Začnite písať

AKČNÉ TIPY RODIČOVSTVO

Skoré čítanie nie je zárukou geniality. Prečo učenie písmen v predškolskom veku neznamená vyšší intelekt?

Inteligencia dieťaťa a čítanie

V súčasnosti sú mnohí rodičia presvedčení, že ak ich dieťa dokáže čítať skôr než jeho rovesníci, je to jasný znak nadpriemerného intelektu. No je to naozaj tak?

Výskumy naznačujú, že naučenie sa písmen v predškolskom veku nie je automaticky spojené s vyššou inteligenciou. Ako uvádza psychologická štúdia publikovaná v časopise Early Childhood Research Quarterly (Smith & Johnson, 2021), intelektuálny vývin dieťaťa závisí od viacerých faktorov, nie len od schopnosti rozpoznávať písmená.

Skoré čítanie neznamená automaticky vyššiu inteligenciu

Kognitívna psychológia dlhodobo skúma súvislosť medzi skorou schopnosťou čítať a celkovým intelektuálnym potenciálom dieťaťa. Výskum ukazuje, že síce niektoré deti dokážu plynule čítať už vo veku troch rokov, ich neskorší akademický úspech nie je vyšší ako u tých, ktoré sa naučili čítať až v škole. Inteligencia zahŕňa mnoho aspektov – kritické myslenie, riešenie problémov, kreativitu či emocionálnu inteligenciu – a nemožno ju zredukovať iba na schopnosť pracovať s písmenami.

čítanie v skorom veku neznamená automaticky vysokú inteligenciu

Foto: canva/grapix

Individuálny vývoj dieťaťa je kľúčový

Každé dieťa má svoje vlastné tempo učenia. Niektoré prejavujú nadanie na jazyky, iné vynikajú v logickom myslení či umeleckých schopnostiach. Nadmerný tlak na rané osvojenie si čítania môže v skutočnosti dieťaťu uškodiť – môže v ňom vyvolať frustráciu, stratu záujmu alebo dokonca odpor voči učeniu. Ako zdôrazňuje detská psychologička Dr. Emily Carter (2022), dôležité je podporovať prirodzenú zvedavosť dieťaťa a poskytnúť mu pestrú škálu aktivít.

Prečítajte si: Dyslexia: Porucha čítania, ktorá neovplyvňuje inteligenciu dieťaťa

Prečo je hra dôležitejšia ako memorovanie?

Moderné pedagogické prístupy kladú dôraz na učenie sa hrou. Predškolský vek by mal byť obdobím objavovania, interakcií s rovesníkmi a rozvoja sociálnych a emočných zručností. Štúdia z Harvard University (Brown et al., 2020) zistila, že deti, ktoré trávili viac času hrou, kreatívnymi aktivitami a experimentovaním, mali v neskoršom veku lepšie výsledky v riešení komplexných problémov ako tie, ktoré sa v ranom veku sústredili primárne na akademické zručnosti.

dieťa a čítanie v ranom veku

Foto: Sergey Novikov/serrnovik od autora Sergey Novikov

Ako správne podporiť rozvoj dieťaťa?

Ak chcú rodičia podporiť zdravý vývin svojho dieťaťa, mali by uprednostniť rozmanité aktivity, ktoré podnecujú jeho prirodzenú zvedavosť:

  • Spoločné čítanie kníh a rozprávanie príbehov.
  • Podporovanie kritického myslenia prostredníctvom otázok a diskusií.
  • Kreslenie, modelovanie a iné tvorivé aktivity na rozvoj kreativity.
  • Zapájanie dieťaťa do hier, ktoré rozvíjajú sociálne zručnosti a tímovú spoluprácu.

Schopnosť čítať v predškolskom veku je síce užitočná, no nie je to meradlo vyššej inteligencie. Inteligencia je komplexný súbor schopností, ktorý sa vyvíja postupne a prirodzene. Namiesto tlaku na skoré akademické úspechy je dôležitejšie poskytnúť deťom bezpečné a podnetné prostredie na učenie sa prostredníctvom hry, skúmania a objavovania. Preto by sme sa mali menej sústrediť na rýchlosť osvojovania si písmen a viac na podporu ich celkového intelektuálneho a emocionálneho rozvoja.

zdroj titulnej foto: canva/Sergey Novikov/serrnovik od autora Sergey Novikov

Tagy

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *