Obavy z pôrodu majú svoje opodstatnenie. Pôrodná asistentka nám prezradila, ako si s nimi poradiť

Share

„Žiadne obavy nie sú zbytočné, každá obava má svoje opodstatnenie a treba jej venovať pozornosť,“ hovorí pôrodná asistentka, laktačná konzultantka a konateľka Mgr. Barbora Vörösová, zakladateľka štúdia pre tehotné GraviFit. Barbora bude budúce maminy sprevádzať aj na evente akčných žien „Ešte niečo?“, kde sa dozviete všetky informácie, ktoré potrebujete pred príchodom bábätka a na jednom mieste.

V rozhovore Barbora prezradila:

  • prečo je dôležité pripravovať ženy na pôrod,
  • o dôležitosti rešpektu pri pôrode,
  • o pozitívnych účinkoch cvičenia,
  • čoho sa mamičky zbytočne obávajú.

Aký bol motív založenia štúdia GraviFit?

Vízia štúdia GraviFit je ukotvená v hesle, ktoré poznajú všetky tehotné ženy, ktoré nás sledujú – vy viete dieťa porodiť a bábätko sa vie narodiť. Našim cieľom je pripomenúť ženám, že v ich krehkosti je obrovská sila, sú schopné vytvoriť svojim vlastným telom nového človeka a dokážu ho priviesť na svet. Každá žena má prirodzenú schopnosť porodiť dieťa, vedú ju skúsenosti predkov a má oporu v dnešnej modernej medicíne. Chceme žene prinavrátiť dôveru v seba.

Preto som založila v roku 2009 tehotenské štúdio GraviFit. Žena, ktorá je pripravená na pôrod, psychicky, fyzicky a emocionálne, vie, čo sa bude diať na pôrodnej sále, zvládne bolesť a dokáže porodiť svoje bábätko prirodzene. Preto ženy na pôrod pripravujeme.

Aké sú najčastejšie obavy mamičiek pred pôrodom? Čo najviac riešia?

Samozrejme bolesť. Obávajú sa nepoznaného. Každý priebeh pôrodu je iný, preto neodporúčame porovnávať si skúsenosti. Navyše, často sa zdieľajú tie negatívne a obavy budúcich matiek sa prirodzene zvyšujú. Existuje viacero možností ako uľaviť bolesti, spôsobov ako si pomôcť samy, ale aj ako môže pomôcť partner a okolie. To najdôležitejšie je vedieť o nich a vedieť sa rozhodnúť. O sebe by mala vždy rozhodovať žena. Poznať svoje možnosti a prevziať za seba a svoj pôrod zodpovednosť. My vždy pripomíname, že rodí žena, všetci ostatní na sále sme len jej asistenti.

Prečítajte si aj rozhovor s Marcelou Kramplovou: Pohyb je najlepší liek proti stresu

Ako môže predpôrodná príprava pomôcť mamičkám?

Filozofiu predpôrodnej prípravy som spomenula. V praxi na Predpôrodných kurzoch prechádzame posledné týždne tehotenstva, ako sa mení telo ženy a pripravuje na pôrod, ako si vybrať pôrodnicu a pôrodníka, zostaviť si pôrodný plán, resp. pôrodné želanie, kedy odísť do pôrodnice a čo si so sebou vziať, nacvičujeme úľavové polohy, dýchanie, podrobne prechádzame všetky tri fázy pôrodu. Sme nielen pôrodné asistentky, ale aj certifikované laktačné konzultantky, takže sa v kurzoch venujeme aj starostlivosti o bábätko, dojčenie. Dôraz kladieme aj na popôrodnú starostlivosť.

Samozrejmosťou sú rady a tipy, napríklad ako ochrániť hrádzu proti natrhnutiu či nástrihu, čo pomáha pri hojení rán, prípadne aktuálne informácie z našich pôrodníc.

Badáte vplyv prípravy aj na lekárov počas samotného pôrodu?

Každý zdravotník ocení, keď má pred sebou edukovanú ženu, s ktorou vzájomne môžu a vedia spoločne komunikovať. Ako pôrodné asistentky vnímame ženu holisticky, nie ako pacientku. Fyziologický pôrod je prirodzená záležitosť a je fajn, keď to lekári chápu a rešpektujú. Rešpekt je úplný základ, nielen na pôrodnej sále, ale úplne všade. Žena, ktorá vie, do čoho ide a je pripravená na pôrod, ho zväčša pociťuje aj zo strany lekárov. Ženám by som odporúčala, aby si starostlivo vyberali miesto pôrodu, sprevádzajúcu osobu, zvolili si pre seba vhodnú prípravu.

