Kedy si dieťa objaví ruky? Fázy vývoja kontroly nad rukami mesiac po mesiaci

Share

Máte doma bábätko a chcete vedieť, či sa jeho ruky vyvíjajú správne a zároveň ako podporiť ich vývin? Podľa fyzioterapie má vývin práce s rukou u dieťaťa presný postup, ktorý je rozdelený podľa jednotlivých mesiacov života.

0. až 3. mesiac bábätka

Novorodeniatko zvyčajne drží ručičky vo voľnej pästi. Postupne svoju ručičku začne uvoľňovať, aby sa pripravilo na cielené uchopovanie vecí vo svojom okolí. V tomto období má dieťatko tzv. tonický úchopový reflex, čo znamená, že keď vložíme náš prst do ručičky dieťatka, zovrie ho v päsť. Tento reflex by mal trvať do konca tretieho mesiaca, po 6. mesiaci by ho už dieťatko nemalo mať.

Na konci tretieho mesiaca by už bábätko malo objaviť svoje ruky. Začať si ich dávať pred tvár a do úst. Pomaly by sa mal začať objavovať fantómový úchop čo znamená, že dieťatko pri kŕmení začína chytať fľašu.

Ako môžeme v prvých troch mesiacoch podporiť vývoj rúk bábätka?

  • neodporúča sa cielene niečo vkladať do rúk bábätka, ani len naše prsty,
  • pravidelné hladkanie chrbtu ruky bábätka,
  • pravidelné polohovanie bábätka na bruško, keď je v bdelom stave, pomáhame tak rozvinutiu opory dieťaťa o ruky,
  • pomôcť môžu aj kontrastné hračky, kontrastné obrázky a hrazda.

Prečítaj si: Čo všetko vníma bábätko v brušku matky? Jeho zmysly sú aktívnejšie než si myslíte

3. až 4. mesiace bábätka

V treťom mesiaci by už dieťatko malo poznať svoje ruky. To znamená, že si ručičky oblizuje a strká do úst. Určite mu to nezakazujte, pretože táto časť patrí do prirodzeného vývoja dieťatka a posúva ho to vpred.

V 4. mesiaci by sa u dieťatka malo začať rozvíjať uchopovanie zo strany. Podporiť to môžeme tak, že mu budeme zo strany podávať malé ľahké hračky. Hračky bábätku nevkladajte priamo do rúk, len mu ich podávajte. Dieťatko hračky začne dávať do úst, opäť je to prirodzené, preto mu to nezakazujte. V 4. mesiacoch sa ešte nedá povedať, či bude dieťatko pravák alebo ľavák. Bočný úchop by malo zvládnuť rovnako obidvomi rukami. Keď zvládne úchop zo strany jednou rukou najneskôr do 14 dní by to malo zvládnuť aj druhou rukou. Postupne dieťatko začne zdvíhať aj svoje nohy a chytá si bruško.

4. až 5. mesiac bábätka

V tomto období by už dieťatko malo byť schopné zvládnuť úchop pred strednou líniou tela. Postupne by malo vedieť si hračku preložiť z ruky do ruky. Podporiť to môžete tak, že mu budete podávať hračku zo strán a postupne prechádzať do strednej línie tela dieťatka. Na konci tohto obdobia by dieťatko malo začať uchopovať hračky aj na brušku. Pomôcť rozvíjať túto schopnosť dieťaťa môžete tak, že mu položíte hračku vedľa ruky. Opäť hračky strká najprv do úst. Platí to, čo aj v predchádzajúcom období, dieťatko to musí zvládnuť rovnako obidvomi rukami. Zatiaľ nie je pravákom ani ľavákom.

Prečítaj si: Čo je dyslexia a ako ju spoznáme u dieťaťa?

5. mesiac bábätka

Dieťatko by už malo vedieť hračku zobrať do ruky z každej strany a zároveň ju vedieť prekladať. Pomôcť rozvíjať túto schopnosť mu môžete tak, že bude hračku podávať z každej strany a pomocou hračky ho motivovať otáčať sa na bok. Vhodné sú ľahké hračky, s ktorými sa dieťatku ľahko manipuluje. Hračku by si už nemalo len vkladať do úst, ale aj obzerať. Malo by vedieť zobrať si hračku, ktorá je vedľa neho, keď leží na chrbátiku. Zároveň je na chrbátiku schopné si hračku prekladať z ruky do ruky. Na brušku by sa malo snažiť za hračkou posúvať.

6. mesiac bábätka

Dieťatko sa najviac zaujíma o svoje nohy, dáva si dole ponožky a vkladá si nohy do úst. Na brušku sa otáča do oboch strán a berie si hračky z podložky. Pomôcť rozvíjať to môžete tak, že mu hračky rozmiestnite dookola nielen pred neho.

7. až 12. mesiac bábätka

V siedmom mesiaci sa bábätko najviac zaujíma o veci vo výške, za ktorými sa naťahuje. Je schopné pinzetového úchopu, čo znamená, že zbiera omrvinky zo zeme a dokáže udržať v rukách aj veľmi malý predmet. Dokáže hádzať predmety a začína sa mu rozvíjať jemná motorika. Preto by ste mali dieťatku ponúkať predmety rôzneho tvaru, materiálu a veľkosti. Opäť musí byť vývoj oboch rúk symetrický. Dieťatko nemá zatiaľ žiadnu z rúk dominantnú, preto to čo zvládne jednou rukou by malo zvládnuť rovnako aj druhou.

 

Zdroj foto: Pexels