Začnite písať

CESTUJEME S DEŤMI RODIČOVSTVO

Tipy pre výber autosedačky

www.akcnemamy.sk: autosedacky

Ak sa chystáte vaše dieťa prevážať v aute, kvalitná autosedačka je veľmi dôležitá. Pri jej výbere by sme však nemali dbať iba na to, aby šlo o kvalitný model, ale aj o správnu kategóriu či veľkosť. Čoho sa držať, ak chcete kúpiť naozaj správnu autosedačku?

Hmotnosť, nie vek

Častým scenárom pri výbere autosedačky je kúpa na základe odporúčania v štýle „Táto sedačka, ktorú používa kamarátka pre svojho 5 ročného synčeka je skvelá, kúpim ju svojmu 5 ročnému synovi aj ja“.

Takýto prístup je však nesprávny. Vek je pri výbere správnej autosedačky naozaj iba orientačný faktor, ktorý môže, no nemusí znamenať nič. Každý, kto sa stretol s označením detských autosedačiek pravdepodobne vie, že najdôležitejším faktorom je hmotnosť dieťaťa. Na základe nej sa totiž autosedačky rozdeľujú na jednotlivé hmotnostné kategórie. A hmotnosť napríklad 5 ročného dieťatka sa môže líšiť. Ak prekračuje povolenú hranicu, autosedačka nemusí v kritickú chvíľu splniť svoj účel. A to i napriek tomu, že dieťatko sa do nej v pohode zmestí.

Naopak, i keď sa dieťa do hmotnostného limitu zmestí, autosedačka mu nemusí vyhovovať výškovo. Keďže kvalitné autosedačky majú zväčša dostatočnú rezervu, táto možnosť sa nestáva často. Obozretný však treba byť predovšetkým pri kúpe lacnejšej autosedačky a ak je vaše dieťa vyššie, ako býva zvykom. Ak totiž hlavička pretŕča cez kraj autosedačky, pri náraze si môže dieťa poraniť temeno.

Výber podľa kategórií

Ako teda vybrať autosedačku? Okrem základných kategórií poznáme aj prenastaviteľné autosedačky, ktoré zahŕňajú viac hmotnostných kategórií.

Najčastejšie sa stretneme s tzv. vajíčkami, ktoré sú určené pre bábätká do 10 až 13 kg. Neskôr rodičia kúpia nastaviteľnú autosedačku (tzv. booster) pre deti od 9 do 36 kg. Inou alternatívou je použitie autosedačky z kategórie 0 až 18 kg, neskôr použitie sedačky od 15 do 36 kg.

Prečo neexistuje jedna autosedačka pre všetky deti? Autosedačky sú u nás povinné do výšky 150 cm, čo zodpovedá približne hraničným 36 kg. Telo takéhoto dieťatka má výrazne iné anatomické vlastnosti ako malé batoľa, ktoré v autosedačke navyše skôr leží ako sedí (poloľah). Jeho telo je oveľa zranitelnejšie, preto sa aj autosedačky pre malé deti do cca 10 kg umiestňujú v proti smere jazdy. Takto umiestnená autosedačka je pri deťoch do 4 rokov štatisticky až o takmer 60 % bezpečnejšia ako autosedačka umiestnená v smere jazdy. Autosedačky pre väčšie deti sa však už v tomto smere umiestňovať nemôžu, kvôli upevneniu a stabilite sedačky. Preto je nemožné spraviť univerzálnu autosedačku, ktorá by zvládala tak veľký funkčný rozsah. Je preto nevyhnutné a oveľa bezpečnejšie investovať do minimálne 2 autosedačiek.

Čo hovoria testy?

Ešte pred tým, než sa dostaneme k tomu, ako dopadli jednotlivé autosedačky, ešte chvíľu zostaneme pri hmotnostných kategóriách. V testoch autosedačiek ADAC dostávali po minulé roky autosedačky kategórie 0/I (do 18 kg) pravidelne horšie známky, ako sedačky v iných kategóriách. Najnovšie sa však dobre umiestnili nové autosedačky Cybex Sirona, Maxi Cosi Milofix a Concord Ultimax Isofix. Víťaz kategórie I/II (teda 9 až 25 kg) dostal len biednu známku 4. Naopak, pravidelne dobre sa umiestňujú „vajíčka“ (do 13kg) a autosedačky od 15 do 36 kg.

Preto je ešte pred kúpou konkrétnej autosedačky vhodné porozmýšľať, ktorú hmotnostnú alternatívu zvoliť. Samotné testy sedačiek majú zväčša stálice v podobe značiek ako Cybex, Britax-Roemer, Maxi Cosi či Recaro. Do popredia sa však s niektorými modelmi ženú aj sedačky Chicco, Kiddy, Concord či Peg Pérego, ktoré sa v minulosti neumiestňovali až tak dobre. Testy sa však každoročne dosť líšia čo sa týka testovaných modelov, preto je vhodné ich sledovať aj v porovnaní s minulými rokmi. Isté je však to, že nevyhrávajú vždy tie najdrahšie sedačky.

Isofix či pás?

Jednou z častých otázok pri výbere autosedačky je aj to, či zvoliť klasickú autosedačku uchytávanú pomocou bezpečnostného pásu vozidla alebo autosedačku s Isofixom. V čom je rozdiel?

Autosedačka uchytávaná pomocou bezpečnostného pásu je zaužívaným štandardom. Vyjde vás približne o 30€ lacnejšie, pričom sa dá uchytiť na všetkých vozidlách, ktoré majú bezpečnostný pás (teda okrem starých škodoviek a spol. asi všade). Tento systém je sám o sebe nie je zlý, no má dosť výrazný nedostatok vo svojej zložitosti. Pri uchytávaní treba presne dodržať postup, ktorý nie je najjednoduchší. So sedačkou sa nemanipuluje najľahšie a ak máte málo času a potrebujete ustrážiť deti, môže to byť trocha otravné. To, čo sa môže zdať malým nedostatkom je však v realite serióznym problémom. Až 72 % autosedačiek je zle používaných a drvivú väčšinu z nich tvoria autosedačky upevňované pomocou bezpečnostného pásu. Ignorovanie manuálu a zlé pripútanie sedačky či dieťatka je bohužiaľ príčinou až 80 % úmrtí detí pri autonehodách (Podľa štatistík z USA). Navyše, tieto autosedačky nikdy nedosiahnu tak pevné prichytenie ako sedačky s Isofixom.

Ako je na tom Isofix? Isofix je bezpečnostný systém, ktorý sa skladá z tzv. základne na autosedačke a dvoch pevne zvarených príchytiek na karosérii vozidla (pod sedačkou). V praxi to znamená, že nemusíte prevliekať pás cez jednotlivé úchyty, ale stačí autosedačku pricviknúť o úchytky. To je oveľa jednoduchšie a zároveň bezpečnejšie, keďže takto prichytená autosedačka sa toľko nehýbe. Za „pár“ eur navyše sa to podľa mňa oplatí.

Ale aj Isofix má svoje nedostatky. Predovšetkým ide o systém, s ktorým musí byť kompatibilné samotné vozidlo. Isofix má väčšina vozidiel z konca 90 rokov, resp. okolo roku 2000. U vozidiel trocha staršieho dátumu výroby je preto na mieste overiť si jeho prítomnosť. Druhou chybou môže byť to, že vozidlá ho zväčša nemajú v strede, čo môže byť problém, ak máte viac detí.

Tagy

Zanechaj nám svoj komentár