Začnite písať

ROZHOVORY

Jana Zajícová: E-shop za pár eur? Cena je priamo úmerná jeho kvalite

www.akcnemamy.sk: Creative summit

Viete, ako postupovať pri zakladaní e-shopu? A čomu by ste sa mali určite vyhnúť? Janka vám porozpráva aj o tom, ako budú Slováci nakupovať o 10 rokov a prezradí tiež to, prečo by ste nemali chýbať na jedinečnej konferencii CREATIVE summit & EXPO, ktorú pomáha organizovať.

Problematike e-commerce sa venuje 13 rokov. Baví ju tvoriť a byť súčasťou dizajnových návrhov. A nebolo ich málo! Spolupodieľala sa už na viac ako tisícke e-shopov. Prečítajte si rozhovor s CEO & Sales Manager CREATIVE sites, Janou Zajícovou.

www.akcnemamy.sk: Jana Zajicova

Jana Zajícová

Janka sa narodila v Bratislave, vyštudovala tu bilinguálnu obchodnú akadémiu. Pokračovala na Wirtschaftsuniversität Wien – na ekonomickej univerzite vo Viedni so zameraním na malé a stredne veľké podniky. Energická manželka a matka 2 detí sa vo voľnom čase venuje sebarozvoju a koučingu. Miluje prírodu, turistiku a čas strávený so svojimi deťmi.

Čo vás v CREATIVE sites viedlo k tomu, aby ste zorganizovali CREATIVE summit & EXPO?

Úprimne? Nespokojnosť. Hlavne s úrovňou slovenského e-commerce prostredia a vzdelávania v tejto oblasti. Taktiež sme sa zúčastnili viacerých e-shop konferencií a takmer na každej bol program plný komerčných prednášok bez väčšej pridanej hodnoty pre návštevníkov. Dosť ma to prekvapilo. V hľadisku bolo len minimum majiteľov e-shopov.

Pýtali sme sa na to aj našich klientov, no keďže prednášky sa opakovali a nič nové im to neprinieslo, tak postupne prestali konferencie navštevovať. Preto sme sa rozhodli vytvoriť CREATIVE summit. Jeho primárnym cieľom je vzdelávať majiteľov e-shopov – program vytvárame s nimi a pre nich. Organizáciu konferecie, catering, priestory, svetlá aj ozvučenie pripravujeme na top úrovni akcií, ako je to vyšším štandardom v západných krajinách. Chceme zlepšovať slovenskú e-commerce scénu.

Dôvodov, pre ktoré sa oplatí zúčastniť sa na najväčšej konferencii pre e-shopy, je iste veľa. Pre ktoré tri sa podľa vás určite oplatí prísť?

Mám naozaj vybrať len TOP 3? (smiech) Určite profi spíkri, ktorí sú nielen špecialisti na SEO, UX, online marketing a iné oblasti, ale navyše majú bohaté skúsenosti s e-shopmi. Na konferencii budú mať nielen praktické prednášky, ale dokonca aj osobné konzultácie. Druhým dôvodom je EXPO, ľudskou rečou e-commerce veľtrh.

Relevantné firmy privedú svojich odborníkov, ktorí taktiež budú poskytovať one-to-one konzultácie počas celého dňa. Účastník tak nájde odpovede na množstvo otázok, ktoré mu vŕtajú v hlave. No a tretí? Predsa jedlo a afterparty (smiech). Nežartujem, catering bude fakt prvotriedny, keďže nám ho zabezpečuje priamo x-bionic sphere. Popritom môžu e-shopári získať zaujímavé známosti a vymeniť si skúsenosti na afterparty, čo tiež nie je na zahodenie.

Ako dlho sa vy osobne venujete problematike e-commerce? A čo vás na tom najviac fascinuje?

Problematike e-commerce sa venujem už 13 rokov. Začala som v podstate ešte počas štúdia na vysokej škole. Milujem túto prácu. Baví ma rozprávať sa s ľuďmi, počúvať ich príbehy a vymýšľať im riešenia na mieru podľa toho, čo potrebujú. Odborne som sa podieľala na vytvorení viac ako 1000 e-shopov. Mám rada kreativitu, baví ma tvoriť a byť súčasťou dizajnových návrhov. Keďže som perfekcionista, neunikne mi ani jediný chybný pixel.

Zmenili sa podľa vás nákupné zvyky Slovákov za tých 13 rokov?

Áno, zmenili sa výrazne. Keď sme začínali, existovalo veľmi málo e-shopov. Neboli populárne, pretože ľudia nezvykli vyhľadávať informácie a nakupovať online ako dnes. Každý rok čoraz viac ľudí nakupuje cez internet, keďže je to pohodlnejšie, rýchlejšie a ľahko dostupné. Asi vás neprekvapí, že ľudia sú oveľa viac online, ako tomu bolo pred 13 rokmi. A tiež sa výrazne zvýšila dôvera v online nakupovanie.

V dnešnej dobe je veľa možností, ktoré kedysi vôbec neexistovali, napr. Heureka s možnosťou porovnávania cien a dostupnosti produktu. Môžete si objednávky vyzdvihnúť cez Zásielkovňu, Balíkomat alebo iné služby. Samozrejme, platby kartou alebo online platby sa stali bežnou súčasťou našich životov a pod. Napr. responzivita neexistovala a dnes 60% ľudí nakupuje cez mobily a tablety. Menia sa nielen nákupné zvyky, ale aj pravidlá Googlu, programovacie jazyky a veľa ďalších vecí, ktoré neustále sledujeme, aby sme boli IN.

Funguje aj vo vašom biznise sezónnosť, resp. trendy? Aké weby sú dnes „v móde“ a čo dnes už „neletí“?

