Začnite písať

AKČNÉ TIPY RODIČOVSTVO

Pomáhať deťom s úlohami? Kedy je rodič pomocou a kedy prekážkou?

Pomáhať deťom s úlohami?

Pomáhať deťom s úlohami? Téma, ktorá často rozdeľuje rodičov, učiteľov aj psychológov. Podporiť alebo stáť v ceste k samostatnosti? Niekedy je menej viac a inokedy je malý záujem na škodu. Najlepšie je nájsť balans. A vôbec? Mali by deti dostávať domáce úlohy? Ale o tom inokedy.

Dnes sa pozrieme na to, kedy je pomoc deťom potrebná, ale aj na to, že pomoc môže mať rôzne formy.

Ako vnímajú pomoc deťom s úlohami rodičia? 

Mnohí rodičia – podporovatelia pomoci – chcú byť aktívnou súčasťou a najmä pomocou pre svoje deti. Vzdelávanie považujú za dôležité a deťom pomáhať chcú. Tvrdia, že je to skvelý čas strávený spolu s deťmi, kedy im pomôžu pochopiť učivo. Ale môže v tom byť aj oveľa viac. Niektorí rodičia chcú mať totiž všetko pod kontrolou.

Medzi rodičmi nájdeme aj zásadných odporcov pomoci pri učení. Chcú, aby sa deti učili samé a s dôrazom na vlastné chyby vyriešili vzniknuté problémy. Tvrdia, že sa tak deti naučia byť samostatné a zodpovedné. Na druhej strane za odmietaním môže stáť len nedostatok času a málo vedomostí rodiča o učive, ktoré ich dieťa preberá.

Nájdeme však aj tretiu skupinu rodičov a to sú tí, ktorým učenie s deťmi prináša len stres a frustráciu. Rodičia sú preťažení, keď učivu nerozumejú a ešte aj frustrovaní, pokiaľ dieťa odmieta spolupracovať.

Pomáhať deťom s úlohami?

Zdroj foto: Pexels_Julia M Cameron

Aký názor majú učitelia? 

Tak ako sú na jednej strane detí rodičia, ktorí pomocnú ruku podávajú, na strane druhej sú učitelia, ktorí záujem rodičov oceňujú. Považujú spoločné učenie sa za dôležitú súčasť vyučovacieho procesu. Ak rodičia s úlohami deťom pomáhajú, môžu ich motivovať a podporovať. A ako čerešnička na torte je porozumenie učiva z oboch strán.

V školstve ale nájdeme aj takých učiteľov, ktorí pomoc deťom považujú za prehnanú. Je to aj preto, že sa obávajú samostatnosti detí. Stáva sa totiž, že rodičia za deti úlohy aj vypracujú. Úlohy sú určené deti, nie pre rodičov a to by si mali všetci rodičia uvedomiť.

Najvhodnejší je zrejme vyvážený prístup. Aký to je? Odporúčanie učiteľov rodičom znie: Zapojiť sa do pomoci iba vtedy, ak to deti naozaj potrebujú. Inak by mali deti prácu s domácimi úlohami zvládať samostatne.

Čo si o pomoci pri domácich úlohách myslia odborníci? 

Psychológovia väčšinou odporúčajú, aby viedli rodičia deti k samostatnosti. Ak však dieťa predsa len potrebuje pomoc, rozumnejšou cestou je naviesť ho otázkami k riešeniu. V každom prípade by práca s domácimi úlohami nemala vytvárať na deti tlak. Na rodičoch je, aby zabezpečili pokojné a nestresové prostredie, kde deti nepocítia žiadne negatívne emócie. Ak je situácia napätá, medzi deťmi a rodičmi sa zbytočne vytvára problém, ktorý môže ovplyvniť ich vzájomný vzťah.

Ďalším dôvodom, prečo nájsť správny stred, je potreba kritického myslenia, ktorému sa deti naučia len vtedy, ak budú svoje úlohy plniť systematicky. Rozvoj zručností je základom vytvárania zdravého sebavedomia.

Pomáhať deťom s úlohami?

Zdroj foto: Pexels_Pixabay

Takto áno:

  • pomáhať, ale nepísať úlohy za deti
  • ak dieťa nerozumie, rodič poskytne pomoc, ale vedie dieťa k tomu, aby úlohu vypracovalo samé
  • vytvoriť rutinu
  • deti potrebujú režim a úlohy by si mali robiť stále v rovnakom čase
  • počas daného času vedia, že je potrebné sa sústrediť len na úlohy
  • rešpektovať názor dieťaťa
  • ak chce úlohu dieťa vypracovať samé, nechajte mu priestor
  • spolupráca s učiteľmi
  • keď rodičia spozorujú, že má dieťa evidentné problémy s úlohami, je vhodné komunikovať s učiteľom a hľadať spoločne riešenie

Pomáhate deťom s úlohami? Podeľte sa s nami o vaše skúsenosti, váš názor. Zdieľanie skúseností je pre rodičov veľmi dôležité.

Zdroj titulná foto: Pexels_Andrea Piacquadio

Tagy

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *