Ružová daň: Prečo ma stojí výchova dcéry viac?
Mamičky, všimli ste si niekedy, že produkty rovnakého typu majú vyššiu cenu len preto, že sú určené pre ženské pohlavie? Či už ide o oblečenie, žiletky, deodorant alebo aj služby, ak ste žena, za tieto položky počas svojho života zaplatíte viac. Ide o fenomén nazývaný „ružová daň“, ktorý môže mnohým dievčatám, ženám a mamám vo svete spôsobiť finančné ťažkosti. Ak ste ešte o tejto dani nepočuli, venujte chvíľku prečítaniu tohto článku.
V článku sa dozviete:
- Čo je ružová daň?
- Kedy sa v bežnom živote s ružovou daňou stretávame?
- Prečo táto daň existuje?
- Ako jej predchádzať?
Čo je ružová daň?
Ružová Daň označuje prax účtovania vyšších cien ak ide o produkty alebo služby určené pre ženy, aj napriek tomu, že ide vo svojej podstate o rovnaké produkty ako tie pre určené pre mužov. Rozdiely v cene sa objavujú pri každodenne používaných výrobkoch, ako sú napríklad deodoranty, žiletky, sprchové gély, alebo parfémy. Vyššie ceny sa objavujú aj pri iných výrobkoch, ako je oblečenie alebo hračky, a dokonca aj pri službách, ako sú kaderníctvo alebo čistiareň. K svojmu názvu prišla zo stereotypu, že ženské veci sú zväčša ružové.
Aj keď nejde o daň, ktorá je schválená vládou, jej dopad má rovnakú silu. Počas života ženy minú na základné potreby viac ako muži a to len kvôli označeniu produktov a propagácii.
Príklady ružovej dani v každodennom živote
Žiletky, šampóny, sprchové gély či kozmetika sú bežné príklady produktov, ktoré stoja viac pre ženy ako pre mužov. New York City Department of Consumer Affairs v roku 2015 vypracoval štúdiu, ktorá zistila, že výrobky určené pre ženy sú v priemere o 7% drahšie. Aj keď je zloženie a funkcia výrobku rovnaká, rozdiely v označení a balení umožňujú firmám účtovať si vyššie ceny.
Dámske oblečenie takisto často stojí viac než to pánske. Výrobcovia sa ohradzujú tým, že oblečenie pre ženy si vyžaduje zložitejšie strihy a kvalitnejší materiál. Ako však vieme, zväčša tomu tak nie je.
Marketing zameraný na pohlavie začína už v detstve. Hračky pre dievčatá, ako napríklad bábiky, majú vyššiu cenu ako podobné hračky pre chlapcov. Aj napriek rovnakej funkcii hračky, odlišné balenie znamená vyššiu cenu.
Ani služby nie sú výnimkou. Kaderníctvo, čistiareň a v niektorých prípadoch dokonca aj autoservis, môžu byť pre ženy drahšie. V prípade, že je služba poskytovaná mužovi, jej cena môže byť nižšia.
Prečo Ružová Daň existuje?
Spoločnosti predpokladajú, že ženy sú ochotné zaplatiť viac za produkty alebo služby, ak sú označené ako „luxusné“ alebo „špeciálne.“ Toto označenie umožňuje firmám produkty odlíšiť a zdvihnúť ich cenu, aj keď sú v skutočnosti rovnaké.
Očakávania spoločnosti takisto hrajú veľkú rolu. Od žien sa očakáva, že sa o seba budú starať a dbať na svoj vzhľad. To znamená, že ženské pohlavie má vyššiu spotrebu produktov, oblečenia ale aj služieb. Firmy si teda kvôli zvýšenému dopytu účtujú viac.
Ako Ružovej Dani predchádzať?
- Jedným z prvých krokov je zvýšiť povedomie o jej existencii. Mnoho žien a mužov si nie je vedomých cenových rozdielov.
- Ďalším krokom je rozumné nakupovanie. Porovnávanie cien a výber produktov, ktoré nie sú špecifikované rodom alebo sú určené pre mužov, je takisto riešenie.
- Niektoré svetové značky sa zaviazali bojovať proti rodovo podmieneným cenám. Podpora týchto značiek môže pomôcť posunúť trh k spravodlivosti.
Ružová daň je jedným z faktorov, ktoré prispievajú k finančnej nerovnosti. Uvedomenie si cenových rozdielov a nespravodlivosti je jedným z prvých krokov k zlepšeniu. Ženy by nemali platiť viac len preto, že sú ženy. Robme múdre rozhodnutia, aby naše pohlavie neovplyvňovalo cenu, ktorú za produkty a služby platíme.