Grafika sa stále vyvíja, nastupujú nové trendy a odráža sa to aj v dizajne e-shopov. Preto sa mnohé internetové obchody rozhodnú po pár rokoch pre redizajn. To isté platí pre UX. Weby sú čím ďalej, tým prehľadnejšie a intuitívnejšie. Vylepšujú sa funkcie e-shopu, napr. kvalitná jednostránková pokladňa, ktorá uľahčí a zrýchli nákupný proces.

Takisto personalizácia obsahu e-shopu zobrazí elementy a produkty na stránke podľa predošlého správania a preferencií zákazníka. Zaujímavé je tiež presnejšie vyhľadávanie produktov a kategórií, s našepkaním správnych výsledkov. Pre firmy sú kľúčové aj prepojenia s informačnými systémami (skladovými a ekonomickými softvérmi), resp. automatické zasielanie dodacích údajov zásielok prepravným spoločnostiam.

Kam smeruje e-commerce? Ako budeme na Slovensku nakupovať o 10 rokov?

Smart technológie sú budúcnosť. Napr. okuliare alebo iné zariadenie na virtuálnu realitu, vďaka ktorej uvidíte produkt priamo na sebe. Prípadne forma umelej inteligencie, ktorá vám zabezpečí automatické nákupy – „asistent“ zistí, čo vám v chladničke chýba, pripraví nákupný zoznam. Vám bude stačiť, aby ste nákup odsúhlasili. Následne sa sám zaplatí a privezú vám ho domov. Viem si predstaviť, že o 10 rokov to bude možné.

Nakupujete v e-shopoch aj vy?

Takmer všetko – vrátane vianočných darčekov, hračiek, liekov, oblečenia. Ľuďom sa už nechce chodiť do plných obchodov, dlho hľadať a prezerať si veci. No a potom čakať v rade na zaplatenie. Nájsť produkt cez internet nie je len pohodlnejšie, ale aj ekonomickejšie. Zistíte si najnižšiu cenu, porovnáte si ho príp. s iným podobným produktom, prečítate si recenzie. Online nakúpite i zaplatíte. A na druhý deň ho už môžete mať doma. Toto platí hlavne pri väčších e-shopoch, v tomto smere sa slovenské e-shopy majú kam posúvať.

Poznáme viacero akčných mám, ktoré sa rozhodnú počas materskej či rodičovskej dovolenky venovať svojmu dávnemu snu či hobby a začnú v tomto smere aj podnikať. Postupne sa dostanú k tomu, že potrebujú web, prípadne e-shop, ale nevedia, ako na to. Čo by ste im poradili?

Určite by som im odporučila skôr profesionálne riešenie namiesto e-shopu na prenájom. Je lákavé mať e-shop za pár eur, no cena je pritom priamo úmerná kvalite. Zároveň im pri profi riešeniach na mieru odborníci so skúsenosťami – napr. my – pomôžu navrhnúť štruktúru e-shopu, poradia so SEO optimalizáciou pre vyhľadávače, vytvoria a implementujú celý grafický návrh na mieru… K dispozícii je potom rýchla zákaznícka podpora a neustály servis a vývoj. Ako hovorí jeden môj kamarát e-shopár – nie sme takí bohatí, aby sme si mohli dovoliť nekvalitné e-shop riešenie ?

Nestačí im teda dnes mať len Facebook či Instagram?

V kontexte nakupovania by som povedala, že nestačí. Ak máte e-shop, pôsobí to dôveryhodnejšie ako obyčajná stránka na Facebooku. Viete ho graficky prispôsobiť vašej cieľovke a značke. Veľa mamičiek predáva cez Sashe alebo Mimibazar, ale to sa s kvalitným e-shopom nedá porovnať. Cez profesionálny e-shop máte oveľa lepšie výsledky, viac objednávok a vyššie konverzie. Navyše kvalitný e-shop má postupom času vyššiu obchodnú hodnotu, vlastný brand a vybudované pozície vo vyhľadávačoch.

Ak sa mamičky rozhodnú urobiť si web svojpomocne, na čo by určite nemali zabúdať? Čo by mal každý dobrý web dnes určite mať?

 Na tvorbu webu svojpomocne by mali mať základné technické zručnosti, vedieť si kúpiť doménu, zriadiť hosting a vedieť pracovať s niektorým z CMS systémov, prípadne si môžu vybrať spomínaný e-shop na prenájom. Pri open source riešeniach je časom problém s aktualizáciami a kompatibilitou modulov a kódu z pohľadu zastaranej verzie PHP alebo MySQL.

Veľmi dôležitá je responzivita e-shopu, aby sa stránka prispôsobovala zobrazeniu cez mobily a tablety. Taktiež by si mali naštudovať SEO a UX, aby sa ich e-shop nielen zobrazoval vo výsledkoch vyhľadávania, ale aby premenil návštevníkov na zákazníkov. Nemali by zabudnúť ani na kvalitný obsah, k tomu patria pekné texty a ešte krajšie fotky produktov, ale aj články, ktoré cielia na ich potenciálnych zákazníkov.

Naopak, ktorým chybám by sa pri stavbe webu mali vyvarovať?

O tomto by sa dalo dlho rozprávať ? Hlavné je rozhodnúť sa pre kvalitné a stabilné riešenie, aby nemuseli stále riešiť chyby, nesprávne zobrazovanie, úpravy kódov a pod. technické problémy. Ale k tejto téme sa na konferencii určite radi vyjadria aj spíkri na prednáškach. Takže pozývame na CREATIVE summit 5. 4. 2019 – tam sa dozviete viac ?

Chystáte sa na Creative summit aj vy? Čo z programu vás oslovilo najviac? Dajte nám vedieť na Facebooku 🙂

Zdroj foto: Jana Zajícová

Tagy

1 Komentár

Zanechaj nám svoj komentár