Oteckovia naprieč generáciami: Vnímanie mužskej úlohy vo vzťahu k žene počas tehotenstva

Vnímanie tehotenstva a samotného pôrodu, či materstva sa u budúcich oteckov líši. Záleží od konkrétneho muža, jeho osobnosti, vzťahu s partnerkou, kultúrneho kontextu a okolností tehotenstva. V každom prípade sa však aj v oteckoch odohráva množstvo emócií a pocitov. Napríklad aj nadšenie a radosť, ochota byť oporou, či zvedavosť a záujem o to, čo sa v žene, budúcej mamine, odohráva. S týmto všetkým ale úplne prirodzene súvisí aj strach, pocit odstrčenia, a tiež obavy z toho, ako sa po narodení dieťatka môže zmeniť vzájomný vzťah novopečených rodičov.
Pozreli sme sa na to, ako sa vnímanie mužskej úlohy vo vzťahu k žene počas jej tehotenstva zmenil naprieč generáciami v dôsledku spoločenských zmien, kultúrnych noriem, dostupnosti informácií, aj meniacich sa rodových rolí. Nájdete sa v týchto definíciách aj vy, milí budúci oteckovia?
Generácia tradičných hodnôt (narodení pred rokom 1945)
Otcovia sa pred mnohými rokmi vnímali predovšetkým ako hlavní živitelia rodiny. Starostlivosť o tehotnú ženu a dieťa sa vtedy považovala za výlučne ženskú doménu. Muži podporovali ženu najmä finančne a očakávalo sa, že sa budú sústrediť na zabezpečenie stabilného domova. Ich účasť na emocionálnej podpore bola často obmedzená, pretože sa citové prejavy považovali za „slabosť“. Roly boli pevne definované – muž zabezpečuje a žena sa stará o deti a domácnosť. Aktívne zapojenie oteckov do príprav na príchod dieťaťa bolo zriedkavé.
Baby Boomers (narodení 1946 – 1964)
Muži narodení v tomto období začali vnímať otcovstvo o niečo osobnejšie, no stále prevládal model tradičných rodinných rolí. Postoj k žene sa určite zlepšil, no podpora zostávala prevažne praktická. Emócie a prejavy podpory boli stále skôr výnimočné. Niektorí muži však už začali prejavovať väčší záujem o prípravu na príchod dieťaťa. No aj tak sa väčšinou spoliehali na to, že ženy túto oblasť zvládnu.
Generácia X (narodení 1965 – 1980)
Budúci oteckovia začali akceptovať aktívnejšiu úlohu v rodičovstve oveľa viac, aj keď sa od nich stále očakávalo, že budú hlavne zabezpečovať stabilitu rodiny. Postoj k starostlivosti o ženu sa ale zmenil. Záujem o tehotnú ženu zahŕňala aj emocionálna podpora, účasť na lekárskych kontrolách a snaha pochopiť potreby nastávajúcej mamy. Tehotenstvo a očakávanie príchodu malého zázraku na svet sa stávali viac partnerskými. Bežnými boli už aj spoločné rozhodovania o veciach súvisiacich s tehotenstvom a pôrodom, napríklad výber mena, či príprava detskej izby.
Generácia Y (Millennials, narodení 1981 – 1996)
Mileniáli začali vnímať svoju rolu omnoho aktívnejšie a viac participovali na každodenných aspektoch rodičovstva, čím sa rovnosť medzi partnermi začala ešte viac zdôrazňovať. Muži nemali problém preberať za ženy úlohy ako pomoc v domácnosti, starostlivosť o ďalšie deti či intenzívna podpora v prežívaní emócií. Boli ochotní byť pri pôrode a podporovali ženy vo výbere spôsobu pôrodu. Väčšina mužov sa aktívne začala zapájať do plánovania príchodu dieťaťa – od zariaďovania izby po výber kočíka. Oteckovia sa konečne otvorili diskusiám o vlastných obavách z otcovstva.
Prečítajte si: Byť otcom je veľká výzva a dobrodružstvo, ktoré za to rozhodne stojí
Generácia Z (narodení 1997 – 2012)
Generácia Z priniesla oteckov, ktorí majú tendenciu byť mimoriadne zapojení od samého začiatku a ktorí považujú otcovstvo za významnú súčasť svojej identity. Táto generácia kladie veľký dôraz na emocionálnu pohodu ženy. Muži sú viac informovaní o tehotenstve, pôrode aj materstve vďaka dostupnosti online informácií. Často preberajú veľkú časť zodpovednosti za fyzickú aj emocionálnu stránku partnerky a zapájajú sa nielen do praktických aspektov plánovania, ale aj do rozhovorov o budúcnosti. Ich cieľom je byť rovnocennými partnermi a aktívne spolupracovať.
Adam z generácie Z a jeho pohľad na podporu budúcej mamičke
Ako by si podporoval budúcu mamičku vášho spoločného dieťatka?

Zdroj foto: Pexels_Vlada Karpovich
Na začiatok je podľa mňa dôležitá emocionálna podpora, pretože zrejme budú hormóny robiť svoje. Takže konverzácie a dôkladné počúvanie strachov a problémov, ktoré cíti budúca mamina, je nevyhnutné.
Keďže sa budúca mamička nemá namáhať, záležitosti ako nákupy, vysávanie, varenie a podobne by som prebral ja. A nakoľko viem, že k tehotenstvu patrí aj bolesť kĺbov, svalov a hlavne chrbta, potešil by som ju masážami, aby jej bolo lepšie. Taktiež určite rád pomôžem aj s osobnou hygienou, napríklad s holením nôh. (Smiech)
Prečo by si toto všetko robil?
Pretože je to prirodzená rola muža ako partnera. Starať sa, chrániť a zaobstarať všetko potrebné. A samozrejme aj preto, že je to moja partnerka. No a keď má byť matkou našich detí, chcem, aby bol celý ten proces čo najlepší a najpohodlnejší. Takto to vidím ja. Takto vnímam základný kameň rodiny.
Prečítajte si: Generácia Beta: Ako technológie a globalizácia zmenia stravovanie budúcnosti
Čo môžeme očakávať od ďalších generácií?
Podľa doterajšieho vývoja je viac než pravdepodobné, že sa budú muži snažiť aj naďalej prispôsobiť svoje správanie individuálnym potrebám ženy a viac sa zapájať do vzdelávania o tehotenstve a starostlivosti o deti. Mladé generácie budú oveľa výraznejšie vnímať rovnoprávnosť v starostlivosti o ženu aj dieťa. Zároveň sa od mužov bude očakávať, že budú lepšie zvládať emočné výzvy.
Predstavy a realita zapojenia otcov do starostlivosti o budúce matky sa naozaj výrazne mení. Moderní otcovia prechádzajú od roly tradičných živiteľov k rovnocenným partnerom, ktorí aktívne podporujú svoje partnerky, čo sa vo väčšine prípadov stretáva s pozitívnym ohlasom. A časy, kedy muži čakali na správy o narodení dieťaťa mimo domu alebo v nemocničnej čakárni, sú zdá sa dávno preč. Aj keď nie je vôbec hanbou ani zlyhaním, ak oteckovia byť pri pôrode nechcú. Dôležité je, akou sú pre ženy počas tehotenstva aj materstva oporou.
Jedno je isté. Väčšina mužov vníma otcovstvo ako významnú a pozitívnu súčasť života, na ktorú sa tešia, aj keď môže byť spojená s výzvami. Najkrajšie na tom všetko je, ak tie výzvy zvládajú partneri ako rodičia spoločne.
Zdroj titulná foto: Pexels_Pixabay