GraviFit – predpôrodný kurz

Do akého mesiaca sa odporúča cvičiť?

U nás cvičíme od 12. týždňa do pôrodu. Treba samozrejme rešpektovať zdravotný stav konkrétnej ženy. Máme tri druhy cvičení – príjemnú jogu, cielený pilates a dynamickejšie cvičenie. Cvičenie pomáha tehotným ženám zvládnuť tehotenstvo a zmeny tela, ktoré s ním prichádzajú, prispieva k pohodovejšiemu pôrodu a po pôrode sa rýchlejšie dostanú do pôvodnej formy. Cvičenie však obľubujú aj bábätká a prináša množstvo benefitov aj pre nich, napríklad sú zdravšie, fyzicky aktívnejšie, pozitívne ovplyvňuje aj vývoj mozgu a srdca.

Tehotné mamičky často trápi chrbtica, máte nejaké všeobecné rady na predchádzanie bolestiam?

Cvičenie veľmi uľavuje bolestiam chrbta, ďalej odporúčame vhodnú obuv bez vysokých opätkov, nesedieť alebo nestáť príliš dlho v jednej pozícii, masáže určené pre tehotné, napríklad aj v našom štúdiu. Pozitívny vplyv má tiež odpočinok, mamičky môžu využiť špeciálne tehotenské vankúše, či už pri spaní alebo sedení. Voda je priateľkou tehotných žien, odporúčame aj kúpeľ alebo sprchu. Samozrejmosťou je nedvíhať ťažké predmety. Treba myslieť ale aj na ochorenia, s ktorými do tehotenstva žena vstupuje – ovplyvňujúce pohybový aparát ženy. V takom prípade je nutné, aby navštívila aj napríklad  fyzioterapeuta.

Prečítajte si aj: Najlepšie cviky na panvové dno počas tehotenstva

Aké benefity prináša predpôrodné cvičenie? Dá sa tým uľahčiť pôrod?

Cvičenie pomôže tehotným ženám zostať fit, ľahšie sa vrátiť k pôvodnej forme, ale aj pri samotnom pôrode. Dôležité je, aby bolo prispôsobené potrebám tehotných žien. Každá žena je iná, preto aj cvičenie by malo zodpovedať objemu cvičenia pred otehotnením. Športovkyňa bude cvičiť inak ako žena, ktoré pred tým rekreačne cvičila párkrát do mesiaca. Dôležité ale je, že o cvičenie má záujem a benefity cvičenia si môžu užívať obe rovnako.

Často majú mamičky problém s diastázou brušnej steny. Je možné tomu preventívne zabrániť?

V rámci prevencie je dôležité sústrediť sa na posilnenie brušných svalov pred samotným otehotnením. Počas tehotenstva odporúčame cvičiť špeciálne cviky určené pre tehotné ženy, vyhýbať sa nadmernému zaťaženiu brušných svalov, necvičiť napríklad ľah sed alebo plank.

Zaoberáte sa aj popôrodnými kurzami, ako napríklad dopomôcť k stiahnutiu brušných svalov?

Diastáza je veľmi častý jav po pôrode. V štúdiu GraviFit máme dva druhy cvičení po pôrode, ide o popôrodné cvičenie a mama jogu po pôrode. V oboch naše fyzioterapeutky a certifikované lektorky pomáhajú aj maminkám s diastázou. Diastáza žiaľ nie je jediný problém, s ktorým sa mamičky po pôrode bežne stretávajú, popôrodné cvičenia sú dobré v tom, že pomáhajú vyriešiť rôzne ťažkosti mamičiek.

Čoho sa mamičky zbytočne obávajú?

Žiadne obavy nie sú zbytočné, každá obava má svoje opodstatnenie a treba jej venovať pozornosť. Dôležité je veriť si, že to mamička dokáže, že sa môže spoľahnúť sama na seba a svoje sily a bábätko jej pomôže. Až 70 % úspechu pôrodu je v nastavení ženy.

Zdroj foto: archív B. V.

Ak by ste sa radi o príprave na príchod bábätka dozvedeli viac, pripravili sme si pre vás podujatie s Barborou Vörösovou, kde sa budete môcť opýtať na všetko, čo potrebujete vedieť.

Lístky si môžete zakúpiť v našom e-shope.