá je naozaj inkluzívna a otvorená všetkým.
Výzva segregovaného vzdelávania na Slovensku
Podľa zakladateľky školy Rozmanita, Anny Symington-Maar, je slovenské školstvo často založené na segregácii detí do rôznych bublín. „Na Slovensku deti uzatvárame do bublín. Máme školy pre deti s určitým druhom znevýhodnenia, triedy pre rómske a nerómske deti, školy pre deti z dobre situovaných rodín, školy pre mimoriadne nadané deti a podobne. Oberáme ich tak o možnosť spoznávať rôznorodosť a inakosť. To priamo tvorí a posilňuje obrovskú polarizáciu našej spoločnosti a nedáva deťom priestor budovať si zručnosti kľúčové pre dnešný pestrý svet,“ uvádza Symington-Maar. Cieľom školy Rozmanita je ukázať, že rozmanitosť v triedach je nielen možná, ale aj nevyhnutná pre rozvoj detí a celej spoločnosti.
Skutočne rozmanitý kolektív
Škola Rozmanita sa môže pochváliť mimoriadne pestrým kolektívom žiakov. Približne tretina detí má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, štvrtina pochádza z nízkopríjmových rodín alebo sociálne znevýhodneného prostredia a tretina sú deti z iných menšín, národnostných či etnických, alebo deti v náhradnej starostlivosti či deti s jedným rodičom. Rozmanita prijíma deti, ktoré boli inými školami odmietnuté a dokazuje, že všetky deti môžu v inkluzívnom prostredí fungovať a prosperovať. Škola nevyhýba tým deťom, ktoré iné školy z rôznych dôvodov odmietli, čím vysiela jasný odkaz, že rozmanitosť a inklúzia sú možné a prínosné pre všetky deti.
Inkluzívne vzdelávanie ako systémová zmena
Rozmanita sa zameriava na vytváranie inovatívnych vzdelávacích metód, pomôcok a systémov, ktoré podporujú inklúziu. Škola testuje rôzne zahraničné prístupy, ktoré prispôsobuje slovenskému kontextu, a následne ich overuje v praxi. Tieto overené metódy chce neskôr zdieľať s ostatnými školami na Slovensku, aby im pomohla vzdelávať rozmanité kolektívy.
Cieľom je prispieť k systémovej zmene školského systému a ukázať, že rozmanitosť v triedach nie je len možnosťou, ale nevyhnutnou súčasťou budovania modernej spoločnosti. V spolupráci s organizáciou Smartbooks hľadá Rozmanita spôsoby, ako čo najlepšie využiť technológie na individualizáciu vzdelávania priamo v triede, čo jej pomôže lepšie reagovať na potreby rôznorodých žiakov.
Partnerstvá pre budúcnosť vzdelávania
Financovanie inkluzívnych inovácií nie je jednoduché, najmä preto, že materská škola zatiaľ nie je zaradená do siete škôl, a preto nedostáva žiadne príspevky od štátu. Súkromná základná škola začne dostávať štátne príspevky až od tohto roka, keď bola oficiálne zaradená do siete škôl. Škola a škôlka však funguje aj vďaka svojej komunite a partnerom, ktorí cielia na dlhodobú podporu inklúzie v školstve.
Jedným z hlavných partnerov je Nadácia Volkswagen Slovakia, ktorá poskytla škole finančnú pomoc vo výške 50.000 eur. „Do rozvoja inkluzívneho vzdelávania sme už na Slovensku investovali viac ako 500.000 eur. Finančná podpora projektu Rozmanita sumou 50.000 eur je len prirodzeným pokračovaním našej snahy o sprístupnenie kvalitného vzdelávania pre všetky deti bez rozdielu. Investícia do inkluzívneho vzdelávania je rozhodne investíciou do budúcnosti všetkých detí na Slovensku a odráža hodnoty, v ktoré veríme,“ uvádza Lenka Michálik Holešová, správkyňa Nadácie Volkswagen Slovakia.
Rozmanita okrem výučby aktívne pracuje na vydávaní metodík a vyvíja partnerstvá pre systémovú zmenu. Cieľom je nielen zabezpečiť kvalitné vzdelávanie pre deti v Rozmanite, ale aj pomôcť školám po celom Slovensku s výzvou inkluzívneho vzdelávania. Zároveň sa škola snaží šíriť svoje inovatívne prístupy a metodiky tak, aby ich mohli využívať ďalšie materské a základné školy na Slovensku.
Rozmanita ako budúcnosť slovenského školstva
Rozmanita dokazuje, že inkluzívne vzdelávanie nie je len ideálom, ale aj praktickou cestou k lepšej budúcnosti pre všetky deti. Škola vytvára nové metodiky a šíri svoje skúsenosti medzi ďalšie školy, čím prispieva k systémovej zmene v slovenskom školstve. Inkluzívne vzdelávanie je kľúčom nielen k lepším vzdelávacím výsledkom, ale aj k vytváraniu súdržnejšej a prosperujúcejšej spoločnosti.
Zdroj fotiek: T. Benedikovič
Zdroj článku: TS Rozmanita